نوشته شده توسط : پروتکل های درمانی

جایگاه حقوق بیگانگان از نظر قواعد بین المللی حقوق بشر

دانلود جایگاه حقوق بیگانگان از نظر قواعد بین المللی حقوق بشر , باکیفیت ترین جایگاه حقوق بیگانگان از نظر قواعد بین المللی حقوق بشر موجود, فایل جایگاه حقوق بیگانگان از نظر قواعد بین المللی حقوق بشر , مقاله تحقیق پاورپوینت در مورد جایگاه حقوق بیگانگان از نظر قواعد بین المللی حقوق بشر
هدف از این پایان نامه پایان نامه جایگاه حقوق بیگانگان از نظر قواعد بین المللی حقوق بشر بصورت جامع و کامل با منابع جدید می باشد جایگاه حقوق بیگانگان از نظر قواعد بین المللی حقوق بشر

هدف از این پایان نامه پایان نامه جایگاه حقوق بیگانگان از نظر قواعد بین المللی حقوق بشر بصورت جامع و کامل با منابع جدید می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات85
حجم0/82 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه رشته حقوق

جایگاه حقوق بیگانگان از نظر قواعد بین المللی حقوق بشر

 
 
 
 
 
 
مقدمه
پیش از ورود به مفاهیم آینده لازم است که در این نوشتار با مفاهیم اصلی آشنا شویم. مفاهیمی راجع به قواعد بین المللی حقوق بشر، تعهد بین المللی، فرد بیگانه و حقوق بیگانگان. همچنین به تعریف مهاجرت غیرقانونی و قاچاق انسان و مقایسه ی این دو با هم و مفهوم بزه دیده و جایگاهش در حقوق بین الملل کیفری اشاره خواهیم کرد.
 
مبحث اول: مفاهیم مربوط به قواعد بین المللی حقوق بشر و وضعیت افراد بیگانه
در مبحث پیش رو سعی شده است که تعریفی از حقوق بشر ارائه و تعهدات بین المللی دولت ها در رابطه با اجرای آن مورد پایان نامه قرار گیرد و نیز وضعیت بیگانگان و طبقه بندی آنها و اصولی که حقوق بیگانگان بر آن مبتنی است ذکر شود.
 
گفتار اول: قواعد بین المللی حقوق بشر به عنوان قسمتی از حقوق بین الملل عمومی 
حقوق بین الملل که از شعبات حقوق عمومی است، حقوق جامعه بین المللی است. یعنی مجموعه ی قواعد و مقررات لازم الاجرایی (حقوق موضوعه) که ناشی از روابط بین الملل و تنظیم کننده مناسبات میان اعضای جامعه ی بین المللی است. این رشته حقوقی بر حقوق ملی یا داخلی کشورها تقدم و اولیت داشته و کشورها و سازمان های بین المللی (دولتی) ملزم به رعایت این قوائد در روابط خود هستند. البته حقوق بین الملل، در موارد خاصی، حقوق و تکلیف اشخاص حقیقی عادی، شرکت های خصوصی خارجی (از جمله شرکت های فرا ملی یا چند ملیتی) ، سازمان های بین المللی غیر دولتی و نهضت های آزادی بخش ملی را نیز معین می کند.
از دید حقوق بین الملل، اعضای جامعه ی بین المللی تنها موجوداتی هستند که هدف مستقیم قوائد و اصول این حقوق قرار می گیرند. بنا بر این اعضای چنین جامعه ای در عین حال تابعان یا اشخاص حقوق بین الملل نیز می باشند.
 
طبق نظر دیوان بین المللی دادگستری ،تابع یا شخص حقوق بین الملل بودن، به معنی برخوردار شدن از شخصیت بین المللی و آن مشروط به داشتن دو صلاحیت است: یکی صلاحیت دارا بودن حقوق و وظایف بین المللی، و دیگری صلاحیت استیفاء این حقوق و ایفای آن وظایف از طریق صدور اعلامیه ی بین المللی. در مقابل، در صورت عدم رعایت این حقوق و وظایف، امکان مجازات مستقیم به موجب حقوق بین الملل به این صورت مثبته اضافه می شود.
 
طبق نظریه ی کلاسیک، حقوق بین الملل منحصراً حاکم بر روابط کشورها با یکدیگر است و جامعه ی بین المللی فقط کشورها را به منزله ی عضو جامعه ی بین المللی و در نتیجه تنها تابع یا شخص حقوق بین الملل می شناسد. اما طرفداران مکتب جامعه شناسی حقوقی، این نظریه را مورد انتقاد قرار داده اند، زیرا آنان مفهوم شخصیت حقوقی و مفهوم «کشور به عنوان شخص» را مردود می دانند و صرفاً موجودیت اشخاص حقیقی را قبول دارند و از این عقیده حمایت می کنند که فقط افراد می توانند تابع حقوق بین الملل محسوب شوند.
پیدایش  سازمان های بین المللی و توسعه ی فعالیت های آنها در جامعه ی بین المللی، نه تنها دو نظریه ی کاملاً متفاوت فوق را رد کرده، بلکه اعتلاء موقعیت فرد در حقوق بین الملل معاصر نیز غیر واقعی بودن دکترین کلاسیک را به اثبات رسانیده است. 
در نظریه ی مشورتی مذکور، مفهوم عضو جامعه ی بین المللی کاملاً و به روشنی متجلی است: «در یک نظام حقوقی، ضروری نیست که تابعان یا اشخاص حقوقی، از نظر ماهیت یا از حیث وسعت شبیه یکدیگر باشند».
 
بنابراین، امروزه پیکره ی اصلی جامعه ی بین المللی را کشورها و سازمان های بین المللی دولتی تشکیل می دهند. البته اشخاص خصوصی، اعم از حقیقی یا حقوقی، شرکت های فراملی یا چندملیتی، سازمان های بین المللی غیردولتی و نیز نهضت های آزادی بخش ملی نیز به طور استثنایی و تحت شرایط خاصی در زمره ی اعضای جامعه ی بین المللی یا تابعان حقوق بین الملل محسوب می شوند. 
حال به تعاریفی از حقوق بشر می پردازیم:
در تعریف حقوق بشر باید این چنین بیان نمود که: « حقوق بشر از یکسری حقوق و آزادی هایی تشکیل شده است که هر فرد،انسان در طول زندگی خویش استحقاق دارا شدن آن حقوق را دارد». 
 
بر اساس نظریه ی مکتب آزادی خواه، حقوق بشر را این چنین به تصویر کشیده اند. حقوقی که به طور طبیعی و ذاتی مختص انسان می باشد. حقوقی که قبل از این که دولت به وجود آید، وجود داشته و مافوق آن است و بدین جهت دولت ها باید آن را محترم بشمارند. 
به عبارت بهتر حقوق بشر در فطرت ذاتی انسان ها متجلی است و کلیه ی آحاد بشریت از این حقوق متمتع هستند و دولت ها قادر نیستند که ملت خود را از این حقوق محروم سازند.
در کتاب ترمینولوژی حقوق، حقوق بشر این گونه تعریف شده است:
 
«مجموعه حقوقی که به سکنه یک کشور، اعم از بیگانگان و تبعه در قبال دولت داده شود». 
به یک تعبیری باید چنین استنباط کرد که حقوق انسان ها باید در همه ی ازمنه و امکنه رعایت شود و به آن احترام گذاشته شود و در این مسئله نباید بیگانه و تبعه را دخیل دانست.
ماهیت حقوق بشر، مستلزم این مفهوم است که هر فرد به سبب انسان بودنش دارای حق و حقوقی است. به عبارتی، انسان ها بدون چون و چرا حائز حقوق هستند. زیرا آنها انسان اند، و این "انسانیت" از اوضاع، احوال، مدارج و منزلت و شایستگی های متفاوت اجتماعی آن جداست. 
 
گفتار دوم: مفهوم تعهد بین المللی دولت در زمینه پاس داشت و اجرای حقوق بشر
تابعان فعال حقوق بین المللی از رهگذر روابطی که با هم دارند، شکل گیری تعهداتی را رقم می زنند که بی تردید استقرار و حفظ نظم بین المللی به رعایت همه جانبه این تعهدات از سوی آنها وابسته است؛ تعهداتی که از منابع بین المللی مختلفی برخواسته و انتظار جامعه ی بین- المللی بر محترم شمردنشان مبتنی بر این فرض اصلی و بنیادین در حقوق بین الملل است که این تابعان، تعهدات ایجاد شده را بر مبنای توافق و رضایت خود پذیرفته اند. اصل حاکمیت اراده کشورها و سازمان های بین المللی بر پذیرش تعهدات بین المللی، صرف نظر از تعهدات برخواسته از حقوق بین الملل عام الشمول و آمره حقوق بین الملل، امروزه از اصول مسلم و به رسمیت شناخته شده ی حقوق بین- الملل است، چرا که اگر میان نظام حقوق بین الملل و نظام های حقوق داخلی تفاوتی از جهت مبنایی وجود نمی داشت، نمی توانستیم شاهد رشد این نظام حقوقی و پیشرفت های امروزین آن باشیم.
 
در راستای اهمیت توجه به موضوع تعهد در نظام حقوق بین- الملل، نقش معاهدات بین المللی که یکی از منابع اصلی و مهم در پیدایش تکالیف بین المللی هستند، آشکار می شود که امروزه و خصوصاً پس از لازم الاجرا شدن معاهده 1969 وین راجع به حقوق معاهدات بین المللی در ژانویه 1980، لزوم توجه دولت ها به این سند مهم بین المللی از حیث شکلی که البته بخش اعظمی از آن تدوین قواعد عرفی بین المللی است، در تنظیم عهدنامه های بین المللی فی ما بین بیشتر از همیشه احساس می گردد .لازم به ذکر است که بگوییم منابع حقوق بین الملل عبارتند از: معاهدات، عرف، اصول حقوقی، تصمیمات یا رویه قضایی بین المللی، دکترین، اصل انصاف، اعمال حقوقی یک جانبه ی بین المللی و قواعد آمره. و منابع تعهدات گاهی ناشی از عرف هستند و گاهی ناشی از قرارداد که تعهدات حقوق بشری هم می توانند ناشی از این اصول شوند. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
فهرست

تعهدات بین المللی دولت ها در رابطه با حقوق اتباع خارجی 

مفاهیم اصلی و جایگاه حقوق بیگانگان از نظر قواعد بین المللی حقوق بشر 3

فصل اول: مفاهیم اصلی 4

مبحث اول: مفاهیم مربوط به قواعد بین المللی حقوق بشر و وضعیت افراد بیگانه 4

گفتار اول: قواعد بین المللی حقوق بشر به عنوان قسمتی از حقوق بین الملل عمومی 4
گفتار دوم: مفهوم تعهد بین المللی دولت در زمینه پاس داشت و اجرای حقوق بشر 7
تعریف تعهد بین المللی 8
گفتار سوم: مفهوم فرد بیگانه 13
گفتار چهارم: مفهوم حقوق بیگانگان 17

مبحث دوم: مهاجرت غیرقانونی_ قاچاق انسان و مفاهیم مربوطه 22

گفتار اول: پدیده مهاجرت و نوع غیر قانونی آن 22
گفتار دوم: حق افراد برای انجام مهاجرت، ترك سرزمین یا انتخاب سرزمین محل اقامت 26
گفتار سوم: : جرم قاچاق انسان یا بردگی نوین و مقایسه اجمالی آن با قاچاق مهاجران 27
گفتار چهارم : مفهوم قربانی جرم یا بزه دیده و جایگاه او در حقوق بین المللی کیفری 35

 

فصل دوم: جایگاه حقوق بیگانگان در منابع حقوق بین الملل 42

مبحث اول: اصل عدم تبعیض نسبت به افراد بیگانه و برخورداری بیگانگان از حقوق مصرح در اسناد بین المللی حقوق بشر 42

گفتار اول: اصل عدم تبعیض و جایگاه بنیادین آن در حقوق بشر بین المللی 43
گفتار دوم: جواز یا عدم جواز تبعیض بر اساس ملیت 46
گفتار سوم: محدوده ی تعهدات دولت ها نسبت به افراد بیگانه از نظر میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی 48
گفتار چهارم: اطفال بیگانه از نظر كنوانسیون حقوق كودك 51
گفتار پنجم: نگاهی به اسناد بین المللی متفرقه در زمینه حقوق بشری بیگانگان 53

مبحث دوم: چالش های برخورداری بیگانگان از حقوق بشری و راهکارهای مربوط به الزام دولت ها به ایفاء تعهدات مربوطه 58

گفتار اول: وضعیت سرزمین های اشغال شده و افراد ساکن در آن ها 59
گفتار دوم : حق حمایت کنسولی از تبعه و امکان اقامه دعوی در محاکم بین المللی برای حمایت از تبعه 64
گفتار سوم: امکان شکایت یا مراجعه فرد یا دولت به کمیته حقوق بشر 69
گفتار چهارم : مشکلات افراد فاقد تابعیت به صورت خاص 71
منابع و مآخذ 79
الف) منابع فارسی: 79
کتب: 79
مقالات و پایان نامه ها: 82
ب) منابع لاتین: 83
ج) اسناد بین المللی 85
 
 
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود"

پشتیبانی در صورت مشکل در دانلو فایل لطفا اول پیامک بدید 09214087336

مقاله در مورد بحران | پاورپوینت بحران


:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پروتکل های درمانی

ارتباط خودکنترلی و بهزیستی روانشناختی

دانلود ارتباط خودکنترلی و بهزیستی روانشناختی , باکیفیت ترین ارتباط خودکنترلی و بهزیستی روانشناختی موجود, فایل ارتباط خودکنترلی و بهزیستی روانشناختی , مقاله تحقیق پاورپوینت در مورد ارتباط خودکنترلی و بهزیستی روانشناختی
هدف از این پایان نامه پایان نامه ارتباط خودکنترلی و بهزیستی روانشناختی بصورت کامل و جامع می باشد ارتباط خودکنترلی و بهزیستی روانشناختی

هدف از این پایان نامه پایان نامه ارتباط خودکنترلی و بهزیستی روانشناختی بصورت کامل و جامع می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات58
حجم0/190 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه رشته روانشناسی

ارتباط خودکنترلی و بهزیستی روانشناختی

 
 
 
 
 
 
مقدمه
نوجوانان و جوانان در خانواده هایی با سبک فرزندپروری مقتدرانه متکی به خود، آرام و امیدوار بوده و هویت شخصی آن ها آسیب نمی بیند. همچنین این شیوه به نظر می رسد با دلبستگی بیشتر به والدین به ویژه در دوران کودکی و احساس رضایت بیشتر از زندگی همراه بوده و زمینه را برای احساس ارزشمندی و عزت نفس بیشتر نوجوان و در نتیجه وضعیت بهداشت روانی مطلوب تر فراهم می سازد. در صورتی که برخوردهای مستبدانه با فرزندان می تواند با اثرات نامطلوب هیجانی و اعتماد به نفس پایین، زمینه را برای بروز اختلالات و آشفتگی های روانی فراهم سازد. در این راستا برخی از صاحب نظران عقیده دارند که شیوه ی فرزندپروری مقتدرانه بر خلاف شیوه ی مستبدانه با فردیت و حس استقلال کودك در خانواده مربوط بوده که در ارتقاء سلامت روانی و بهزیستی روانشناختی اهمیت عمده ای دارد. در حالی که شیوه ی فرزندپروری مستبدانه با برخوردهای خشن، محدود کننده و کنترل افراطی به فردیت و استقلال فرزندان در خانواده آسیب می زند(پتیت و باتیس ، 1989). 
 
در پژوهشی توسط فورگاس  و همكاران(2000) مشخص شد، كه آزمودنی هایی كه از سبک فرزند پروری مقتدرانه برخوردار بودند، ارتباط بیشتری برقرار می كردند و از علایم و رفتارهای غیركلامی بیشتری در تعامل خود بهره می گرفتند، بیشتر با دوست خود حرف می زدند، به روشنی و بدون ابهام درباره ی خودشان صحبت می كردند و به نظر می رسید كه به شیوه ای موثر، رضایت بخش، ماهرانه و متعادل تر رفتار می كنند. بر عكس، آزمودنی های غمگین و با خلق منفی از برخورد دوستانه و اطمینان بخش كمتری برخوردار بودند.
پایان نامه مطالعات پیشین نیز نشان داد یکی از مهم ترین مهارت ها که مشخصه ی سلامت و بهزیستی روانی افراد است ،برخورد داری آن ها از صفت خود کنترلی است . افراد خود کنترل  می توانند  هدف های واقع گرایانه را الویت بندی کنند و در زمان تصمیم گیری میان عواطف و عقل تعادل برقرار کنند ، یکی از موضوعات مهم مورد توافق نظریه پردازان روان شناسی عملکرد مهم خود کنترلی در فرایند بهزیستی روان شناختی است . 
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
-1- بهزیستی روان شناختی 
2-2- عوامل مؤثر بر بهزیستی روان شناختی 
2-3- تفاوت های جمعیت شناختی و ابعاد بهزیستی روان شناختی 
2-7- ماهیت خود کنترلی 
2-8- مفهوم خودکنترلی در نظریه یادگیری اجتماعی راتر 
2-9- انواع كنترل و نظارت 
1-2-9- كنترل پیش از عمل 
2-2-9- كنترل سكانی 
3-2-9- كنترل تفكیكی (بلی- خیر) 
4-2-9- كنترل بعد از عمل 
2-10- ارزیابی انواع كنترل 
2-11- مراحل فرآیند خودكنترلی 
1-2-11- تعیین معیار یا استاندارد 
2-2-11- سنجش عملكرد 
3-2-11- تشخیص انحرافات از طریق تطبیق عملكرد با استاندارد 
4-2-11- انجام اقدامات اصلاحی 
2-12- مرور تحقیقات پیشین 
1-2-12- پیشینه پژوهشی مربوط به ارتباط خودکنترلی و بهزیستی روانشناختی 
2-2-12- پیشینه پژوهشی مربوط به ارتباط سبک فرزند پروی و بهزیستی روانشناختی 
2-13- جمع بندی 
منابع
منابع فارسی
منابع انگلیسی
 
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود"

پشتیبانی در صورت مشکل در دانلو فایل لطفا اول پیامک بدید 09214087336

مقاله در مورد بحران | پاورپوینت بحران


:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پروتکل های درمانی

رابطه برنامه ریزی منابع سازمان و زنجیره تامین

دانلود رابطه برنامه ریزی منابع سازمان و زنجیره تامین , باکیفیت ترین رابطه برنامه ریزی منابع سازمان و زنجیره تامین موجود, فایل رابطه برنامه ریزی منابع سازمان و زنجیره تامین , مقاله تحقیق پاورپوینت در مورد رابطه برنامه ریزی منابع سازمان و زنجیره تامین
هدف از این پایان نامه پایان نامه رابطه برنامه ریزی منابع سازمان و زنجیره تامین بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد رابطه برنامه ریزی منابع سازمان و زنجیره تامین

هدف از این پایان نامه پایان نامه رابطه برنامه ریزی منابع سازمان و زنجیره تامین بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات75
حجم0/278 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه رشته مدیریت

رابطه برنامه ریزی منابع سازمان و زنجیره تامین

 
 
 
 
 
 
مقدمه
امروزه سازمان های  تجاری با یک محیط پیچیده و رقابتی نسبت به گذشته مواجه اند ، زیرا موفقیت تجاری فقط تجزیه و تحلیل شرکت ها به طور اختصاصی نیست و تا اندازه ای زنجیره تأمین و تحویل سازمان ها را هم شامل می شود . مدیریت همکاری چند جانبه در زنجیره تأمین یک وظیفه بسیار دشوار است زیرا شرکای زیادی در عملیات زنجیره تأمین درگیر هستند . هر کدام با منافع و اهداف خودشان، اعضای سازمان ها در زنجیره تأمین به منظور مواجه با نیاز های مشتریان و حداکثر کردن سودشان نیازمند همکاری با شرکای تجاریشان هستند.  
در بین اعضای زنجیره تأمین یک قدرت مطلق وجود ندارد و همکاری از طریق مذاکره به جای کنترل و مدیریت متمرکز، انجام می پذیرد. وابستگی فرآیند های چند مرحله ای نیازمند همکاری سریع در تصمیم گیری برای وظایف مختلف ، مناطق عملکردی و حدود سازمانی به منظور رسیدگی به مشکلات و عدم قطعیت هاست. (جین، 2008 و وایت 2005 و همکاران ) 
به عنوان نتیجه برای اینکه موفق باقی بمانید و رقابت پذیر باشید، مدیران سازمان ها باید از تکنولوژی برای بهبود سازمان و عملکرد زنجیره تأمین استفاده کنند. تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات مهمترین مولد استراتژی رقابت در بسیاری از کسب و کارها شده است. این تاکید استراتژیکی، مدیران را قادر می سازد تا تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات را از طریق سازمان و ارتباط همه واحدهای کاری با یکدیگر یکپارچه سازی کنند.
 
 
در حال حاضر یک رویکرد معروف برای پیشرفت سیستم گسترده یکپارچه سازمانی، پذیرش برنامه ریزی منابع سازمان، بصورت فراگیر در صنایع می باشد. (آکرمنز و همکاران 2003) 
با وجود این، سیستم های اولیه برنامه ریزی منابع سازمان، پیشرفتی در اهداف مدیریت زنجیره تأمین نشان نداشتند. تمرکز اولیه آن ها اجرا و یکپارچه سازی در خواست های داخلی بود که بخش های مالی، حسابداری، تولید، سفارشات وارده و منابع انسانی را پشتیبانی می کرد. واضح است که یکپارچگی اطلاعات تنها برای رضایت از نیازمندی های داخلی و برای راه حل هایی که کیفیت مدیریت زنجیره تأمین را بهبود می بخشند، کافی نیست و بدیهی است شرکت ها و مشتریان، برای تسهیم مناسب اطلاعات به موقع و برای برقراری رابطه عالی با شرکای زنجیره تأمین خود را دارند. متعاقبا بسیاری از سازمان ها برای اجرای یک نمونه یکپارچه شده داخلی، نتایج زنجیره تأمین را باسیستم برنامه ریزی منابع سازمانشان مورد پایان نامه قرار داده اند.( دانوپ و بروکس و همکاران، 2008)
 
اجرای موفقیت آمیز برنامه ریزی منابع سازمان  به وسیله نرم افزار هایی مثل SAP; BAAN; ORACLE; J.D Edward  مرسوم شده است. برنامه ریزی منابع سازمان همیشه به عنوان یک مولفه جدایی ناپذیر از مدیریت زنجیره تأمین فرض شده است. اگرچه یک سیستم برنامه ریزی منابع سازمان گران و همراه با ریسک است، مدیران فناوری اطلاعات باید تصمیم بگیریند که چگونه از منابع محدودشان در تولید مناسب استفاده و سرمایه گذاری کنند. اگرچه کاربران از صرفه جویی هزینه های عمده لذت می برند. در واقع خیلی مشکل است که همه مزایای محسوس و نامحسوس در اجرای سیستم منابع سازمانی را تعیین کنند. (هوو 2007) 
 
 بسیاری از محققان بیان می کنند که اگرچه کسب و کارها مبالغ هنگفتی در فناوری اطلاعات سرمایه گذاری کرده اند، هنوز نتایج مثبتی ملاحظه نشده است و دریافتن بازده های مثبت از سرمایه گذاری در مطالعات فناوری اطلاعات، شکست خورده اند (تمیستوکلیوس 2001 ، اوسیمیتز 2006 ، سودهی 2001 و همکاران )  شواهد اخیر بر خلاف این، مزایای بزرگ و بهره وری آشکار و مشخص را از سرمایه گذاری های فناوری اطلاعات نشان می دهد.(کامادی 2008 و پارک 2003 )
 
 
در دهه گذشته، تقریباً همه مکتوبات از برنامه ریزی منابع سازمان، روی دلایل اجرا و بر روی چالش های اجرای پروژه، متمرکز بوده است. اخیرا چندین جریان تحقیق متمایز بر روی برنامه ریزی منابع سازمان در ادبیات مشاهده شده است. بعضی از تحقیقات روی تأثیرات سیستم برنامه ریزی منابع سازمان بر عملکرد مالی، شواهدی را یافته اند که درخواست سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان را پشتیبانی می کند که شرکت ها را قادر به کسب سریعتر بازگشت سرمایه می سازد ( Poston and Grabski 2001) و ویژگی مالی را قبل و بعد از پذیرش برنامه ریزی منابع سازمان تجزیه و تحلیل می کنند. نتایج آن ها نشان می دهد که پذیرش برنامه ریزی منابع سازمان منجر به افزایش کارایی در ضوابط تقلیل تعداد کارکنان و در نرخ درآمدهای کارکنان، به دنبال اجرای برنامه-ریزی منابع سازمان  برای هر سال است. Nicolauu etal (2003) داده های مالی شرکت هایی که سیستم های گسترده اقتصادی را نپذیرفته اند را با یک گروه کنترل از شرکت های مشابه، مقایسه می کند. نتایج از تجزیه و تحلیل عملکرد در دوره های زمانی متفاوت نشان می دهد که شرکت های پذیرنده سیستم های سازمانی بطور معنا-داری، عملکرد بالای متفاوتی در سال دوم بعد از اجرای سیستم، نسبت به گروه کنترل داشته اند. اخیرا بعضی از محققان به همکاری سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان برای همکاری زنجیره تأمین، توجه کرده اند و این که زنجیره تأمین مرکب از نهادهای قانونی مختلف است. مثل یک سازمان مجازی یا یک نهاد بین المللی.
 
 
Wade and Hulland (2004) چشم اندازی از ادبیات وابسته فناوری اطلاعات و تأثیر آن روی استراتژی و عملکرد شرکت را تهیه کرده است.  Akkermans etal (2003)  تأثیر  آینده سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان روی مدیریت زنجیره تأمین را پایان نامه کرده است. یکی از مهمترین دستاوردهای آن اینست که متخصصین پانل، نقص نسبتا کمی برای برنامه ریزی منابع سازمان در بهبود اثر بخش زنجیره تأمین در نظر گرفته است و در واقع ریسک آشکار برنامه ریزی منابع سازمان، پیشرفت در مدیریت زنجیره تامین را محدود کرده است. علاوه بر این، آن ها محدودیت های اساسی سیستم های جاری برنامه ریزی منابع سازمان، در تهیه پشتیبانی مدیریت زنجیره تامین موثر را شناسایی کرده اند. سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان، کمک به اتوماسیون و یکپارچگی واحدهای عملکرد مثل کنترل موجودی، خرید، توزیع، مالی و مدیریت پروژه می کنند. در سال های اخیر شرکت های زیادی شروع به یافتن راه هایی برای جایگزین کارکردهای موجود، ولی در چارچوب اصلی کرده اند که نیاز های روبه رشد سازمان را در زمانی کوتاه تر برآورده سازد. سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان برای فراهم کردن یکپارچگی فرآیند های کسب وکار در عوض عملکرد های کسب وکار تعیین شده است.( ماپرت و همکاران 2000)در چند سال گذشته، شرکت ها با نرخ بی سابقه ای کارکردهای استراتژیکی را یکپارچه ساخته اند. ابتکارات جدید در برنامه ریزی منابع، تجارت الکترونیک و زنجیره تأمین گسترده، تمایل شرکت ها نسبت به یکپارچگی کارکردهای استراتژیک کسب و کار را برانگیخته است.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
فهرست مطالب:
مقدمه 7

بخش اول : برنامه ریزی منابع سازمان 7

2-1 تعریف سیستمهای ERP 7
2-2 سیر تکاملی برنامه ریزی منابع سازمان 10
2-2-1 برنامه ریزی مواد 12
2-2-2  برنامه ریزی منابع ساخت 13
2-3 سیستمهای تشکیل دهنده برنامه ریزی منابع سازمان 14
2-4 چرخه عمر سیستمهای برنامه ریزی منابع سازمان 16
2-5 ساختار و اجزای سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان 18
2-5-1 اطلاعات پایه سازمان 18
2-5-2 برنامهریزی تولید 19
2-5-3 بازاریابی 19
2-5-4 توزیع و فروش 19
2-5-5 مدیریت کیفیت جامع 20
2-5-6 مدیریت مواد 20
2-5-7 کنترل 20
2-5-8 منابع انسانی 21
2-5-9 مدیریت پروژه 21
2-5-10 امور مالی 22
2-5-11 نگهداری و تعمیرات کارخانه 22
2-6 عوامل كلیدی موفقیت در سیستمهای  برنامه ریزی منابع سازمان 23
2-7 مزایا و معایب سیستم برنامهریزی منابع سازمان 29
2-7-1 مزایا 29
2-7-2 معایب 30
2-8 گزینه های پیاده سازی سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان 32
2-9 معیارهای ارزیابی سیستم برنامه ریزی منابع سازمان 35
 

بخش دوم: مدیریت زنجیره تأمین 37

2-10 مقدمه ای بر مدیریت زنجیره تأمین 37
2-11 پیشینه و سیر تحول مدیریت زنجیره تأمین 38
2-12 تعریف مدیریت زنجیره تأمین 42
2-13 یکپارچگی زنجیره تأمین 44
2-14 اهمیت یکپارچه سازی زنجیره تأمین 46
2-15 عملکرد زنجیره تأمین 47
2-16 افزایش کارایی و اثربخشی زنجیره تأمین 48
2-17 عملکرد های مدیریت در مقابله با چالش های زنجیره تأمین 53
2-18  ارزیابی عملکرد زنجیره تامین 56
 

بخش سوم ارتباط و تأثیر برنامه ریزی منابع سازمان بر عملکرد زنجیره تأمین 63

2-19 کشف استدلالهایی برای برنامه ریزی منابع سازمان و یکپارچگی مدیریت زنجیره تامین 63
2-20 یکپارچگی برنامهریزی منابع سازمان ومدیریت زنجیره تامین 67
منابع 70
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود"

پشتیبانی در صورت مشکل در دانلو فایل لطفا اول پیامک بدید 09214087336

مقاله در مورد بحران | پاورپوینت بحران


:: بازدید از این مطلب : 6
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پروتکل های درمانی

رابطه تسهیم دانش با عملکرد شغلی کارکنان

دانلود رابطه تسهیم دانش با عملکرد شغلی کارکنان , باکیفیت ترین رابطه تسهیم دانش با عملکرد شغلی کارکنان موجود, فایل رابطه تسهیم دانش با عملکرد شغلی کارکنان , مقاله تحقیق پاورپوینت در مورد رابطه تسهیم دانش با عملکرد شغلی کارکنان
هدف از این تحقیق پایان نامه رابطه تسهیم دانش با عملکرد شغلی کارکنان بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد رابطه تسهیم دانش با عملکرد شغلی کارکنان

هدف از این تحقیق پایان نامه رابطه تسهیم دانش با عملکرد شغلی کارکنان بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات51
حجم0/121 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه رشته مدیریت

رابطه تسهیم دانش با عملکرد شغلی کارکنان

 
 
 
 
 
 
 
 
- اهمیت تسهیم دانش
یکی از مهمترین اولویت های اعلام شده توسط محققین مدیریت دانش ، ایجاد انگیزه در افراد برای تسهیم دانش آنان است (کینگ و همکاران  ، 2006). اگرچه بعضی ها معتقدند که دانش قدرت است ، ولی به نظر می رسد که دانش به خودی خود قدرت ندارد ؛ بلکه چیزی که به افراد قدرت می دهد ، آن قسمتی از دانش آنهاست که با دیگران تسهیم می کنند (اودل و گریسون، 1998). اگر دانشی را که در ذهن افراد قرار دارد به طلای درون یک جعبه تشبیه کنیم ، ارزش آن دانش زمانی مشخص می شود که آن را تسهیم کنند ؛ مانند زمانی که دارنده طلا ، جعبه آن را باز می کند و با نشان دادن طلای درونش ، ارزش آن را نمایان می سازد. 
 
نقش تسهیم دانش در مدیریت دانش آنقدر مهم است که بعضی از نویسندگان اظهار می دارند که "وجود مدیریت دانش برای پشتیبانی تسهیم دانش است(داونپورت و همکاران ،1998). از دلایل اهمیت تسهیم دانش این است که تسهیم دانش موجب کاهش هزینه ها ، بهبود عملکرد ، بهبود ارائه خدمات به مشتریان ، کاهش زمان توسعه محصولات جدید ، کاهش زمان تأخیر در تحویل کالاها به مشتریان ، و در نهایت کاهش هزینه مربوط به یافتن و دسترسی به انواع ارزشمند دانش در داخل سازمان می شود. برای مثال در شرکت فورد به دلیل تسهیم دانش ، زمان توسعه محصول شرکت (اتومبیل) از ٣۶ روز به ٢۴ روز کاهش یافت. در همین شرکت به دلیل تسهیم دانش با فروشندگان محصول ، زمان تأخیر در تحویل محصول به مشتری از ۵٠ روز به ١۵ روز کاهش یافت (علوی و لیدنر، 2001). شرکت تویوتا به عنوان یک شرکت پیشرو در صنعت اتومبیل ، با استفاده از یک شبکه تسهیم دانش کارآ توانسته است مشکلات بزرگی را در رابطه با تسهیم دانش حل کند ؛ که در نتیجه آن افراد تشویق شده اند تا به راحتی دانش ارزشمند خود را تسهیم کنند. این شرکت همچنین هزینه های مربوط به یافتن و دسترسی به انواع مختلف دانش ارزشمند در داخل شرکت را کاهش داده است (دیرو نوبوکا  ،2000).
 
 
عملكرد هر شخص ناشی از دو پدیده است: اول ویژگیهای خود فرد، دوم ویژگیهای محیط كار وی. یعنی عملكرد فرد تابعی از حاصلضرب سه عامل توانایی، مهارت و تلاش و كوشش فرد و بالاخره پشتیبانی های محیطی است. كه این عامل به دو نوع پشتیبانی اطلاق می شود: پشتیبانهای فیزیكی (ساختار سازمانی، تسهیلات كاری، پشتیبانیهای مالی و نظیر آن) و پشتیبانی‌های روانی (حمایت های روانی و پشتیبانهای لازم رفتاری و سازمانی و نظیر آن) (زندی ، 1390).
رابینز عوامل موثر بر عملكرد را در 5 طبقه قرار داده:
1- معیارها و مبنایی كه مدیر برای انجام ارزیابی عملكرد كاركنان انتخاب می كند.
2- بازخورد مداوم: كاركنان دوست دارند كه بدانند چگونه كار می كنند.
3- هرچه قدر تعداد ارزیابان افزایش یابند (ارزیابی گروهی) احتمال دستیابی به اطلاعات دقیق بیشتر است.
4- اگر ارزیابان با تجربه باشند احتمال خطای ارزشیابی كمتر است.
5- اگر اهداف مبهم باشد یا معیارهای اندازه گیری نیل به هدف مبهم باشد و اگر كاركنان مطمئن نباشند كه تلاش آنها منجر به ارزشیابی رضایت بخش می شود، پایین تر از سطح مطلوب كار خواهند كرد (رابینز،  1389).
 
در پژوهشی كه توسط گینودو انجام شد عواملی كه به وسیله آن می تواند بر تعهد سازمانی افراد تأثیر قابل توجهی بگذارد عبارتند از:
1- تأكید بر مأموریت و ارزشهای سازمان
2- تأكید بر استمرار و بهبود كیفیت محصول
3- درگیر كردن و دخالت كردن كارمندان
4- حذف موانع كار
5- ارزشیابی كار و اعلام نتایج
6- تقدیر از موفقیت كارمندان (زندی ،1390).
 
عملکرد فردی به عنوان پیشینه ای از دستاوردهای شخص یا ثبت کارهای انجام شده توسط شخص تعریف شده است (آرمسترانگ ،1380). مدل‌های کمی، توسط محققان برای سنجش عملکرد افراد توسعه یافته است (براتون و گولد ،1999). مدلی از عملکرد را با استفاده از سه متغیر ارائه کردند: این سه متغیر شامل دانش، مهارت‌ها و استعدادها  بودند که هر کارگری باید آنها را داشته باشد. همچنین تووی  در سال 2001 مدلی از عملکرد را ارائه داد که شامل داده، فرآیند و ستاده بود. داده ها دربرگیرنده دانش، مهارت ها و تخصص کارگر می‌شود. فرآیند ها به رفتار در طول ساعت های کاری برمی گردد، و ستاده محصولات خاص تولید شده توسط هر کارگر است که قابل اندازه گیری می‌باشد. این سه سطح با هم عملکرد  را موجب خواهند شد. ارزیابی عملکرد که به عنوان ابزاری برای سنجش عملکرد شغلی کارکنان بکار می‌رود، به صورت همزمان دو هدف را در نظر می گیرد: توسعه یا رشد کارکنان  و بهبود عملکرد سازمانی. هدف مدیریت عملکرد، بهبود عملکرد سازمانی با استفاده از توسعه عملکرد افراد و تیم ها است (جعفری،1393).
 
عملکرد انسانی تحت تآثیر فاکتور‌های زیادی قرار دارد. که شامل عملکرد فعالیت های تعیین شده، و همچنین قابلیت‌ها و انگیزش‌ها برانگیخته شده در افراد برای عملکرد است. همچنین شامل فعالیت‌های مدیریتی است که بر روی قابیت‌ها و توانایی‌های کارکنان و انگیزش آنها تأثیر دارد، مثل ساختار سازمانی و محیطی که عملکرد درون آن صورت می‌گیرد. بسیاری از این فاکتور‌ها باید هماهنگ کار کنند تا عملکرد انسانی بهینه شود. این پژوهش بر این اساس قرار دارد که عملکرد یک فرد در سر کار بستگی به حدی دارد که او عضو یک اجتماع عملگرا است (تیگلند ، 2000).
 
جامعه یا گروه عملگرا مفهوم جدیدی در مدیریت به شمار نمی‌رود. در طول قرون وسطی و در رم باستان کارگران معادن، سفالگرها، بنّاها و سایر صنعتگران ساختارهای اجتماعی مبتنی بر دانش را به وجود آوردند تا در مورد مسائل رایج بحث کنند، اطلاعات را به اشتراک بگذارند، عقاید جدید را کشف کنند، ابزارهای جدید بسازند و در زمینه انتشار عقاید کار کنند. اجتماع (گروه یا جامعه یا گروهی از افراد که با هم کار می‌کنند) در بطن مطالعات مربوط به کارآموزی‌های سنتی ایجاد شد. کارآموزی معمولا به عنوان یک رابطه بین استاد و شاگرد شناخته شده است (تیگلند،2000).
 
 
 
فهرست مطالب
2-1- مقدمه 11
2-2- مدیریت دانش 12
2-3- چرخه مدیریت دانش 12
2-3-1- تعریف و ماهیت تسهیم دانش 13

2-3-2- اهمیت تسهیم دانش 15

2-4- عوامل انسانی موثر بر تسهیم دانش در سازمان 15

2-5- تئوری های مربوط به تسهیم دانش 17

2-6- موانع بالقوه تسهیم دانش 19
2-6-1- موانع بالقوه فردی تسهیم دانش 20

2-7- عوامل موثر بر تسهیم دانش طبق الگوی وانگ و همکارانش(2010) 23

 
2-8- عملکرد شغلی 24
2-8-1- اهمیت نیروی انسانی در سازمان 24
2-8-2- تعاریف عملكرد شغلی 24

2-8-3- عوامل موثر بر عملکرد شغلی 25

2-9- پیشینه پژوهش 30
2-9-1- تحقیقات داخلی 30
2-9-2- تحقیقات خارجی 31
2-10- خلاصه و جمع بندی 32
2-11- مدل نظری پژوهش 33
منابع
منابع فارسی
منابع انگلیسی
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود"

پشتیبانی در صورت مشکل در دانلو فایل لطفا اول پیامک بدید 09214087336

مقاله در مورد بحران | پاورپوینت بحران


:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پروتکل های درمانی

رابطه خلاقیت سازمانی با بهره وری سازمانی

دانلود رابطه خلاقیت سازمانی با بهره وری سازمانی , باکیفیت ترین رابطه خلاقیت سازمانی با بهره وری سازمانی موجود, فایل رابطه خلاقیت سازمانی با بهره وری سازمانی , مقاله تحقیق پاورپوینت در مورد رابطه خلاقیت سازمانی با بهره وری سازمانی
هدف از این تحقیق برررسی رابطه خلاقیت سازمانی با بهره وری سازمانی بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد رابطه خلاقیت سازمانی با بهره وری سازمانی

هدف از این تحقیق برررسی رابطه خلاقیت سازمانی با بهره وری سازمانی بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات50
حجم0/97 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه رشته مدیریت

رابطه خلاقیت سازمانی با بهره وری سازمانی

 
 
 
 
 
مقدمه
به طورکلی بهره وری، دربرگیرنده گام های برنامه ریزی عملکرد، سرپرستی و بازنگری عملکرد می باشد که به هدف گذاری و ارائه هدایت های لازم در آغاز برنامه و تهیه برنامه هایی برای رسیدن به اهداف تعیین شده، گفته می شود.
همانگونه که جوامع بشری از سنتی بودن و از صنعتی شدن به فرا صنعتی شدن گام برمی دارند علوم و فنون و تکنولوژی هم رو به تکامل، دگرگونی و پیشرفت است. بحث بهره وری سازمان یک امر حیاتی و اجتناب ناپذیر است که باید به طور مستمر با مجموع فرآیندهای مدیریت مورد توجه قرار گیرد تا سایر فعالیت های سازمانی بتواند مثمر ثمر واقع گردد. در حقیقت یکی از راه های اصولی و منطقی هدایت تلاش های کارکنان در سازمان است و باعث به کارگیری استعدادهای نهفته، به کاراندازی قدرت تخیل و به وجود آمـدن حس انعطاف پذیری فکری در کارکنان خواهد شد. آمـوزش و تربیت نـیروی انسانی است که می تواند ما را در راه رسیدن به خودکفائی یاری دهد . از این رو خلاقیت که کلمه‌ای فراتر از شعارهای روز جهان کسب و کار است، به یک عامل حیاتی در موفقیت سازمانی تبدیل شده است. خلاقیت در سازمان ها را باید به عنوان فرآیندی تعریف کرد که به موجب آن ایده‌های جدیدی که نوآوری را میسر می‌سازند، توسعه می‌یابند و موجب بهره ور تر شده سازمان می گردند (طاهری، 1384).
 
 
كلمه بهره وری برگردان انگلیسی واژه «Productivity» به معنای قدرت و قابلیت تولید است. در دایره المعارف بریتانیا  بهره ری در اقتصاد به صورت نسبتی از آنچه تولید می شود به آنچه كه برای تولید مورد نیاز است تعریف می شود. در دیكشنری آكسفورد، بهره وری به معنای كارآیی است، كه در صنعت به وسیله مقایسه میزان تولید به زمان صرف شده یا منابع مصرف شده برای تولید آن اندازه گیری می شود (به نقل از طاهری، 1384).
 
در مطالعات انجام گرفته پیرامون بهره وری توسط سازمان ها و صاحب نظران، تعاریف متعددی از بهره وری ارائه شده است که این تعاریف با وجود داشتن ریشه مشترك هر یك وجهی از بهره وری را مورد تأكید بیشتر قرار دادند. در ذیل به تعدادی از این تعاریف اشاره می شود:
از دیدگاه سازمان همكاری اقتصادی اروپا (OEEC):  بهره وری حاصل كسری است كه از تقسیم مقدار یا ارزش محصول بر مقدار یا ارزش یكی از عوامل تولید بدست می‌آید. بدین لحاظ می توان از بهره وری سرمایه، مواد اولیه و نیروی كار صحبت كرد.
 
سازمان بین المللی كار (ILO):  بهره وری را نسبت ستاده به یكی از عوامل تولید (زمین، سرمایه، نیروی كار و مدیریت) تعریف می كند.
از نظر آژانس بهره‌وری اروپا (EPA): بهره وری عبارت است از درجه و شدت استفاده موثر از هر یك از عوامل تولید. در تعریف این سازمان همچنین به این نكته اشاره شده است كه بهره وری یك نوع طرز تفكر و دیدگاه است كه بر اساس آن هر فرد می تواند كارها و وظایفش را هر روز بهتر از روز قبل انجام دهد. از این دیدگاه بهره وری  به عنوان یك فرهنگ تلقی می شود (به نقل از طاهری، 1384).
 
در اطلاعیه تشكیل مركز بهره وری ژاپن JPC اهداف ناشی از بهبود بهره وری چنین بیان شده است: «حداكثر استفاده از منابع فیزیكی، نیروی انسانی و سایر عوامل به روش های علمی به طوری كه بهبود بهره‌وری به كاهش هزینه های تولید، گسترش بازارها، افزایش اشتغال و بالا رفتن سطح زندگی همه آحاد ملت، منجر شود». از دید این مركز ، بهره وری یك اولویت و انتخاب ملی است كه منجر به افزایش رفاه اجتماعی و كاهش فقر می گردد (به نقل از طاهری، 1384).
مركز بهره وری ژاپن از زمان تأسیس، نهضت ملی افزایش بهره-وری در این كشور را تحت سه اصل راهبردی به جلو هدایت نموده است كه این سه اصل عبارتند از:
 
•    افزایش اشتغال
•    همكاری بین نیروی كار و مدیریت
•    توزیع عادلانه و برابر ثمره های بهبود بهره وری میان مدیریت، نیروی كار و مصرف كنندگان
 
سازمان بهره وری سنگاپور: بهره وری را توسعه عادت بهسازی در رفتار و نگرش افراد می داند. از دیدگاه این سازمان، بهره-وری در درجه اول یك دیدگاه فكری می باشد كه سعی در بهبود وضعیت موجود دارد. به عبارت دیگر بهره وری قبل از آن كه یك شاخص اقتصادی باشد، یك فرهنگ است.
از نقطه نظر سازمان ملی بهره وری ایران: بهره وری یك فرهنگ و یك نگرش عقلانی به كار و زندگی است كه هدف آن هوشمندانه كردن فعالیت ها برای دستیابی به زندگی بهتر و متعالی است.
 
در «واژه نامه بهره وری» كه از انتشارات داخلی سازمان ملی بهره وری ایران است بهره وری را بدینگونه تبیین نموده ا ند: «بهره وری به حداكثر رساندن استفاده از منابع، نیروی انسانی، تسهیلات و غیره به طریقه عملی،‌ كاهش هزینه های تولید، گسترش بازارها، افزایش اشتغال و كوشش برای افزایش دستمزدهای واقعی و بهبود استانداردهای زندگی است، آن گونه كه به نفع كارگران، مدیریت و جامعه باشد» (به نقل از طاهری، 1384).
 
از نظر  استنیر  بهره وری: معیار عملكرد و یا قدرت و توان هر سازمان در تولید كالا و خدمات است.
استیگل بهره وری را:  نسبت میان بازده به هزینه عملیات تولیدی می داند.
از دیدگاه ماندل  بهره وری: به مفهوم نسبت بین بازده تولید به واحد منبع مصرف شده است كه با سال پایه مقایسه می شود.
سومانت  نیز بهره وری را:  نسبت بازده ملموس به نهاده‌های ملموس تعریف می كند.
استیفن رابینز یك سازمان را هنگامی مولد می داند كه: از طریق تبدیل داده ها به ستاده ها، در پایین ترین سطح هزینه به اهدافش نائل آید. بنابراین وی مفهوم بهره وری را ناظر بر اثر بخشی و كارآیی می داند (به نقل از طاهری، 1384).
 
 
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
مقدمه 6
بهره وری سازمانی 8
2-1-1-2- تاریخچه بهره وری 10
3-1-1-2- اهمیت بهره وری 11
4-1-1-2- هفت «C» بهره وری 11
5-1-1-2- عوامل مؤثر بر بهره وری 13
1-5-1-1-2- عوامل خارجی 13
2-5-1-1-2- عوامل داخلی 13

6-1-1-2- عوامل مؤثر بر افزایش بهره وری نیروی انسانی 14

رفتار مطلوب و کردار درست رهبران و مدیران 14
فراهم کردن شرایط لازم پیشرفت های شغلی برای همه افراد 14
دوره های آموزش ضمن خدمت و آموزش کارکنان 14
وضوح نقش 15
اختیار 15
در نظر گرفتن تخصص 15
مشارکت دادن کارکنان 15
کیفیت بالای زندگی کاری 15
7-1-1-2- مهمترین عوامل مؤثر در کاهش بهره وری 16
8-1-1-2- شرایط لازم برای بهبود بهره وری نیروی انسانی در سازمان ها 18
سه عامل کلیدی در موفقیت سازمان ارتباط، تعهد، تداوم هستند. 18
 
2-1-2- خلاقیت سازمانی 20

خلاقیت از دیدگاه روان شناسی: 21

خلاقیت از دیدگاه سازمانی: 21

2-2-1-2- ویژگیهای خلاقیت 25
3-2-1-2- تفاوت خلاقیت و نوآوری تغییر 26
4-2-1-2- ویژگیهای شخصیت خلاق 27
5-2-1-2- نقش خلاقیت در بهره وری سازمان و توسعه نیروی انسانی 30
6-2-1-2- انگیزش و خلاقیت و بهبود عملکرد 31
7-2-1-2- آموزش عمومی خلاقیت سازمانی 33
8-2-1-2- شرایط ایجاد خلاقیت سازمانی 34
9-2-1-2- تکنیکهای خلاقیت 34
1-9-2-1-2- تکنیک چرا 34
2-9-2-1-2- تکنیک یورش فکری 35
3-9-2-1-2- تکنیک شش کلاه فکری 36
4-9-2-1-2- تکنیک گروه اسمی 37
5-9-2-1-2-  تکنیک الگو برداری از طبیعت 38
6-9-2-1-2- تکنیک دلفی 38
7-9-2-1-2-  تکنیک TKG 39
3-1-2- ویژگیهای جمعیتشناختی 40
2-3-1-2- مهمترین ویژگیهای جمعیتشناختی 40
2-2- مبانی عملی موضوع پژوهش 43
منابع فارسی 46
 
 
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود"

پشتیبانی در صورت مشکل در دانلو فایل لطفا اول پیامک بدید 09214087336

مقاله در مورد بحران | پاورپوینت بحران


:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پروتکل های درمانی

رابطه سبک های فرزندپروری و بهزیستی روانشناختی

دانلود رابطه سبک های فرزندپروری و بهزیستی روانشناختی , باکیفیت ترین رابطه سبک های فرزندپروری و بهزیستی روانشناختی موجود, فایل رابطه سبک های فرزندپروری و بهزیستی روانشناختی , مقاله تحقیق پاورپوینت در مورد رابطه سبک های فرزندپروری و بهزیستی روانشناختی
هدف از این تحقیق برررسی رابطه سبک های فرزندپروری و بهزیستی روانشناختی بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد رابطه سبک های فرزندپروری و بهزیستی روانشناختی

هدف از این تحقیق برررسی رابطه سبک های فرزندپروری و بهزیستی روانشناختی بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات52
حجم0/175 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه رشته مدیریت

رابطه سبک های فرزندپروری و بهزیستی روانشناختی

 
 
 
 
 
 
 
مقدمه
نوجوانان و جوانان در خانواده هایی با سبک فرزندپروری مقتدرانه متکی به خود، آرام و امیدوار بوده و هویت شخصی آن ها آسیب نمی بیند. همچنین این شیوه به نظر می رسد با دلبستگی بیشتر به والدین به ویژه در دوران کودکی و احساس رضایت بیشتر از زندگی همراه بوده و زمینه را برای احساس ارزشمندی و عزت نفس بیشتر نوجوان و در نتیجه وضعیت بهداشت روانی مطلوب تر فراهم می سازد. در صورتی که برخوردهای مستبدانه با فرزندان می تواند با اثرات نامطلوب هیجانی و اعتماد به نفس پایین، زمینه را برای بروز اختلالات و آشفتگی های روانی فراهم سازد. در این راستا برخی از صاحب نظران عقیده دارند که شیوه ی فرزندپروری مقتدرانه بر خلاف شیوه ی مستبدانه با فردیت و حس استقلال کودك در خانواده مربوط بوده که در ارتقاء سلامت روانی و بهزیستی روانشناختی اهمیت عمده ای دارد. در حالی که شیوه ی فرزندپروری مستبدانه با برخوردهای خشن، محدود کننده و کنترل افراطی به فردیت و استقلال فرزندان در خانواده آسیب می زند(پتیت و باتیس ، 1989). 
 
در پژوهشی توسط فورگاس  و همكاران(2000) مشخص شد، كه آزمودنی هایی كه از سبک فرزند پروری مقتدرانه برخوردار بودند، ارتباط بیشتری برقرار می كردند و از علایم و رفتارهای غیركلامی بیشتری در تعامل خود بهره می گرفتند، بیشتر با دوست خود حرف می زدند، به روشنی و بدون ابهام درباره ی خودشان صحبت می كردند و به نظر می رسید كه به شیوه ای موثر، رضایت بخش، ماهرانه و متعادل تر رفتار می كنند. بر عكس، آزمودنی های غمگین و با خلق منفی از برخورد دوستانه و اطمینان بخش كمتری برخوردار بودند.
 
پایان نامه مطالعات پیشین نیز نشان داد یکی از مهم ترین مهارت ها که مشخصه ی سلامت و بهزیستی روانی افراد است ،برخورد داری آن ها از صفت خود کنترلی است . افراد خود کنترل  می توانند  هدف های واقع گرایانه را الویت بندی کنند و در زمان تصمیم گیری میان عواطف و عقل تعادل برقرار کنند ، یکی از موضوعات مهم مورد توافق نظریه پردازان روان شناسی عملکرد مهم خود کنترلی در فرایند بهزیستی روان شناختی است .
 
 
 
فهرست مطالب
2-1- بهزیستی روان شناختی 

2-2- عوامل مؤثر بر بهزیستی روان شناختی 

2-3- تفاوت های جمعیت شناختی و ابعاد بهزیستی روان شناختی 
2-4- سبک های فرزندپروری 

2-5- مهمترین سبک های فرزندپروری 

1-2-5- والدین قاطع و اطمینان بخش (مقتدر منطقی) 
2-2-5- والدین خودکامه و مستبد 
3-2-5- والدین سهل‌گیر و بی بند و بار 
3-2-5- والدین آسان گیر 
1-2-6- فرزندپروری مقتدرانه 
2-2-6- فرزندپروری مستبدانه 
3-2-6- فرزندپروری آسان گیرانه 
4-2-6- فرزندپروری بی اعتنا 
2-12- مرور تحقیقات پیشین 
1-2-12- پیشینه پژوهشی مربوط به ارتباط خودکنترلی و بهزیستی روانشناختی 
2-2-12- پیشینه پژوهشی مربوط به ارتباط سبک فرزند پروی و بهزیستی روانشناختی 
2-13- جمع بندی 
منابع
منابع فارسی
منابع انگلیسی
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود"

پشتیبانی در صورت مشکل در دانلو فایل لطفا اول پیامک بدید 09214087336

مقاله در مورد بحران | پاورپوینت بحران


:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پروتکل های درمانی

رابطه مکتب های فرزندپروری و سازگاری

دانلود رابطه مکتب های فرزندپروری و سازگاری , باکیفیت ترین رابطه مکتب های فرزندپروری و سازگاری موجود, فایل رابطه مکتب های فرزندپروری و سازگاری , مقاله تحقیق پاورپوینت در مورد رابطه مکتب های فرزندپروری و سازگاری
هدف از این تحقیق برررسی رابطه مکتب های فرزندپروری و سازگاری بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد رابطه مکتب های فرزندپروری و سازگاری

هدف از این تحقیق برررسی رابطه مکتب های فرزندپروری و سازگاری بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات64
حجم0/146 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه رشته روانشناسی

رابطه مکتب های فرزندپروری و سازگاری

 
 
 
 
 
 
 
 
سبک های فرزندپروری
 امروزه محققان در خصوص سبک های فرزندپروری والدین و تأثیراتی که هر یک بر رشد کودکان دارند، به بحث و پایان نامه پرداخته و الگوهای متفاوتی را ارائه داده اند. عمده ی مطالعات و مدل های ارائه شده در این حوزه، بر دو بعد، پذیرش-پاسخ گویی  و درخواست-کنترل  تأکید دارند (دارلینگ  و اشتاین برگ ، 1993؛ مک کوبی  و مارتین ، 1983). بعد اوّل فرزندپروری (پذیرش- پاسخ گویی)، نشان دهنده ی والدینی است که حمایت کننده بوده و به نیازهای فرزندانشان حساس هستند، تمایل دارند به کودکان خود محبت کنند و آن ها را تحسین نمایند. والدین پذیرا و پاسخگو، با  عاطفه هستند ، اغلب با مهربانی ، تحسین و تشویق با فرزندانشان برخورد می کنند؛ آن-ها همچنین، موقعی که، کودک رفتار ناشایستی انجام می دهد فوراّ او را تنبیه نمی کنند. والدینی که کمتر پذیرا و پاسخگو هستند، از فرزندان خود ایراد می گیرند، آن ها را تحقیر و تنبیه می کنند و به آن ها توجهی نمی نمایند (سیگلمن، 1999).
 
بعد درخواست- کنترل، بر کنترل والدین بر تصمیمات فرزندان اشاره دارد. والدین کنترل کننده و درخواست کننده یک سری قوانین را برای کودکان قرار می دهند و از آن ها انتظار دارند که از قوانین پیروی نمایند. آن ها رفتار فرزندان را مشاهده و نظارت می کنند تا مطمئن شوند که، مقررات توسط فرزندان اجرا می شود. والدینی که کمتر سخت گیر و کنترل کننده هستند، درخواست های کمی از فرزندان دارند، و به آن ها اجازه می دهند که استقلال و خودمختاری بیشتری در محیط اطرافشان داشته باشند. با توجه به این دو بعد، چهار سبک فرزندپروری عبارتند از: مقتدر ، مستبد  (سلطه جو)، سهل گیر  و غفلت گرا  (دارلینگ و اشتاین برگ، 1993، مک کوبی و مارتین، 1983).
 
 
 
سازگاری
سازگاری به لحاظ نظری، سازه‌ی متنوع و پیچیده‌ای تلقی می‌شود و بر این اساس، اندیشمندان سعی در پایان نامه ابعاد گوناگون آن داشته‌اند. منظور از سازگاری، رابطه‌ای است که بین فرد و محیط او، به‌ویژه محیط اجتماعی وجود دارد و به او امکان می‌دهد تا نیازها و انگیزه‌های خود را پاسخ گوید. فرد زمانی سازگار است که بتواند بین خود و محیط اجتماعی‌اش رابطه‌ای سالم برقرار کند و انگیزه‌های خود را ارضا کند، در غیر این صورت، او را ناسازگار قلمداد می‌کنیم. در واقع، سازگاری با محیط، مهارتی است که باید آموخته شود و کیفیت آن مانند سایر آموخته‌ها به میزان کوشش و علاقه‌ی فرد برای یادگیری بستگی دارد (اسلامی‌نسب، 1373).
 
انجمن روان‌پزشکی آمریکا (1994، به نقل از حجازی و شکوری فر، 1384) سازگاری اجتماعی را چنین تعریف می‌کند: هماهنگ ساختن رفتار به منظور برآورده ساختن نیازهای محیطی که غالباً مستلزم اصلاح تکانه‌ها، هیجان‌ها و نگرش‌هاست. سازگاری فرایندی اجتماعی است که  برآیند تأثیر عوامل فردی، خانوادگی و محیطی می‌باشد و بنابراین پدیده‌ای تک علتی محسوب نمی‌شود (زکی، 1389). سازگاری شرایط یا حالتی است که در آن رفتارهای فرد با نیازهای فرهنگ یا جامعه‌ای که به آن تعلق دارد، منطبق می‌شود و فرد احساس می‌کند که نیازهایش ارضاء  شده‌اند و یا ارضاء خواهند شد (کاظمی، 1388).
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
سبکهای فرزندپروری 7
شکل 1-2: سبکهای فرزندپروری (اقتباس از مک کوبی و مارتین، 1983) 9
والدین گرم و آزادگذارنده 12
والدین گرم و کنترل کننده 13
والدین سرد و آزاد گذارنده 13
والدین سرد و کنترل کننده 13
سبک مستبدانه و سلطه جو 14
سبک مقتدرانه 14
سبک سهل گیرانه 15
سبک غفلت گرایانه و بیتوجه 17
سازگاری 17
انواع سازگاری 18
1- سازگاری اجتماعی 18
2- سازگاری تحصیلی 18
3- سازگاری خانوادگی 18
تعاریف سازگاری اجتماعی 19
عوامل مؤثر بر سازگاری اجتماعی 21
1- عوامل فردی 21
2-  عوامل خانوادگی 22
3- عوامل اجتماعی 22
4- عوامل مذهبی و اخلاقی 23
هیجان 25
هوش هیجانی 26
تاریخچه هوش هیجانی 27
تعاریف هوش هیجانی 31
مدلهای هوش هیجانی 34
مدل توانایی 34
مدل هوش هیجانی دانیل گلمن 37
مدل شخصیتی بار-آن 39
الگوی «کوپر و ساواف» از هوش هیجانی 40
مفهوم سازگاری تحصیلی 40
دیدگاههای نظری درباره سازگاری 44
دیدگاه تحلیل روانی 44
دیدگاه روانشناسی فردی 46
نظریه رونی- اجتماعی 46
نظریه زیستی- اجتماعی 46
نظریه یادگیری 48
نظریه یادگیری اجتماعی 48
دیدگاه روانشناسی شناختی 48
نظریه بافتگرا 49
پیشینه تجربی 51
منابع 54
فارسی 54
منابع انگلیسی 59
 
 
 
 
 
 
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود"

پشتیبانی در صورت مشکل در دانلو فایل لطفا اول پیامک بدید 09214087336

مقاله در مورد بحران | پاورپوینت بحران


:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پروتکل های درمانی

مولفه ها و نظریه های هوش هیجانی و پایان نامه ارتباط آن با مفاهیم دیگر

دانلود مولفه ها و نظریه های هوش هیجانی و پایان نامه ارتباط آن با مفاهیم دیگر , باکیفیت ترین مولفه ها و نظریه های هوش هیجانی و پایان نامه ارتباط آن با مفاهیم دیگر موجود, فایل مولفه ها و نظریه های هوش هیجانی و پایان نامه ارتباط آن با مفاهیم دیگر , مقاله تحقیق پاورپوینت در مورد مولفه ها و نظریه های هوش هیجانی و پایان نامه ارتباط آن با مفاهیم دیگر
هدف از این تحقیق برررسی مولفه ها و نظریه های هوش هیجانی و پایان نامه ارتباط آن با مفاهیم دیگر بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد مولفه ها و نظریه های هوش هیجانی و پایان نامه ارتباط آن با مفاهیم دیگر

هدف از این تحقیق برررسی مولفه ها و نظریه های هوش هیجانی و پایان نامه ارتباط آن با مفاهیم دیگر بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات64
حجم0/257 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه رشته روانشناسی

مولفه ها و نظریه های هوش هیجانی و پایان نامه ارتباط آن با مفاهیم دیگر

 
 
 
 

مؤلفه های هوش هیجانی

   دانیل گلمن مؤلفه های هوش هیجانی را به شرح زیر بیان می كند: 

   1- ‌خودآگاهی: شناختن هیجان هایی كه آن را احساس می كنیم و دلیلش را نیز می دانیم. خودآگاهی، ‌آگاه بودن از حالت روانی خود و تفكرها درباره آن حالت است.

   2- خودگردانی: تعادل هیجانی را خود گردانی می نامند. گاهی از خود گردانی به معنای كنترل احساسات، عواطف و تكانش ها یاد می كنند. خود گردانی یك قابلیت زیر بنایی است كه در كنترل رفتارهای هیجانی نقش مهمی دارد.

   3 - انگیزش: به معنای مولد، ا‌ثر بخش و خلاق بودن در زمینه كاریست. انگیزش توانایی انرژی دادن به دیگران و هدایت رفتار آنان بر خلاف داشتن روحیه ضعیف را دارد. در انگیزش از هیجان ها به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف استفاده می كنیم.

   4 - همدلی: توانایی همدردی كردن با احساسات دیگران و شناخت دیدگاه آنها را همدلی می نامند. همدلی توانایی شناخت و نفوذ بر حالت هیجانی دیگران یا آگاهی نسبت به احساسات، ‌نیازها و علایق دیگران است. همدلی به معنای دیگر وارد شدن به حریم احساس دیگران است.

   5 - مهارت های ارتباطی یا اجتماعی: توانایی شناخت و همدلی با دیگران، ‌برقراری ارتباط مؤثر،‌ گوش دادن عمیق و پرسیدن سؤالات مهم،‌ تشریك مساعی،‌ مربیگری و مذاكره كردن از اجزا این مهارت محسوب می شود. به عبارتی دیگر آگاهی و شناخت نسبت به هیجان ها و احساسات دیگران،‌ مهارت گوش دادن به احساسات دیگران در زمانی است كه افراد دچار هیجان و احساسات هستند و نیاز به گوش دادن حرف های آنان را دارند (زارعان و بخشی پور، 1386).

جدول 2-1. چارچوب هوش هیجانی[1]

قابلیت فردی

خودآگاهی

1 آگاهی هیجانی: شناخت/ درك هیجان های خود و آثار آن

2 خود ارزیابی صحیح: شناخت/ درك نقاط قوت، ‌ضعف و محدودیت های خود

3 خود باوری: احساس لیاقت، ‌ارزشمندی و توانمندی

خودگردانی

1 خود كنترلی: جلوگیری از بروز اختلالات هیجانی و تكانش های موجود

2 وظیفه شناسی: ‌پذیرش مسئولیت در قبال عملكرد فردی

3 قابل اعتمادی:‌ حفظ معیارهای صداقت و درستكاری

4 انطباق پذیری: انعطاف در پذیرش تغییر و كنترل آن

5 نوآوری: سازگاری در مواجه با ایده ها، ‌راهكارها و اطلاعات جدید و بكر

انگیزش

1 رشد گرایی: تلاش برای بهبود یا رسیدن به معیارهای برتر

2 تعهد: همسویی با اهداف گروه یا سازمان

3 ابتكار: آمادگی استفاده از فرصت ها

4 خوش بینی: جدیت در رسیدن به اهداف به جای دیدن موانع و عوامل بازدارنده

همدلی

1 شناخت/ درك دیگران: شناخت عواطف و دیدگاه دیگران و تأثیر آن در تصمیمات

2 بالندگی دیگران: اعتقاد به رشد دیگران و تقویت توانمندی های آنها

3 خدمت مداری: پیش بینی ،‌شناسایی و ارضاء نیازهای مشتریان

4 هدایت تنوع: رشد فرصت ها از طریق به كارگیری افراد با فرهنگ ها و نژادهای مختلف

5 آگاهی سیاسی: مطالعه هیجان فعلی گروه و قدرت روابط

مهارت های اجتماعی

1 نفوذ گذاری: استفاده از فنون اثربخش برای متقاعد كردن دیگران

2 ارتباطات: گوش دادن درست و ارسال پیامهای قابل قبول

3 مدیریت تضاد: گفتگو و دفع مخالفت ها

4 رهبری: تقویت روحیه و هدایت افراد گروه ها

5 تسریع تغییر: ابتكار یا مدیریت كردن تغییر

6 پیوند سازی: تقویت ابزارهای پیوند سازی و ارتباطی

7 تشریك مساعی و مشاركت: كارگروهی به منظور رسیدن به اهداف مشترك

8 ظرفیت های گروهی: ایجاد هم افزایی در گروه برای رسیدن به اهداف جمعی

 

 



[1]-  آقایار،‌ هوش هیجانی سازمانی، ‌ص 35

 
 
 
 
 
فهرست مطالب
2-10- تاریخچه هوش هیجانی 8
2-11- هوش هیجانی چیست؟ 10
2-12- نظریه هایی در باب هوش 12
2-13- هیجان چیست؟ 15
2-14- فواید هیجان 19
2-15- زیان های هیجان 20
2-16- نقش هیجان ها در هوش 21
2-17- هوشبهر و هوش هیجانی 23
2-18- مؤلفه های هوش هیجانی 25
2-19- هوش هیجانی و موفقیت شغلی 28
2-20- هوش هیجانی و سلامت 29
2-21- چه كسی به هوش هیجانی (EQ) نیاز دارد؟ 31
2-22- كاربردهای هوش هیجانی در محیط كار 40
2-33- تحقیقات داخلی و خارجی انجام شده پیرامون موضوع تحقیق 44
      منابع و مأخذ 53
منابع فارسی 54
منابع انگلیسی 61
 
 
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود"

پشتیبانی در صورت مشکل در دانلو فایل لطفا اول پیامک بدید 09214087336

مقاله در مورد بحران | پاورپوینت بحران


:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پروتکل های درمانی

نظریه های پرخاشگری و عوامل بروز آن با نگاهی به راهکارهای کنترل پرخاشگری

دانلود نظریه های پرخاشگری و عوامل بروز آن با نگاهی به راهکارهای کنترل پرخاشگری , باکیفیت ترین نظریه های پرخاشگری و عوامل بروز آن با نگاهی به راهکارهای کنترل پرخاشگری موجود, فایل نظریه های پرخاشگری و عوامل بروز آن با نگاهی به راهکارهای کنترل پرخاشگری , مقاله تحقیق پاورپوینت در مورد نظریه های پرخاشگری و عوامل بروز آن با نگاهی به راهکارهای کنترل پرخاشگری
هدف از این تحقیق برررسی نظریه های پرخاشگری و عوامل بروز آن با نگاهی به راهکارهای کنترل پرخاشگری بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد نظریه های پرخاشگری و عوامل بروز آن با نگاهی به راهکارهای کنترل پرخاشگری

هدف از این تحقیق برررسی نظریه های پرخاشگری و عوامل بروز آن با نگاهی به راهکارهای کنترل پرخاشگری بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات63
حجم0/176 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه رشته روانشناسی

نظریه های پرخاشگری و عوامل بروز آن با نگاهی به راهکارهای کنترل پرخاشگری

 
 
 
 
 
مقدمه
   عقاید بسیاری از عامه مردم با تحقیقات آزمایشگاهی و مشاهده های کنترل شده دختران و پسران همخوانی ندارد. اما پرخاشگری تنها زمینه ای است که در آن تفاوت های جنسیتی مشاهده شده، با عقاید عامه همخوانی دارد. گرین  (1999)، از مشاهدات تحقیقی خود نتیجه می گیرد که پسران بیشتر از دختران دعوا به راه می اندازند؛ انتقام می گیرند و در دعوا از نیروی بدنی استفاده می کنند، اما دختران بیشتر، جدال لفظی می کنند. شارپ  (2000)، در تحقیقی پیدا کرد که پسران، به ویژه هنگامی که با پسران هستند از زمانی که همراه دختران دیگر هستند پرخاشگرند. بعضی از مطالعات دیگر نیز نشان می دهد که ثبات پرخاشگری دخترها در طول زمان کمتر از پسرهاست. چند تحقیق نیز نشان داده است که دخترها و پسرها از این لحاظ تفاوتی ندارند (به نقل از پارک و اسلابی ، 1983). البته کودکان به هنگامی که با وقایع تنش زا مثل جدایی پدر و مادر، یا به دنیا آمدن کودکی جدید روبرو می شوند بیشتر پرخاشگری می کنند، ولی پرخاشگری شدیدی که بیش از چند ماه به طول انجامد غالباً حاکی از تداوم داشتن این الگوی رفتاری است.
 
   شکل، سبک، دفعات تکرار و شدت پاسخ های پرخاشگرانه کودک به میزان وسیعی با یادگیری اجتماعی و تجربیات او بستگی دارد. جامعه به کودک یاد می دهد که چگونه پرخاشگری خود را ظاهر کند. در اکثر جوامع، پسرها بیش از دخترها برای نشان دادن خشونت و پرخاشگری تشویق می شوند. غالباً والدین انتظار دارند که پسرها در زد و خورد با کودکان دیگر پیروز شوند. برای دختران ظرافت و و لطافت در ازای خشونت پسندیده تر تلقی می گردد. از این رو در دوره ی دوم کودکی یعنی 6 تا 12 سالگی پسرها به مراتب خشن تر و ستیزه جوتر از دختران هستند. حملات جسمانی، نزاع و پرخاشگری، دروغگویی، تخریب و جسارت در پسرها به مراتب بیشتر از دخترها مشاهده می شود. هر قدر سن پسر بالاتر برود تفاوت بیشتری در رفتار پرخاشگرانه، در مقام مقایسه با دختر نشان می دهد. میزان و سطح پرخاشگری اطفال میان 3 تا 5 سالگی به حداکثر خود رسیده و سپس ثابت می ماند.
 
 
   پرخاشگرتر بودن پسرها نسبت به دخترها، در اغلب فرهنگ ها و تقریباً در همه سنین و نیز در اغلب حیوانات دیده می شود. پسرها بیش از دخترها پرخاشگری لفظی و بدنی دارند و از سال دوم زندگی این تفاوت ها آشکار می شود. تحقیقات در مورد کودکان نوپای سنین 1 تا 3 سال نشان داده است تفاوت های جنسیتی از لحظه ی بروز آن بعد از 18 ماهگی ظاهر می شود و قبل از آن اثری از پرخاشگری نیست. پسرها مخصوصاً وقتی که به آنها حمله می شود و یا کسی مخل کارهای آنها می شود تلافی می کنند. نتایج تحقیق دیگری در مورد کودکان سنین مدرسه نشان داده است، پسرها فقط اندکی بیش از دخترها مورد حمله قرار می گیرند ولی دو برابر دختران تلافی می کنند. در مورد اثر تفاوت های جنسیتی در پرخاشگری، هم توجیهات فیزیکی و هم توجیهات اجتماعی ارائه شده است. بعضی از نظریه پردازان معتقدند که ثبات تفاوت های جنسیتی که در همه فرهنگ ها و همه حیوانات دیده می شود، از نظر شواهدی علمی مؤثر بودن عوامل بیولوژیکی را اثبات می کند. البته شاید مطالعاتی که رابطه بین هورمون های جنسی و پرخاشگری را می آزماید، نتایج مبهمی را در بر داشته باشد. ممکن است بالقوه بودن پرخاشگری، با آموختن آن در پسر بچه ها علت فیزیولوژیکی داشته باشد، ولی محققان در مشخص کردن اینکه نظام زیست شناختی تا چه حد در این مسئله دخالت دارد چندان موفقیتی نداشته اند.
 
 
   تجربه اجتماعی دخترها و پسرها از لحاظ پرخاشگری کاملاً متفاوت است. پرخاشگری بخشی از قالب رفتاری مردانه است و غالباً از پسرها انتظار رفتار پرخاشگرانه می رود و برای این کار، بطور تلویحی تشویق می شود. برای مثال، پسران یک تا سه ساله در کلاس های پیش از دبستان از طرف بزرگسالان و همسالان بیش از دخترها به خاطر پرخاشگری مورد توجه قرار می گیرند. این توجه گاهی به صورت مثبت مثل لبخند زدن، یا ملحق شدن به بازی کودک و گاهی به طور منفی مثل متوقف کردن کودک، یا سر کودک را با چیز دیگری گرم کردن نشان داده می شود. توجه به رفتار کودک به هر نحوی که باشد بیش از بی توجهی به آن باعث تشویق رفتار می شود. تلویزیون منبع دیگری است که کودکان بخصوص پسرها از طریق آن رفتار پرخاشگرانه را می آموزند (عسگری و همکاران، 1389).
 
 
 
فهرست مطالب
2-23- تعریف پرخاشگری 7
2-24- نشانه های پرخاشگری 8
2-25- انواع رفتارهای پرخاشگرانه 8
2-26- انواع پرخاشگری از لحاظ تعداد افراد 14

2-27- نظریه های پرخاشگری 15

2-28- عوامل مؤثر در بروز پرخاشگری 19

2-29- عوامل تشدید کننده پرخاشگری 31

2-30- اصول پیشگیری از رفتارهای پرخاشگرانه 32

2-31- شیوه هایی برای کنترل پرخاشگری 33
2-32- روش های برخورد با جریان پرخاشگری 37
2-33- تحقیقات داخلی و خارجی انجام شده پیرامون موضوع تحقیق 43
      منابع و مأخذ 52
منابع فارسی 53
منابع انگلیسی 60
 
 
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود"

پشتیبانی در صورت مشکل در دانلو فایل لطفا اول پیامک بدید 09214087336

مقاله در مورد بحران | پاورپوینت بحران


:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پروتکل های درمانی

نظریه های سلامت روانی و عوامل تاثیر گذار بر آن با پایان نامه مفاهیم مشابه آن

دانلود نظریه های سلامت روانی و عوامل تاثیر گذار بر آن با پایان نامه مفاهیم مشابه آن , باکیفیت ترین نظریه های سلامت روانی و عوامل تاثیر گذار بر آن با پایان نامه مفاهیم مشابه آن موجود, فایل نظریه های سلامت روانی و عوامل تاثیر گذار بر آن با پایان نامه مفاهیم مشابه آن , مقاله تحقیق پاورپوینت در مورد نظریه های سلامت روانی و عوامل تاثیر گذار بر آن با پایان نامه مفاهیم مشابه آن
هدف از این تحقیق برررسی نظریه های سلامت روانی و عوامل تاثیر گذار بر آن با پایان نامه مفاهیم مشابه آن بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد نظریه های سلامت روانی و عوامل تاثیر گذار بر آن با پایان نامه مفاهیم مشابه آن

هدف از این تحقیق برررسی نظریه های سلامت روانی و عوامل تاثیر گذار بر آن با پایان نامه مفاهیم مشابه آن بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات53
حجم0/214 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه رشته مدیریت

نظریه های سلامت روانی و عوامل تاثیر گذار بر آن با پایان نامه مفاهیم مشابه آن

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
در مورد تعریف سلامت روانی دو تعریف مورد توجه قرار می‌گیرد: 
در تعریف اول، سلامت روانی به معنای سلامت فکر می‌باشد و منظور نشان دادن وضع مثبت و سلامت روانی است که خود می‌تواند نسبت به ایجاد سیستم با ارزشی در مورد ایجاد تحرک و پیشرفت و تکامل در حد فردی، ملی و بین‌المللی کمک نماید. زیرا وقتی سلامت روان شناخته شد، نسبت به دستیابی به آن اقدام می‌شود و راه برای تکامل فردی و اجتماعی باز می‌گردد. به این منظور لازم است معیارهای سلامت روانی مشخص گردند تا بتوان با توجه به آنها بیماری روانی را شناخت و در نتیجه برای احراز سلامت روانی فعالیت نمود و از بیماری روانی دور ماند (حسینی، 1385).  
 
در تعریف دوم منظور از سلامت روانی عبارت از رشته‌ای تخصصی از سلامت عمومی است که در زمینه کاستن بیماری‌های روانی در یک اجتماع فعالیت می‌نماید و در حوزه انواع مختلف اختلالات روانی و عوامل بیماری زای روانی در یک اجتماع فعالیت می‌نماید و پیرامون انواع مختلف اختلالات روانی، عضوی و اجتماعی که در بروز این بیماری‌ها اثر مشخصی دارند، بحث می‌نماید. یعنی به همان ترتیب که در بهداشت عمومی، مثلاً بیماری‌های عفونی مورد بحث قرار می‌گیرند و عوامل بیماری‌زا و چگونگی ایجاد بیماری و علائم بالینی و راه‌های سرایت مورد توجه قرار می‌گیرند تا روش پیشگیری بیماری مشخص شود، در مورد بیماری‌های روانی نیز سعی می‌شود تا عوامل بیماری‌زا و طرز به وجود آمدن بیماری مشخص گردند تا طرز پیش‌گیری نیز شناخته شود و بتوان نسبت به از بین بردن این بیماری‌ها در اجتماعات انسانی اقدام نمود. با این دید، منظور از سلامت روانی پایان نامه روشهای پیشگیری است. 
 
در این مورد باید توجه داشت که اصول سلامت روانی به سادگی سلامت عمومی نیست. زیرا عواملی که بیماری‌های عمومی را اعم از عفونی و غیرعفونی ایجاد می‌نمایند، شناخته شده‌‌اند. مخصوصاً در مورد بیماری‌های عفونی، فعالیت شبانه‌روزی دانشمندان، روشنایی‌های زیادی ایجاد کرده و درمان یک بیماری عفونی مانند تفوئید، موجب شگفتی می‌شود. اما در مورد بیماری‌های روانی هنوز وضع به این روشنی نیست زیرا در ایجاد بیماری‌های روانی چند عامل باید دست به دست دهند تا بیماری ایجاد گردد و با نتایجی که به دست آمده این امید هست که بتوان به نتایج بیشتر و آینده درخشان‌تری امید داشت (حسینی، 1385). 
 
 
دیدگاه‌های مختلف درباره سلامت روان 
2-1-3-1. دیدگاه زیست‌شناختی
 مکتب زیست‌گرایی در مطالعه‌ی رفتار انسان، بیشترین اهمیت را بر بافت‌ها و اعضای بدن قایل می‌شود. در این دیدگاه سلامت روان را مترادف با نداشتن بیماری می‌داند و بر اهمیت توارث در انتقال آمادگی‌های اولیه برای برخی آسیب‌های روانی تأکید کرده است (سلیگمن،2005). 
دیدگاه روان‌پزشکی در واقع رویکردی زیست‌گرایی دارد. طبق این دید سلامت روانی عبارت است از نظام متعادلی که خوب کار می‌کند اگر تعادل به هم بخورد، بیماری روانی ظاهر خواهد شد. بنابراین می‌توان رفتار را به پاندولی شبیه کرد که بین دو قطب بیماری نوسان دارد، سلامت روان بین آن دو قطب جای می‌گیرد. ممکن است پاندول از نوسان بیفتد در اینجاست که دشواری‌های سازگاری با واقعیت زندگی ظاهر می‌شود (گنجی، 1386). 
 
2-1-3-2. دیدگاه تحلیل روانی
مکتب تحلیل روانی و مکتب زیست‌گرایی شباهت‌هایی دارند. روان‌کاوی مثل زیست‌گرایی، بر مفهوم تعادل بین ساخت‌ها، تشخیص و درمان استوار است. فروید جز‍ء اولین افرادی بود كه به صورت علمی به موضوع سلامت روانی پرداخت. او بر اساس این دیدگاه كه هدف انسان در زندگی كسب لذت و رهایی از درد و رنج است، اكتساب سلامت روانی را فقط در صورتی می‌داند كه با استفاده از فرایند روان‌تحلیل گری شخص نسبت به تعارضات ناخودآگاهش آگاه شده باشد و از رنج روانی ناشی از تعارضات درون روانی كاسته شود (فیست  و فیست،1384). همچنین در دیدگاه فروید سلامت روانی دارای دو جنبه است: یکی سازگاری با محیط بیرونی و دیگری سازش با محیط درونی. در نظر فروید تعامل و تعارض پویای سه ساخت «نهاد» ، «خود» و «فراخود» تعیین کننده رفتار است و فردی از نظر روانی سالم است که بین سه سطح شخصیت وی تعادل برقرار باشد(کورسینی ،2005). 
 
به نظر برخی از روان‌کاوان، سلامت روانی زمانی تضمین می‌شود که من با واقعیت سازگار شود، همچنین تکانش‌های غریزی به کنترل درآید. فرد باید بین سه عنصر (نهاد، من، من برتر) تعادل برقرار کند. بنابراین، اگر بین نهاد و من برتر تعارض به وجود آید، بیماری روانی ظاهر خواهد شد ( فیروز بخت، 1384). از چشم‌انداز روان تحلیلی، روان‌کاو سلامت روانی را عدم وجود واپس‌رانی مفهوم‌بندی می‌کند. ترس از فوران محتوای ناهشیار به درون هشیاری، باعث می‌شود تا فرد به تمهیدات دفاعی (نشانه‌ها) مختلفی متوسل شود، از قبیل وسواس عملی، فوبی‌ها یا حتی گسلش شدید از واقعیت که مشخصه برخی از روان‌پریشی‌ها است (فیرس، 2007). اضطراب به عنوان یک زنگ خطر و موقعیتی ناراحت‌کننده جلوه می‌کند که هرچه زودتر باید تخفیف پیدا کند، فرد به ناچار به مکانیزم‌های دفاعی مختلف مثل انکار و دلیل‌تراشی روی می‌آورد. این فرایند خود دفاعی منجر به نوعی نابرابری بین حقیقت و تجربه شخصی می‌شود و در نهایت ممکن است اختلال روانی را نتیجه دهد (کلمن، 2003). 
 
...
 
 
 
 
فهرست مطالب
مقدمه    14

2-1-  موضع گیری  در خصوص سلامت روانی14

2-1-1- تاریخچه سلامت روانی  14
2-1-2-تعریف سلامت روانی 17

2-1-3-دیدگاه های مختلف درباره سلامت روان 18

2-1-3-1-دیدگا ه زیست شناختی 18
2-1-3-2 -دیدگاه تحلیل روانی  18
2-1-3-3-دیدگاه رفتار گرایی19
2-1-3-4- دیدگاه انسان گرایی20

2-1-4- عوامل تاثیر گذار بر سلامت روانی  23

2-1-4-1 شخصیت و سلامت روانی23
2-1-4-2 کیفیت زندگی و سلامت روانی   25
2-1-4-3 اهداف و سلامت روانی 25
2-1-4-4 ایمان به خداوند و سلامت روانی  29  
2-1-4-5 هیجانات و سلامت روانی 30
2-1-4-6 شادکامی و سلامت روانی  34
2-1-4-7 امید و سلامت روانی 35
منابع
 
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود"

پشتیبانی در صورت مشکل در دانلو فایل لطفا اول پیامک بدید 09214087336

مقاله در مورد بحران | پاورپوینت بحران


:: بازدید از این مطلب : 0
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پروتکل های درمانی

پایان نامه تطبیقی قاچاق انسان در قانون مجازات اسلامی و حقوق بین الملل

دانلود پایان نامه تطبیقی قاچاق انسان در قانون مجازات اسلامی و حقوق بین الملل , باکیفیت ترین پایان نامه تطبیقی قاچاق انسان در قانون مجازات اسلامی و حقوق بین الملل موجود, فایل پایان نامه تطبیقی قاچاق انسان در قانون مجازات اسلامی و حقوق بین الملل , مقاله تحقیق پاورپوینت در مورد پایان نامه تطبیقی قاچاق انسان در قانون مجازات اسلامی و حقوق بین الملل
هدف از این پایان نامه پایان نامه تطبیقی قاچاق انسان در قانون مجازات اسلامی و حقوق بین الملل بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد پایان نامه تطبیقی قاچاق انسان در قانون مجازات اسلامی و حقوق بین الملل

هدف از این پایان نامه پایان نامه تطبیقی قاچاق انسان در قانون مجازات اسلامی و حقوق بین الملل بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات221
حجم0/256 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حقوق

پایان نامه تطبیقی قاچاق انسان در قانون مجازات اسلامی و حقوق بین الملل

 
 
 
 
 
 
 
چکیده
در حال حاضر به علت رشد و توسعه روز افزون پدیده قاچاق انسان، این پدیده چه در داخل کشورها به موجب قوانین داخلی و چه در سطح بین المللی بر طبق کنوانسیون های مربوطه، به عنوان یک جرم مهم تلقی شده است. از جمله، در سطح سازمان ملل متحد، پروتکل پیشگیری، سرکوب و مجازات قاچاق اشخاص به ویژه زنان و کودکان اضافه شده به کنوانسیون ملل متحد بر ضد جرم سازمان یافته فراملی ( کنوانسیون پالرمو ) از اهمیت شایانی برخوردار است. 
 
به موجب مقررات پروتکل، علاوه بر اینکه کشورها به جرم انگاری قاچاق انسان متعهد و ملزم شده اند، جرایم موضوع پروتکل در حکم جرایم موضوع کنوانسیون پالرمو شناخته شده و لذا ضمانت اجراهای مربوط به جرایم سازمان یافته و سایر جرایم موضوع کنوانسیون از قبیل مسئولیت اشخاص حقوقی، ضبط و مصادره اموال و عواید ناشی از جرم و الزام به در نظر گرفتن مجازاتهای متناسب که به حد کافی بازدارندگی داشته باشند، شامل قاچاق انسان نیز می شود. به علاوه، مقررات پروتکل الزامات خاصی را برای همکاری دولتها در جهت مبارزه و پیشگیری از قاچاق انسان و حمایت از بزه دیدگان این جرم مخصوصاً در بازگشتن توأم با امنیت بزه دیدگان به کشورهای مبدأ و جبران خسارت از آنها در نظر گرفته اند. 
 
در کشور ما از سال 1383 با تصویب قانون مبارزه با قاچاق انسان، قانون گذار، عمدتاً ( و حتی صرفاً ) به جرم انگاری این پدیده پرداخته که از نقاط قوت آن، پیش بینی جزای نقدی به میزان دو برابر اموال و عواید مجرمانه است، لیکن چنانچه جرم قاچاق انسان مشمول عناوین مذکور در قانون مجازات اسلامی باشد، به مجازات مقرر در سایر عناوین محکوم می گردد که با قاعده تعدد معنوی جرم مغایرت دارد و ممکن است موجب عدم صدور حکم جزای نقدی شود. در هر حال این امکان است که عواید مجرمانه ناشی از قاچاق انسان بر اثر انطباق موضوع با مواد قانونی دیگری که فاقد مجازات مالی باشند در عمل برای بزهکاران باقی بماند در حالی که برای سرکوب این جرم که با انگیزه های مالی صورت می گیرد، محروم سازی مجرمین از عواید مجرمانه باید قطعیت داشته باشد. 
 
در قانون مبارزه با قاچاق انسان نیز ابهاماتی مشاهده می شود که در پایان نامه به آنها مفصلاً پرداخته شده است. به سبب ماهیت فراملی این جرم، هیچ کشوری به تنهایی در مبارزه با جرم مذکور نمی تواند توفیق چندانی داشته باشد و از این رو پیشنهاد این است که کشور ایران هر چه سریعتر به پروتکل پالرمو در خصوص قاچاق اشخاص به ویژه زنان و کودکان ملحق شود. 
 
 
کلید واژه:
قاچاق انسان
کنوانسیون پالرمو
جرم سازمان یافته
حمایت از بزه دیده
 
 
 
مقدمه
تحولات جهان معاصر که از یک سو به تحکیم و توسعه ارزشهای مشترک میان تمامی جوامع بشری منتهی شده، دیوار مرزهای ملی را کوتاه تر و فرهنگ ها را به هم نزدیک ساخته است و از سویی دیگر نیازها و آرمان ها و نگرانی های مشترکی را برای بشر پدید آورده است، از جمله نگرانی های بشریت در قرن حاضر، جرایم سازمان یافته فراملی می باشد که این دسته از جرایم امنیت ملت ها، دولت ها و به طور کلی بشریت را تهدید می کند.  از جمله جرایم سازمان یافته فراملی می توان به جرم قاچاق انسان اشاره نمود که از ابتدای دهه 1990 میلادی این پدیده شوم ابعاد وسیعی پیدا کرده است. 
 
با عنایت به اینکه قاچاق انسان، به طور مستقیم به کرامت انسانی لطمه می زند و از سوی دیگر کلیه ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشورها به ویژه کشورهای جهان سوم و در حال توسعه را تهدید می کند، رسیدگی و توجه به این جرم را نسبت به دیگر جرایم از اهمیت خاصی برخوردار نموده است تا جایی که اراده ای بین المللی را در جهت مبارزه جدی تر با این پدیده شوم به وجود آورده است. کشور ما نیز از این معضل جهانی مستثنی نبوده و به ویژه به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی و هم چنین وجود تفاوت های فرهنگی و اجتماعی فاحش با کشور های همسایه خود، باعث گردیده که بیشتر در معرض این جرم قرار گیرد. 
 
 
الف) بیان مسئله 
تحولات نوینی که در عصر حاضر در روابط جهانی و منطقه ای پدیدار شده،  مرزهای محدود جغرافیایی را در نوردیده و زمینه بروز جرایمی را که در قالب شبکه های هدفمند و برنامه ریزی شده فعالیت دارند بیش از گذشته هموار ساخته است. تسهیل و تسریع ارتباطات، دسترسی به تجهیزات و وسایل مدرن، گسترش روابط مجازی رایانه ای ( اینترنتی و.... ) سیر ناموزون مهاجرت و بالاخره تبعیض ها و بی عدالتی ها و فقدان توسعه فراگیر و همه جانبه در کشورها و به تبع آن مشکلات فراوان سیاسی و فرهنگی و اقتصادی جهان معاصر و بسیاری مسائل دیگر، به تکثیر و توسعه برخی از انواع نوین جرایم از جمله قاچاق انسان در گستره منطقه ای و فرا منطقه ای دامن زده است.
 
قاچاق انسان یکی از معضلاتی است که بویژه در دهه های اخیر و در کنار قاچاق مواد مخدر و کالا گریبانگیر جامعه بشری بوده است. قاچاق انسان به منظور استفاده از نیروی کار، بهره برداری جنسی، فروش اعضای بدن و مواردی از این قبیل کشورهای جهان را به تامل بیشتر در این زمینه فرا می خواند قاچاق انسان حیثیت و کرامت انسانی نوع بشر را بصورت جدی تهدید می کند. گستره دامنه فعالیت شبکه های مجرمانه و بروز صبغه فراملی برخی از آنها، امروز در غالب تهدیدی علیه امنیت و سلامت جوامع در سطح ملی و فرا ملی خود نمایی می کند، بنابراین پایان نامه و تحلیل اسناد و کنوانسیونهای بین المللی مرتبط با قاچاق انسان و قانون داخلی ایران به عنوان عضوی از جامعه جهانی امر بسیار مهمی در مسیر پیگیری و مبارزه با پدیده قاچاق انسان به شمار می رود.
 
بی تردید وجود قوانین و مقررات جامع نقش بسزایی در کاهش جرایم دارد و قاچاق انسان نیز از این قائده مستثنی نیست در حال حاضر با عنایت به تصویب پروتکل پیشگیری، سرکوب و مجازات قاچاق انسان در سال 2000 و هم چنین قانون مبارزه با قاچاق انسان در ایران (مصوب 1383) انجام تحقیقی تطبیقی به منظور روشن شدن دیدگاه اسناد بین المللی و قانون داخلی ایران در خصوص قاچاق انسان ضرورت دارد.
علل ریشه ای این معضل از یک سو، مطالعه مفاد کنوانسیونهای بین المللی و اقدامات انجام گرفته در سطح بین المللی و منطقه ای و داخلی و راهکارهای ارائه شده توسط آنها از سوی دیگر ما را در فهم نواقص و خلاء های قوانین مذکور و اتخاذ تدابیر صحیح و کارآمد یاری می نماید.
 
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
چکیده 1
مقدمه 3
بیان مسئله 2
سوالات تحقیق 3
فرضیه های تحقیق 3
ضرورت و اهداف تحقیق 4
روش تحقیق 5
سازمان دهی تحقیق 5

بخش اول:قاچاق انسان،خصایص جرم شناختی و جایگاه پروتکل الحاقی به کنوانسیون پالرمو در مبارزه با این جرم

فصل اول: قاچاق انسان و مفاهیم مرتبط با آن 10

مبحث اول: تعریف قاچاق انسان و خصایص آن 10
گفتار اول: تعریف قاچاق انسان 11
گفتار دوم: خصایص بزه قاچاق انسان 18
الف) عدم رضایت واقعی بزه دیده یا افراد زیان دیده از جرم 11
ب) خصیصه تجاری یا سوداگرانه جرم قاچاق انسان 12
ج) خصیصه سازمان یافتگی جرم قاچاق انسان 13
مبحث دوم: مفاهیم مرتبط یا مشابه با قاچاق انسان 28
گفتار اول: مقایسه قاچاق انسان و قاچاق مهاجرین 29
گفتار دوم: مقایسه قاچاق انسان و جرم به بردگی گرفتن یا فروش برده 33
گفتار سوم: مقایسه قاچاق انسان و جرم استثمار و بهره کشی جنسی یا قوادی سازمان یافته 38

فصل دوم: خصایص جرم شناختی قاچاق انسان 45

مبحث اول: خصایص مربوط به جنبه سازمان یافته و فراملی جرم 45
گفتار اول : عواید و سود حاصله از ارتکاب جرم و آمار موجود در این خصوص 46
گفتار دوم:  وجود حلقه های بزه کاری قاچاق انسان در بیش از یک کشور 54
مبحث دوم: خصایص مربوط به بزه دیده 58
گفتار اول: خاموش بودن و ضعیف بودن بزه دیده به عنوان عامل دشواری کشف جرم 59

فصل سوم: جایگاه پروتکل الحاقی به کنوانسیون پالرمو در مبارزه با جرم قاچاق انسان 63

مبحث اول: اقدامات بین المللی انجام شده پیش از تصویب پروتکل قاچاق انسان 64
گفتار اول: کنوانسیون ها و اسناد مربوط به برده داری، تجارت برده و عناوین مشابه 65
گفتار دوم: اعلامیه ها و کنوانسیون های دیگر مرتبط با بحث قاچاق انسان 68
میحث دوم: چگونگی شکل گیری پروتکل الحاقی به کنوانسیون پالرمو و محتویات پروتکل 83
گفتار اول: چگونگی شکل گیری، تدوین متن و امضاء پروتکل و روند تصویب آن تا به امروز 85
گفتار دوم: محتوای پروتکل در یک نگاه کلی 87
 

بخش دوم:قواعد ماهوی و شکلی ناظر بر تعقیب کیفری بزه قاچاق انسان و حقوق بزه دیدگان این جرم

فصل اول: قواعد ماهوی مربوط به بزه قاچاق انسان 95

مبحث اول: عناصر تشکیل دهنده جرم 96
گفتار اول: عنصر قانونی 96
الف ) عنصر قانونی جرم قاچاق انسان 96
ب) عنصر قانونی جرایم در حکم قاچاق انسان 100
ج) مواد اختصاص یافته به تعریف جرم قاچاق انسان و جرایم ملحق به آن در پروتکل الحاقی به کنوانسیون پالرمو 102
گفتار دوم: عنصر مادی جرم 105
الف) رفتارهای مصداق عمل مجرمانه در جرم قاچاق انسان 105
ب) شرایط مادی لازم برای تحقق جرم 111
1- تاثیر رضایت یا عدم رضایت بزه دیده 111
2- وسایل مورد استفاده در ارتکاب جرم 115
3- اهمیت جابجایی مکانی و ضرورت یا عدم ضرورت انتقال بزه دیده به کشور دیگر 120
گفتار سوم: عنصر معنوی یا روانی جرم 123
الف) علم مجرمانه 123
ب) سوء نیت عام در ارتکاب جرم قاچاق انسان 125
ج) سوء نیت خاص و مقاصد مرتکب از انجام اقدامات مجرمانه 127
مبحث دوم: سایر قواعد ماهوی مربوط به تعقیب جرم قاچاق انسان 130
گفتار اول: مجازات های اصلی 131
الف) الزامات مندرج در پروتکل الحاقی راجع به مجازات اشخاص حقیقی و یا حقوقی 132
ب) مجازاتهای اصلی مقرر در حقوق ایران 134
گفتار دوم : مجازات های تکمیلی و ضبط و مصادره اموال و عواید مجرمانه 134
الف ) مجازاتهای تکمیلی و تبعی 138
ب ) ضبط و مصادره اموال و عواید مجرمانه در بزه قاچاق انسان 139

فصل دوم: قواعد شکلی مربوط به تعقیب بزه قاچاق انسان و حقوق بزه دیدگان این جرم 144

مبحث اول: قواعد شکلی مربوط به تعقیب جرم قاچاق انسان 144
گفتار اول: عدم ضرورت شکایت شاکی خصوصی 146
گفتار دوم: امکان بهره گیری از فنون و شیوه های مخصوص و فوق العاده در تحقیق و تحصیل ادله جرم 147
گفتار سوم: ضبط و توقیف اموال متهمین در طی رسیدگی کیفری به جرم قاچاق انسان 150
گفتار چهارم: حمایت از شهود و مطلعین در جرم قاچاق انسان 152
مبحث دوم: حقوق بزه دیدگان و حمایت از آنها در جرم قاچاق انسان 163
گفتار اول: حق بزه دیده مبنی بر دخالت موثر در فرآیند کیفری 163
گفتار دوم: حق بزه دیده مبنی بر دریافت غرامت و جبران خسارت 166
گفتار سوم: حق بزه دیده مبنی بر دریافت اجازه اقامت در کشور میزبان و یا دریافت مساعدت برای بازگشتن به وطن خود 171
نتیجه‌گیری و پیشنهادات 184
پیوست 191
منابع و مآخذ 206
 
 
 
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود"

پشتیبانی در صورت مشکل در دانلو فایل لطفا اول پیامک بدید 09214087336

مقاله در مورد بحران | پاورپوینت بحران


:: بازدید از این مطلب : 1
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پروتکل های درمانی

سازوکارهای تکوین نظام اخلاقی افراد و اخلاقی شدن آنها

دانلود سازوکارهای تکوین نظام اخلاقی افراد و اخلاقی شدن آنها , باکیفیت ترین سازوکارهای تکوین نظام اخلاقی افراد و اخلاقی شدن آنها موجود, فایل سازوکارهای تکوین نظام اخلاقی افراد و اخلاقی شدن آنها , مقاله تحقیق پاورپوینت در مورد سازوکارهای تکوین نظام اخلاقی افراد و اخلاقی شدن آنها
هدف از این تحقیق برررسی سازوکارهای تکوین نظام اخلاقی افراد و اخلاقی شدن آنها بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد سازوکارهای تکوین نظام اخلاقی افراد و اخلاقی شدن آنها

هدف از این تحقیق برررسی سازوکارهای تکوین نظام اخلاقی افراد و اخلاقی شدن آنها بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات218
حجم0/234 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه رشته علوم اجتماعی

سازوکارهای تکوین نظام اخلاقی افراد و اخلاقی شدن آنها

 
 
 
 
 
 
 
مقدمه     
 از چهار عرصۀ عمدۀ مطالعات اخلاقی؛ یعنی فرااخلاق، اخلاق هنجاری، اخلاق کاریردی و اخلاق توصیفی، علوم تجربی از جمله روانشناسی، جامعه شناسی و تاریخ، مطالعۀ توصیفی اخلاق را به عهده دارند. در اخلاق توصیفی عمدتاً این پرسش-ها پیگیری می شود که افراد، گروه ها و جوامع انسانی به کدام ارزش‌ها و نظام‌های اخلاقی پایبند هستند؟ چرا و چگونه به این نوع نظام اخلاقی پایبند می شوند؟ به عبارت دیگر، حضور و غیاب نظام‌های اخلاقی گوناگون در میان انسان‌ها، اقشار و جوامع، و چرایی و چگونگی این توزیع به عهدۀ این دسته از علوم است.  
 
         نظریه های علمی رسالت خود را تبیین و تعلیل پدیده های مورد مطالعه می دانند. نظریه های علمی ادّعا دارند با بازگرداندن تنوع، تکثر و پیچیدگی ظاهری پدیده-ها به سطحی عمیق، یگانه و بسیط، آنها را توضیح می دهند. در پایان نامه نظریه ها باید دید علت ها و معلولهای هر نظریه کدامند و سازوکار اتصال علت ها به معلولها چگونه است؟ در یک نگاه کلی می توان گفت نظام اخلاقی به عنوان یک معلول و تبیین خواه در نظریه های روانشناسی اخلاق، محصول تعامل عوامل طبیعی ـ زیستی، عوامل ذهنی و عوامل اجتماعی(جامعه) قلمداد شده  است. اصولاً رویکردهای نظری مختلف بر اساس تأکیدی که بر یکی از این سه عامل به عنوان مبیّن و علت اصلی دارند از یکدیگر فاصله می گیرند. بنا به اصل سنخیت علت و معلول تأکید رویکردهای مختلف بر هر کدام از این عوامل به تعریف و تفسیر خاصی از نظام اخلاقی به عنوان متبین نیز منجر می شود. تقریباً در هر نظریۀ روان شناسی اخلاق، رگه هایی از این سه عامل وجود دارد ولی مبیّن اصلی هر دیدگاه یکی از این عوامل است و دو عامل دیگر به گونه ای در پرتو آن تحلیل و تفسیر می-شوند. 
 
بر خلاف روان شناسی اخلاق، جامعه شناسی اخلاق، همطراز گرایش-هایی چون جامعه شناسی معرفت، دین و... شکل نگرفت. کارل مانهایم در ترسیم تاریخ معرفت شناسی مدعی است با تردید در معرفت شناسی های سنتی و شکل گیری معرفت شناسی جدید، دریک روند تکاملی، روان شناسی شناخت شکل گرفت که نقایص و کمبودهایش بستر شکل گیری جامعه شناسی معرفت شد.
 
     این روند در حیطۀ علوم هنجاری و اخلاقی رخ نداد و به شکل گیری جامعه شناسی اخلاق منجر نشد. اگرچه روان شناسی اخلاق پدیدار شد! و تا جایی پیش رفت که بسیاری مدعی شده-اند روان شناسی جایگزین علم اخلاق کلاسیک شده  است، ولی جامعه شناسی اخلاق راه نرفتۀ جامعه شناسی باقی ماند. «علم اخلاق در میان جامعه شناسان شهرت بدی دارد: چگونه می-توانیم حتی تصور علم اخلاق را بکنیم که در مقیاسی فراگیر بر انواع گوناگون شیوه های زندگی بشر قابل اعمال باشد؟(کرایب،1381: 301) 
توجه به اخلاق در میان جامعه شناسان در دو برهه قابل اعتناست یکی در دورۀ گسست از جهان سنت در میان بنیانگذاران جامعه شناسی و کلاسیک ها و دیگری در دورۀ تردید در مبانی مدرنیته و سربرآوردن پسامدرنیته است و در میانۀ این دو،  بی اعتنایی به اخلاق برجسته است. 
 
      اوروسکا(1971)مونتسکیو را اولین جامعه شناس اخلاق می شمارد چرا که او معتقد بود تمامی قواعد از جمله قواعد اخلاقی نیازی را برآورده می کنند، لذا حضور و غیاب آنها را می توان با توجه به نقش آنها در رفع نیازها تبیین کرد. به زبان دیگر می توان آنها را در مقام نهاد اجتماعی مطالعه کرد؛ زیرا نهاد اجتماعی همان شیوۀ مشروع و پذیرفته شده رفع یک نیاز در میان گروهی از انسان‌هاست.
 
  قوانین، آداب و رسوم، مذهب و اخلاق، چهارشأن عمل انسانی یا چهار قاعدۀ حاکم بر رفتار انسانی در طول تاریخ بوده اند که در نزد مونتسکیو پدیده هایی در عرض یکدیگر و مستقل اند و صرفاً لازم است با هم سازگار شوند. از این میان، او بیشتر دل مشغول قوانین است و از قانونگذاران می خواهد در حفظ و صیانت عادات و آداب خوب و تغییر و اصلاح عادات و آداب بد ملت های خود با شناخت کافی به این تناسب توجه داشته باشند. او در مقدمه روح-القوانین می نویسد: «افلاطون خدا را شکر می کرد که در زمان سقراط به دنیا آمده است ولی من خدا را شکر می کنم که مرا در زمانی به وجود آورده و در کشوری زندگی می کنم که آزادی فکر و قلم حکمفرماست و می توانم از این آزادی استفاده کنم».(مونتسکیو،1370: 169) این مقایسه خود حکایت گر رخداد مهمی در اندیشه و زمانۀ مونتسکیو است. او با مقایسه خود و افلاطون، فرد سقراط را با نهاد آزادی برابر می نشاند. آرمان افلاطون به دست آمدن سقراط بود« آدمی در عالم خاکی نمی آید به دست ـ عالمی دیگر بباید ساخت و ز نو آدمی». مونتسکیو از این آرمان دست شسته و در پی تحقق نهادهایی است که بتوان در سایۀ آنها آرمید. 
 
   در آثار جامعه شناسان، اخلاق، عمدتاً در قالب سازوکارهای شکل گیری وجدان و اخلاقیات، طیّ فرایندهای اجتماعی شدن و درونی سازی مورد توجه قرار گرفته است. آنها عمدتاً تلاش می کنند چگونگی تبدیل انسان طبیعی به انسان اخلاقی را با سازوکارهای اجتماعی تبیین کنند. در میان جامعه شناسان، می توان سه رویکرد نظری به اخلاق را رصد نمود : عاطفه گرایی، منفعت گرایی(مادی ـ معیشتی) و عقل گرایی. 
در ادامه تلاش می کنیم با مرور نظریه های روانشناسی و جامعه شناسی، سازوکارهای تکوین نظام اخلاقی افراد و اخلاقی شدن آنها را به دست دهیم.
 
 
 
 
 
 
 
 
فهرست
2-2- نظریه های فلسفی 6
2-2-1- گونه شناسی نظام‌های اخلاقی 7
2-2-1-1- پیامدگرایی 12
2-2-1-2- وظیفه گرایی 19
2-2-1-3- فضیلتگرایی 26
2-2- 2-گونه شناسی برگزیده 34
2-3-  نظریه های علمی 37
2-3-1- نظریه های روانشناسی 40
2-3-1-1- عوامل زیستی(طبیعت و ارگانیسم) 40
2-3-1-1-1-  ارتباط با طبیعت و رشد اخلاقی 40
2-3-1-1-2-  خاستگاههای زیستی رفتارهای اخلاقی 43
2-3-1-1-3- ارتباط متقابل زیستی 48
2-3- 1- 2-  عوامل ذهنی 50
2-3- 1- 2-  1-  رویکرد شناختی 50
2-3- 1- 2-  2- نظریۀ قلمرویی 57
2-3- 1- 3-   عوامل اجتماعی 62
2-3- 1- 3-1-  نظریه درونیسازی و رشد عاطفی وجدان 62
2-3- 1- 3-2-  نظریه درونی سازی و رشد شناختی وجدان 74
2-3- 1- 4- جمعبندی نظریه های روانشناسی رشد اخلاقی 78
2-3-2- نظریه های جامعه شناسی 80
2-3-2- 1- عاطفه گرایی 81
2-3-2-1-1-اخلاق به مثابه امر قدسی 81
2-3-2-1-2- اخلاق، مرز میان کنشهای عقلانی و غیر عقلانی 94
2-3-2-1-3- اخلاق به مثابه عاطفه تعمیمیافته 105
2-3-3- 2- منفعتگرایی(مادی معیشتی) 115
2-3-3- 3- عقلگرایی 127
2-3-3- جمعبندی نظریه های علمی اخلاق 143
2-3-3- 1-  دیالکتیک جهان اجتماعی 148
2-3-3- 1-1-  قلمرو نهادی جهان اجتماعی 150
2-3-3- 1 - 2-  قلمرو نمادی جهان اجتماعی 154
2-3-3- 1 – 3-  قلمرو فردی جهان اجتماعی 157
2-3-4- خلاصه  نظریه های علمی اخلاق 162
1-4-پیشینه پژوهش 168
2-3-5- چارچوب نظری 180
2-3-5- 1-  مدل نظری 207
2-3-5- 2-  فرضیات پژوهش 208
6-1- فهرست منابع 210
 
 
 
 
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود"

پشتیبانی در صورت مشکل در دانلو فایل لطفا اول پیامک بدید 09214087336

مقاله در مورد بحران | پاورپوینت بحران


:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پروتکل های درمانی

مبانی نظری مبانی زیرساخت مدیریت دانش

دانلود مبانی نظری مبانی زیرساخت مدیریت دانش , باکیفیت ترین مبانی نظری مبانی زیرساخت مدیریت دانش موجود, فایل مبانی نظری مبانی زیرساخت مدیریت دانش , مقاله تحقیق پاورپوینت در مورد مبانی نظری مبانی زیرساخت مدیریت دانش
دانلود نمونه پیشینه تحقیق مبانی زیرساخت مدیریت دانش بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید مبانی نظری مبانی زیرساخت مدیریت دانش

دانلود نمونه پیشینه تحقیق مبانی زیرساخت مدیریت دانش بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید


مشخصات فایل
تعداد صفحات70
حجم0/162 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه رشته مدیریت

مبانی نظری مبانی زیرساخت مدیریت دانش

 
 
 
 
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
توضیحات:
فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
 
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
 
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
 
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
 
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
 
منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
 
نوع فایل:     WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
 
بدون هیچ تگ و تبلیغات، قابلیت پرینت دارد
 
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

ظهور مدیریت دانش

مطالعات صاحبنظرانی مانند ایلكاتومی (تومی[1]، 1999)، باب روو وینوگراد[2] (1977) نشان می­دهد كه از اوائل دهه 1960 به طور پراكنده در مورد مدیریت دانش مطالبی ارائه شده­است. به عنوان مثال، آررو در سال 1962 به اهمیت تجربه در ایجاد دانش اشاره كرده و یا شون در سال 1963 در مقاله­ای با عنوان ‹‹خلاقیت و تكامل ایده­ها›› به بیان اهمیت دانش ضمنی و نقش آن در یادگیری پرداخته است (شان[3]، 1963).

پولانی هم در سال 1967 بین دو نوع صریح و ضمنی تفاوت قائل شده و معتقد است كه ما بیش از آنكه می­گوئیم، می­دانیم. علی­رغم بحث­های پراكنده­ای كه در زمینه­های مدیریت دانش صورت گرفته­است عملاً تا دهه 1990 شاهد تحقیقات عمده­ای در زمینه مدیریت دانش نیستیم. به همان اندازه كه مبناهای اقتصادی سنتی از منابع طبیعی به سرمایه­ها و منابع فكری تغییر حالت پیدا كرده­اند، توجه به دانش نیز به عنوان یك منبع مهم و حتی مهمترین مزیت رقابتی پایدار افزایش یافته­است. به عنوان مثال، اسوارتز به پایان نامه مقالات منتشر در زمینه مدیریت دانش پرداخته­است. پژوهش­های وی نشان می­دهد كه این مقالات عمدتاً از سال 1991 به بعد منتشر شده­اند.

همچنین باربارا دیلی نیز به پایان نامه پژوهش­های دانشگاهی در قالب پایان­نامه ­های دكتری پرداخته­است. این پایان نامه­ها نیز كه تا سال 2002 را در بر می­گیرد، نشان می­دهد كه تحقیقات عمدتاً از سال 1991 شروع شده­اند. به عنوان مثال در سال 1991 دو مورد رساله دكتری با عناوین اکتساب دانش[4]، شدت دانش[5] و هوشمندی مدیریت دانش[6]و به ترتیب در دانشگاه‌های نیویورك و پوردو انجام شده­اند. نتایج پایان نامه­ها در سایر سال­ها به این صورت بوده­است: سال 1992 یك مورد، 1993 تحقیقی در قالب رساله دكتری انجام نشده­است، 1994 پنج مورد، 1995 یك مورد، 1996 سه مورد، 1997 شش مورد، 1998 سیزده مورد، 1999بیست­و­یك مورد، 2000 بیست­و­هشت مورد، 2001 بیست­و­شش مورد و 2002 هشت مورد (دالی[7]، 2003).



[1] Tuomi

[2] Bobrow & Winograd

[3] Schon

[4] Knowledge Acquisition

[5] Knowledge- Intensive

[6] Intelligent Knowledge Management

[7] Daley

 
مقدمه
زیر ساخت دانش، ساز و کاری است که سازمان از طریق آن دانش را مدیریت کرده و افراد در بخش های مختلف، دانش خود را از طریق این زیر ساخت تسهیم می کنند، بطوریکه اعضا بتوانند از آن دانش به طور کاملاً اثر بخش استفاده کنند. این زیر ساخت باعث می شود فرآیندهای ضروری دانش با حداکثر کارایی صورت گرفته، از فناوری ها اعم از سخت افزار و نرم افزارکارآمدتر استفاده شده و خلق، تسهیم و بکارگیری دانش انجام پذیرد. هدف اصلی این زیر ساخت، چیزی جز جریان دادن دانش در رگ های فرآیندهای کاری سازمان نیست.
 
 
2-1- فرهنگ سازمانی  
آغاز حیات فرهنگ سازمانی به پیدایش سازمان باز می گردد. تاکنون تعاریف زیادی از فرهنگ سازمانی عنوان گردیده است. رابینز  در کتاب مدیریت خود، فرهنگ سازمانی را اینگونه تعریف کرده است: فرهنگ سازمانی شیوه انجام گرفتن امور را در سازمان برای کارکنان مشخص می کند، ادراکی یکسان از سازمان است که در همه اعضای سازمان مشاهده می شود و بیانگر مشخصات مشترک و ثابتی است که سازمان را از سازمانهای دیگر متمایز می کند، به عبارت دیگر فرهنگ سازمانی، هویت اجتماعی هر سازمان را مشخص می‌کند (رابینز،1996). 
 
مطالعات رابینز نشان می‌دهد که فرهنگ سازمانی بر تمام جنبه های سازمان تأثیر می گذارد که این تأثیر در جنبه های رفتار فردی و عملکردهای سازمانی، انگیزش و رضایت شغلی، خلاقیت و نوآوری به وضوح قابل شناسایی است. آنچه که امروزه سازمان‌ها را نگران کرده است تغییرات سریع در محیط کار است و این امر به نوبه خود باعث می شود که رقابت بین سازمان ها افزایش یابد و بنا به اعتقاد صاحبنظران تنها چیزی که می تواند به سازمانها کمک کند، استفاده از دانایی موجود سازمان و هدایت این دانایی در جهت پیشبرد امور است. مطالعات داونپورت وپورساک  هشت معیار را برای سنجش موفقیت سازمان ها در اجرای پروژه های مدیریت دانایی معرفی کرده است که از پایان نامه این معیارها مشخص می گردد که فرهنگ سازمانی به عنوان شاخص اساسی سنجش موفقیت مدیریت دانایی در سازمان ها مورد توجه است به طوریکه موفقیت مدیریت دانایی در سازمان بستگی به میزان انطباق آن با فرهنگ سازمانی دارد (داونپورت و پروساک ، 2000). 
 
به طور کلی می توان گفت که فرهنگ سازمانی با ایجاد هماهنگی و انسجام میان بخش‌های مختلف سازمان، تشویق افراد به نوآوری وتوسعه، گسترش دیدگاه‌های افراد نسبت به محیط، فرآیند مدیریت دانایی را در سازمان مورد حمایت قرار می دهد. مدیریت دانایی که یکی از راه‌های بهبود بخشیدن به شرایط بقا سازمان است، زمانی به طور موفقیت آمیز در سازمان اجرا می گردد که از قبل زمینه فرهنگی مناسب با این نظام بسترسازی شده باشد. چرا که هدایت نمودن دانایی موجود سازمان یک امر مردمی است و به طور کامل مربوط به منابع انسانی می گردد و تابعی از فرهنگ کارکنان سازمان می باشد. لذا سازمان ها باید برای اجرای موفق مدیریت دانایی، فرهنگ متناسب با آن را ایجاد نموده و بر اساس آن عمل نمایند.
 مؤلفه های فرهنگ سازمانی از دید رابینز عبارتند از :
 
 حمایت مدیریت، حس تعلق سازمانی و مشارکت در تصمیم گیری که در ادامه به توضیح هر یک می پردازیم.
 
 
2-1-1-حمایت مدیریت 
میزان ارتباط سازنده مدیران سازمان با کارکنان که به آنان کمک کرده و از آنان پشتیبانی می کنند را حمایت مدیران می خوانند(رضائیان،1384). حمایت مدیریت آنقدر حائز اهمیت است که برخی از صاحبنظران در طبقه بندی انواع فرهنگ سازمانی، فرهنگ حمایتی را یکی از انواع فرهنگهای سازمانی معرفی می کنند. در فرهنگ مبتنی بر حمایت، اعضای سازمان با مدیران رابطه نزدیکی دارند و سلسله مراتب محدود است (کارنیرو ، 2000).
 
 
2-1-2-حس تعلق سازمانی 
میزان یا درجه ای که افراد،کل سازمان را معرف خود می دانند. هویت سازمانی توسط بعضی از صاحبنظران به عنوان احساس ادراک جمعی اعضای سازمان در مورد جنبه ها و ابعاد مختلف سازمان تعریف شده است،که این ادراکات جمعی عمیق و نسبتاً پایدار می باشد و موجب تفکیک سازمان از دیگر سازمان-ها می شود. تعلق سازمانی حدی است که اعضای سازمان خود را با کل سازمان نه با گروه خاصی یکی دانسته و دوست دارند که با آن، مورد شناسایی قرار گیرند. مواردی مانند، میزان تعهد و وفاداری به سازمان، احساس غرور و افتخار، تمایل به ماندن در سازمان و ...... همه به علت حس تعلق سازمانی می باشد (ویگ ، 1999).
2-7-1-3-مشارکت در تصمیم گیری  
عبارتست از چگونگی فرآیند تصمیم گیری و مشارکت کارکنان در این فرآیند.در سازمانهای خلاق مشارکت جمعی، بهره گیری از نظرات کارکنان و هم فکری در چارچوب سیستمهای ارتقا به طور گسترده ای رایج بوده و جزء فرهنگ سازمانی به شمار می رود. در یک تعریف کلی« مشارکت» را «ساختارتصمیم گیری» و «فعالیت داوطلبانه افراد و نیروها» بر اساس اداره و انتخاب و تفسیر در اوضاع و شرایط عینی تعریف کرده اند (مارتنسن ، 2000).
 
2-7-2-فرآیندهای دانش 
دانش فرآیندی خطی و ایستا نیست، برعکس، فرآیندی پویا و چرخه ایست و به کارکنانی نیاز دارد که دائما با اطلاعات سر و کار داشته باشند، دانش جدید کسب کرده و آنرا برای اصلاح تصمیمات به کار گیرند (گاندهی ، 2004). منظور از فرآیندها در مدیریت دانش، جمع آوری و سازماندهی دانش سازمانی و بهره برداری و حفاظت از این سرمایه های دانشی، می باشد. فرآیندهای مدیریت دانش در سازمان باید دارای این توانایی باشند که به طور اثر بخش و کارآمد دانش مورد نیاز جهت تحقق فرآیندهای کسب و کار سازمانی را پردازش کنند. دست اندرکاران دانش انواع مختلفی از فرآیند دانش پایه را مطرح می کنند که متشکل از مراحل زیر است: در اختیار گرفتن، ذخیره سازی، پردازش، انتقال و تسهیم دانش.
 
 
2-7-2-1-پردازش دانش 
دانش خام در مرحله پردازش به صورت دانش با ارزش سازمانی در می آید. پردازش شامل ذخیره سازی، پالایش، سازماندهی، تحلیل، مقایسه، هم بسته سازی،کاوشگری و یا انواع فنون می شود. این امر کمی فراتر از عنوان دهی به دانش را در بر می گیرد به گونه ای که دیگران بتوانند به سادگی در موقع نیاز آن را بازیابی کنند، یا اینکه مستلزم تحلیل پیچیده، پیشرفته و آماری باشد تا بتوان روابط و بینشهای پنهان در آن را کشف و آشکار ساخت.
 
 
به طور مشخص و دقیق به دو نوع پردازش نیاز است تا فرآیند ایجاد دانش را از داده های خام سرعت بخشد: 
1)استخراج  : فرآیند تعریف داده های هدف و گرفتن آنها از نظامهای تولید و پایگاههایی که داده ها در آن قرار دارند استخراج نام دارد. هدف این است که فقط داده های مطلوب استخراج شوند نه تمام داده های دیگر.
 
2)تغییر و تحول یا تبدیل  : فرآیند تبدیل داده های خام استخراج شده به صورتهای قابل انطباق با سایر داده ها و اطلاعات در انبار ذخیره داده ها می باشد. تبدیل داده ها، دسترسی به انبار ذخیره داده ها و پردازش هر چه بیشتر آنها را سرعت می بخشد و به موازات آن نهایتاً بخشی از آن داده ها نیز به دانش تبدیل می شوند. (رادینگ،1383).
 
 
 
فهرست مطالب
 
2-4-مدیریت دانش چیست؟ 26
2-4-1-انتقادات وارد بر مدیریت دانش 27
2-4-2- تاریخچه و علل پیدایش مدیریت دانش 29
2-4-3- تكامل مدیریت دانش 31
2-4-4- ظهور مدیریت دانش 32
2-4-5-فرآیند تكامل مدیریت دانش 33
2-4-6-چرخه مدیریت دانش 37
2-4-6-1-تولید دانش 37
2-4-6-2-جمع‏آوری دانش 42
2-4-6-3- الگوبرداری 44
2-4-6-4- دسته‏بندی دانش 46
2-4-6-5- ذخیره دانش 46
2-4-6-6- انتشار دانش 50
2-4-6-7- بکارگیری دانش 54
2-4-6-8- یکپارچگی دانش 54

2-7- مبانی زیر ساخت مدیریت دانش

2-7-1- فرهنگ سازمانی
2-7-1-1-حمایت مدیریت 
2-7-1-2-حس تعلق سازمانی 
2-7-1-3-مشارکت در تصمیم گیری
2-7-2-فرآیندهای دانش 
2-7-2-1-پردازش دانش 
2-7-2-2- انتقال دانش
2-7-2-3- تسهیم دانش
2-7-3- نظام فناوری اطلاعات 
2-7-3-1- سیستمهای اطلاعاتی  
2-7-3-2-مدیریت فناوری اطلاعات 
2-7-3-3-فرآیندهای کسب اطلاعات 
 
منابع و ماخذ
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود"

پشتیبانی در صورت مشکل در دانلو فایل لطفا اول پیامک بدید 09214087336

مقاله در مورد بحران | پاورپوینت بحران


:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پروتکل های درمانی

پایان نامه عوامل و انواع الگوهای سبک های فرزندپروری و سازگاری

دانلود پایان نامه عوامل و انواع الگوهای سبک های فرزندپروری و سازگاری , باکیفیت ترین پایان نامه عوامل و انواع الگوهای سبک های فرزندپروری و سازگاری موجود, فایل پایان نامه عوامل و انواع الگوهای سبک های فرزندپروری و سازگاری , مقاله تحقیق پاورپوینت در مورد پایان نامه عوامل و انواع الگوهای سبک های فرزندپروری و سازگاری
هدف از این پایان نامه پایان نامه عوامل و انواع الگوهای سبک های فرزندپروری و سازگاری بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد پایان نامه عوامل و انواع الگوهای سبک های فرزندپروری و سازگاری

هدف از این پایان نامه پایان نامه عوامل و انواع الگوهای سبک های فرزندپروری و سازگاری بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات64
حجم0/146 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه رشته روانشناسی

پایان نامه عوامل و انواع الگوهای سبک های فرزندپروری و سازگاری

 
 
 
 
 

سبک­های فرزندپروری

 امروزه محققان در خصوص سبک­های فرزندپروری والدین و تأثیراتی که هر یک بر رشد کودکان دارند، به بحث و پایان نامه پرداخته و الگوهای متفاوتی را ارائه داده اند. عمده­ ی مطالعات و مدل­های ارائه شده در این حوزه، بر دو بعد، پذیرش-پاسخ گویی[1] و درخواست-کنترل[2] تأکید دارند (دارلینگ[3] و اشتاین برگ[4]، 1993؛ مک کوبی[5] و مارتین[6]، 1983). بعد اوّل فرزندپروری (پذیرش- پاسخ گویی)، نشان دهنده­ی والدینی است که حمایت کننده بوده و به نیازهای فرزندانشان حساس هستند، تمایل دارند به کودکان خود محبت کنند و آن­ها را تحسین نمایند. والدین پذیرا و پاسخگو، با  عاطفه هستند ، اغلب با مهربانی ، تحسین و تشویق با فرزندانشان برخورد می کنند؛ آن­ها همچنین، موقعی که، کودک رفتار ناشایستی انجام می­دهد فوراّ او را تنبیه نمی­کنند. والدینی که کمتر پذیرا و پاسخگو هستند، از فرزندان خود ایراد می­گیرند، آن­ها را تحقیر و تنبیه می­کنند و به آن­ها توجهی نمی­نمایند (سیگلمن، 1999).

بعد درخواست- کنترل، بر کنترل والدین بر تصمیمات فرزندان اشاره دارد. والدین کنترل کننده و درخواست کننده یک سری قوانین را برای کودکان قرار می­دهند و از آن­ها انتظار دارند که از قوانین پیروی نمایند. آن­ها رفتار فرزندان را مشاهده و نظارت می­کنند تا مطمئن شوند که، مقررات توسط فرزندان اجرا می­شود. والدینی که کمتر سخت گیر و کنترل کننده هستند، درخواست­های کمی از فرزندان دارند، و به آن­ها اجازه می­دهند که استقلال و خودمختاری بیشتری در محیط اطرافشان داشته باشند. با توجه به این دو بعد، چهار سبک فرزندپروری عبارتند از: مقتدر[7]، مستبد[8] (سلطه جو)، سهل گیر[9] و غفلت­گرا[10] (دارلینگ و اشتاین برگ، 1993، مک کوبی و مارتین، 1983).



[1]. acceptance-responsiveness

[2]. Demandingness-Control

[3]. Darling

[4]. Steinberg

[5]. Mccoby

[6]. Martin

[7]. authoritative

[8]. authoritarian

[9]. permissive

[10]. neglecting

 

 

 

سازگاری

سازگاری به لحاظ نظری، سازه‌ی متنوع و پیچیده‌ای تلقی می‌شود و بر این اساس، اندیشمندان سعی در پایان نامه ابعاد گوناگون آن داشته‌اند. منظور از سازگاری، رابطه‌ای است که بین فرد و محیط او، به‌ویژه محیط اجتماعی وجود دارد و به او امکان می‌دهد تا نیازها و انگیزه‌های خود را پاسخ گوید. فرد زمانی سازگار است که بتواند بین خود و محیط اجتماعی‌اش رابطه‌ای سالم برقرار کند و انگیزه‌های خود را ارضا کند، در غیر این صورت، او را ناسازگار قلمداد می‌کنیم. در واقع، سازگاری با محیط، مهارتی است که باید آموخته شود و کیفیت آن مانند سایر آموخته‌ها به میزان کوشش و علاقه‌ی فرد برای یادگیری بستگی دارد (اسلامی‌نسب، 1373). انجمن روان‌پزشکی آمریکا (1994، به نقل از حجازی و شکوری­فر، 1384) سازگاری اجتماعی را چنین تعریف می‌کند:

هماهنگ ساختن رفتار به منظور برآورده ساختن نیازهای محیطی که غالباً مستلزم اصلاح تکانه‌ها، هیجان‌ها و نگرش‌هاست. سازگاری فرایندی اجتماعی است که  برآیند تأثیر عوامل فردی، خانوادگی و محیطی می‌باشد و بنابراین پدیده‌ای تک علتی محسوب نمی‌شود (زکی، 1389). سازگاری شرایط یا حالتی است که در آن رفتارهای فرد با نیازهای فرهنگ یا جامعه‌ای که به آن تعلق دارد، منطبق می‌شود و فرد احساس می‌کند که نیازهایش ارضاء  شده‌اند و یا ارضاء خواهند شد (کاظمی، 1388).

 

 
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
سبکهای فرزندپروری 7
شکل 1-2: سبکهای فرزندپروری (اقتباس از مک کوبی و مارتین، 1983) 9
والدین گرم و آزادگذارنده 12
والدین گرم و کنترل کننده 13
والدین سرد و آزاد گذارنده 13
والدین سرد و کنترل کننده 13
سبک مستبدانه و سلطه جو 14
سبک مقتدرانه 14
سبک سهل گیرانه 15
سبک غفلت گرایانه و بیتوجه 17
سازگاری 17
انواع سازگاری 18
1- سازگاری اجتماعی 18
2- سازگاری تحصیلی 18
3- سازگاری خانوادگی 18
تعاریف سازگاری اجتماعی 19
عوامل مؤثر بر سازگاری اجتماعی 21
1- عوامل فردی 21
2-  عوامل خانوادگی 22
3- عوامل اجتماعی 22
4- عوامل مذهبی و اخلاقی 23
هیجان 25
هوش هیجانی 26
تاریخچه هوش هیجانی 27
تعاریف هوش هیجانی 31
مدلهای هوش هیجانی 34
مدل توانایی 34
مدل هوش هیجانی دانیل گلمن 37
مدل شخصیتی بار-آن 39
الگوی «کوپر و ساواف» از هوش هیجانی 40
مفهوم سازگاری تحصیلی 40
دیدگاههای نظری درباره سازگاری 44
دیدگاه تحلیل روانی 44
دیدگاه روانشناسی فردی 46
نظریه رونی- اجتماعی 46
نظریه زیستی- اجتماعی 46
نظریه یادگیری 48
نظریه یادگیری اجتماعی 48
دیدگاه روانشناسی شناختی 48
نظریه بافتگرا 49
پیشینه تجربی 51
جمع بندی فصل 54
منابع 54
فارسی 54
منابع انگلیسی 59
 
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود"

پشتیبانی در صورت مشکل در دانلو فایل لطفا اول پیامک بدید 09214087336

مقاله در مورد بحران | پاورپوینت بحران


:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پروتکل های درمانی

پایان نامه نظریه های اختلالات رفتاری کودکان

دانلود پایان نامه نظریه های اختلالات رفتاری کودکان , باکیفیت ترین پایان نامه نظریه های اختلالات رفتاری کودکان موجود, فایل پایان نامه نظریه های اختلالات رفتاری کودکان , مقاله تحقیق پاورپوینت در مورد پایان نامه نظریه های اختلالات رفتاری کودکان
هدف از این پایان نامه پایان نامه نظریه های اختلالات رفتاری کودکان بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد پایان نامه نظریه های اختلالات رفتاری کودکان

هدف از این پایان نامه پایان نامه نظریه های اختلالات رفتاری کودکان بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات49
حجم0/256 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه رشته روانشناسی

پایان نامه نظریه های اختلالات رفتاری کودکان

 
 
 
 
 
 
 
مقدمه
تشخیص رفتار بهنجار از نابهنجار اغلب مشکل است. هرچند برای تعریف رفتار بهنجار چندین مدل ارائه شده است اما هیچ یک از تعاریف ارائه شده آن‌قدر جامع نیست که همه موارد نابهنجار یا اختلالات روانی یا رفتاری را در بر گیرد. بنابراین در این مورد اتفاق نظر کلی وجود ندارد (اتکینسون و همکاران، 2006). 
 
در آسیب‌شناسی روانی کودکان و نوجوانان نیز بحث از بهنجار و نابهنجار و تعیین مرز مشخص بین این دو کار آسانی نیست. قرار گرفتن کودک در فرایند رشد، رسش و تغییرات قابل مشاهده در رفتارهای عاطفی، شناختی و هیجانی این مشکل را دو چندان می‌کند و ناتوانی کودک در قضاوت بین درست و نادرست و عدم کنترل برخی رفتارهای خود، تصمیم‌گیری در مورد رفتارهای او را دشوار می‌سازد.
 
در اکثر موارد تفاوت بین رفتار بهنجار و نابهنجار در کودکان بوضوحی که در مورد بزرگسالان تعیین می‌شود قابل تعیین نیست. تمام کودکان گاه‌گاهی رفتار غیر انطباقی مانند شب ادراری یا حملات قشقرق نشان می‌دهند. چنین رفتاری ممکن است نتیجه استرس خاص بوده و پاسخی بهنجار در مرحله خاصی از رشد باشد. پیت  (1998) کودک با اختلال رفتاری را کودکی می‌داند که رفتارهایش به اندازه‌ای نا مناسب است که شرکت او در کلاس باعث از هم گسیختن حواس یا آشفتگی ذهنی سایر همسالان باشد و نیز فشاری بیش از حد به معلم وارد کند. 
 
بر طبق نظر هرینگ (1993) کودکی که به علت جسمی یا تاثیرات محیطی به طور مزمن دارای یکی از ویژگی‌های زیر باشد، کودکی با اختلال رفتاری است:
1- ناتوانی در یادگیری متناسب با بهره هوشی، توانایی حسی- حرکتی و رشد فیزیکی
2- ناتوانی در پاسخ‌گویی به شرایط زندگی روزمره
3- ناتوانی در ایجاد و حفظ روابط اجتماعی مناسب
4- رفتارهای افراطی (فعالیت بیش از اندازه، بیش‌فعالی و یا رفتارهای افسرده‌گونه و گوشه‌گیرانه).
 
کرک (2001) رفتاری را انحرافی و واجد اختلال تلقی می‌کند که ضمن نامتناسب بودن با سن فرد، شدید، مزمن یا مداوم بوده و گستره آن شامل رفتارهای بیش‌فعالی و پرخاشگرانه تا رفتارهای گوشه‌گیرانه است. ویژگی این رفتارها این است که اولا تاثیر منفی بر فرایند رشد و انطباق مناسب با محیط کودک دارد ثانیا مزاحمت برای زندگی دیگران را بوجود می‌آورد(سیف نراقی و همکاران،1384).
 
 

2-3-2. ملاک‌های اختلال رفتاری

 با توجه به تعاریف فوق‌الذکر، اختلال رفتاری نیز نوعی رفتار نابهنجار می‌باشد که در اینجا 
ملاک‌های آن مورد پایان نامه قرار می‌گیرد. بر اساس نظریات مختلف، برای تفکیک رفتار بهنجار از اختلال رفتاری چندین ملاک وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:
1- تناسب با سن
کودکان در سنین گوناگون به گونه‌های متفاوت رفتار می‌کنند. بنابراین کسانی که با کودکان کار می‌کنند باید با دامنه رفتار در سنین مختلف آشنا باشند تا بتوانند رفتار بهنجار را از نابهنجار تفکیک کنند. به عبارت دیگر از جایی که کودکان به سرعت و غیرمنتظره تغییر می‌کنند، نمی‌توان کارکرد آنان را بدون در نظر گرفتن هنچارهای سنی . رشدی ارزیابی کرد(نلسون و همکاران،2003).
 
 
2- تداوم
  هنگام پایان نامه درباره اختلالات رفتاری کودکان همواره باید دقت کرد که رفتار دشوار از چه زمانی شروع شده، چه نوسانی داشته و به چه صورت ادامه داشته است. با توجه به اینکه بعضی از رفتارهای دشوار کودکان در مراحل خاصی از رشد بروز می‌کند، از این‌رو زمانی می‌توان آن‌ها را اختلال نامید که بعد از این دوره رشد نیز ادامه داشته باشد. برای مثال مکیدن انگشت در دوره شیرخوارگی یک عمل طبیعی محسوب می‌شود، ولی اگر این عمل در مراحل بعدی رشد به شدت ادامه یابد و منجر به بروز مشکلات دیگر از جمله گوشه‌گیری، پرخاشگری و غیره شود، اختلال محسوب می‌شود(نلسون و همکاران،2003).
 
 
3- هنجارهای اجتماعی- فرهنگی     
شاید جامع‌ترین ملاک برای قضاوت در مورد اختلالات رفتاری کودکان نقش هنجارهای اجتماعی- فرهنگی باشد که سال‌ها قبل توسط انسان شناسی به نام بندیکت  (1934) به صورتی موثر شرح داده شده است. وی پس از مطالعه وسیعی که در مورد فرهنگ‌های مختلف به عمل آورد ابراز داشت که هر جامعه رفتارهای معینی را انتخاب می‌کند که مناسب آن است و افراد خود را به گونه‌ای پرورش می‌دهند که طبق آن عمل کنند. افرادی که بر اثر موضع‌گیری‌های قبلی، سرشت، خلق و خو و یا تجربه‌های اکتسابی این رفتارها را از خود بروز ندهند، اجتماع آن‌ها را افرادی کج‌رو و منحرف می‌شناسد. انحراف این افراد همیشه نسبت به معیارهای اجتماع سنجیده می‌شود. هنجارهای فرهنگی، در مورد کودکان و بزرگسالان هر دو مصداق دارد (نوابی‌نژاد،1387).        
 
4- دامنه اختلال
مشکلات محدود، نگرانی کمتری را ایجاد می‌کنند، در حالی‌که مشکل هرچه فراگیر تر باشد، موجب نگرانی بیشتر می‌شود. علائم منحصر به فرد ممکن است جای نگرانی زیادی نداشته‌باشد، در حالی که هرچه علائم شدیدتر و متنوع‌تر و بیشتر می‌شوند، مشکلات و در نتیجه نگرانی‌ها و ناتوانی‌های بیشتری را بوجود می‌آورند و در نتیجه قضاوت در مورد نابهنجار بودن رفتار آسان‌تر خواهد بود(نلسون و همکاران،2003).
5- تناسب با جنس
یکی از یافته‌های بارز در زمینه اختلال‌های رفتاری کودکان این است که در پسران، اختلال‌های رفتاری از تنوع و گستردگی بیشتری در مقایسه با دختران برخوردار است. این گستردگی شامل اختلال شدید روانی، تحرک بیش از حد، خیس کردن رخت خواب، رفتارهای ضد اجتماعی و مشکلات یادگیری است. در دختران اختلال‌های روانی بیشتر شامل مساله کمرویی شدید، ترس و اضطراب و گلایه از وضعیت جسمانی و مشابه آن است (نوابی‌نژاد،1387).        
 
 
6- موقعیت
رفتارهای نامطلوب در هر جامعه و در همه موارد تکرار می‌شود. به عبارت دیگر، معمولا این گونه رفتارها در هر موقعیتی از کودک سر می‌زند. برای مثال ترسیدن کودک غیر عادی نیست، اما اگر این ترس در موارد و موقعیت‌های زیادی وجود داشته باشد، غیر عادی است. همچنین افسردگی و انزوای کودکان زمانی اختلال محسوب می‌شود که کودک در هر موقعیتی این حالت را داشته‌باشد. اما چنان‌چه کودکی به خاطر از دست دادن یکی از عزیزان افسرده و غمگین باشد، اختلال محسوب نمی‌شود. به طور کلی برای اینکه بتوانیم بگوییم یک رفتار کودک اختلال است یا نه بایستی معلوم کنیم که آیا رفتار مورد نظر در رشد و گسترش سازگاری و بهزیستی کودک تولید اشکال خواهد کرد یا نه؟ این پیش‌بینی مستلزم مدنظر قرار دادن فراوانی، شدت و تداوم رفتار مورد نظر است. همان‌طور که ذکر شد بسیاری از موارد که بعنوان مشکل رفتاری در کودکان توصیف می‌شوند، را می‌توان به عوان مشکلی گذرا در نظر گرفت، اما آن دسته از مشکلات رفتاری که از نظر شدت، فراوانی و تداوم از سن خاص کودک انتظار نمی‌رود می‌تواند اختلال رفتاری و پیش‌بینی کننده آسیب‌های روانی بعدی باشد(نلسون و همکاران،2003).
 
 
 
فهرست مطالب
 اختلالات رفتاری کودکان  
2-3-1-  تعریف اختلالات رفتاری کودکان با توجه به مفهوم بهنجاری
2-3-2- ملاک های اختلال رفتاری  
2-3-3- شیوع اختلالات رفتاری در کودکان  
2-3-4- سبب شناسی اختلالات رفتاری در کودکان
2-3-5-سلامت روان در والدین کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری
2-3-6-  مشکلات ارتباطی والدین کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری 
2-3-7- استرس والدینی در والدین کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری 
2-3-7-1- تشخیص اختلالات رفتاری در کودکان 
2-3-7-2- مشکلات رفتاری وارتباطی کودکان
2-3-7-3- سن کودک
2-3-7- 4- مسائل مالی 
2-3-7-5- واکنش جامعه 
2-3-7-6- انزوای والدین 
2-3-7-7- ناسازگاری در روابط زناشویی 
2-3-7-8- مشکلات خواهران وبرادران 
2-3-8- سازگاری با استرس در والدین کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری 
2-4- یافته های پژوهشی در داخلی وخارجی در قلمرو موضوع مورد پایان نامه
2-4-1- یافته های پژوهشی در داخل کشور 
2-4-2- یافته های پژوهشی در خارج کشور
2-5- خلاصه
 
منابع
 
 
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود"

پشتیبانی در صورت مشکل در دانلو فایل لطفا اول پیامک بدید 09214087336

مقاله در مورد بحران | پاورپوینت بحران


:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پروتکل های درمانی

پایان نامه نظریه های سلامت روانی و عوامل موثر بر آن

دانلود پایان نامه نظریه های سلامت روانی و عوامل موثر بر آن , باکیفیت ترین پایان نامه نظریه های سلامت روانی و عوامل موثر بر آن موجود, فایل پایان نامه نظریه های سلامت روانی و عوامل موثر بر آن , مقاله تحقیق پاورپوینت در مورد پایان نامه نظریه های سلامت روانی و عوامل موثر بر آن
هدف از این پایان نامه پایان نامه نظریه های اختلالات رفتاری کودکان بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد پایان نامه نظریه های سلامت روانی و عوامل موثر بر آن

هدف از این پایان نامه پایان نامه نظریه های اختلالات رفتاری کودکان بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات53
حجم0/214 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه رشته روانشناسی

پایان نامه نظریه های سلامت روانی و عوامل موثر بر آن

 
 
 
 
 
 
 
 
مقدمه
عوامل تاثیرگذار بر سلامت روانی
1. شخصیت و سلامت روانی
برادبورن (1969) سلامت و عدم سلامت روانی را دو قطب متضاد در انسان نمی داند و معتقد است که هر بعد با مجموعه متمایزی از صفات شخصیتی همبستگی دارد (دینر،2000، به نقل از ذکری ،1384).  نظریه‌های صفات شخصیت چنین استدلال می‌کنند که جنبه‌های مهم رفتار و تجربه در افراد را می‌توان با تعداد محدودی از ابعاد مشخص ساخت و نیم‌رخ‌های صفات شخصیتی خاص با سلامت روانی پیوند دارند (پاشا شریفی،1385).
 
سلامت روانی شبیه به یک ویژگی شخصیتی است که شامل تعدادی عناصر مربوط به هم می‌باشند که در سراسر موقعیت‌ها و در طول زمان ثابت است. لارسون و داینر(2004؛ به نقل از ذکری ،1384) طبق مطالعاتی که انجام دادند معتقد هستند که عواطف منفی و مثبت درکارها و تفریحات مختلف، بیشتر ناشی از شخص است (52%) تا ناشی از موقعیت (23%). افراد در مورد احساسات منفی و سلامت روانی هماهنگی بیشتری دارند و درمورد احساسات مثبت، هماهنگی کمتری دارند. همچنین لارسون و کت دار(1991) معتقدند که واکنش برون‌گرایان  نسبت به درون‌گرایان  به محرک های مثبت، قوی تر است. بنابراین ترکیب برون‌گرایی و موقعیت‌های خوشایند عاطفه مثبت ایجاد  می‌کند. از آن‌جا که شخص می‌تواند موقعیت‌ها را انتخاب کند یا از آن‌ها دوری کند، نوع دوم تعامل بین افراد و موقعیت ها وجود دارد. آنها نوع خاصی از موقعیت‌ها را انتخاب می‌کنند که برای آن‌ها خوشایند است و با شخصیت آن‌ها سازگار است. برای مثال برون‌گرایان بیشتر زمان خود را در فعالیت‌های اجتماعی و جسمانی می‌گذرانند(نشاط دوست و همكاران،1388).
 
طبق نظر آرگایل و لو  (1990) سلامت روانی افراد برون‌گرا می‌تواند تا اندازه ای به وسیله موقعیت‌های اجتماعی که آن‌ها انتخاب می‌کنند توضیح داده شود. در تحقیقات اولیه آرگایل(1994) ‌دریافت که افراد فاقد مهارت‌های اجتماعی از بسیاری از موقعیت‌های اجتماعی که دیگران از آن‌ها لذت می‌برند، اجتناب می کنند (آرگایل،2004). 
کاستا و مک کرا (2005) بر این باورند که این برونگراها هستند که بیشترین عاطفه مثبت را تجربه می‌کنند و درون گراها غالباً کمترین عاطفه مثبت را دارند. از آنجا که برون‌گرایی جنبه‌های متفاوتی دارد، مثلاً مردم آمیزی و تکانشگری، آنها در صدد شناسایی جنبه ای که بیشترین رابطه را با عاطفه مثبت دارند برآمدند. معلوم شد که مردم آمیزی یا لذت حاصل از معاشرت با دیگران، به نحوه گسترده ای سبب سطح بالای عاطفه مثبت در برون گراهاست(گنجی، 1386).
 
دینر(2000) در آمریکا به طرز متقاعد کننده ای صحت این ادعا را که برون‌گراها درمقایسه با درون‌گراها از سلامت روانی بیشتری برخوردارند را نشان داده است؛ این امر عمدتاً ناشی از درگیری بسیار بیشتر آن‌ها در موقعیت‌های اجتماعی است. او از دانشجویان درون گرا و برون گرا خواست تا یک ساعت مچی دارای زنگ هشدار را که در فواصل نامنظم زنگ می زد به دست خود ببندد. آنها باید هر وقت صدای زنگ را می شنیدند موقعیتی را که در آن قرار داشتند یادداشت کرده و ذکر می‌کردند که در آن لحظه چه قدر عاطفه مثبت تجربه کرده‌اند. در وضعیت‌های اجتماعی، دانشجویان برون‌گرا، درمقایسه با دانشجویان درون‌گرا، عاطفه مثبت بسیار بیشتری را گزارش دادند. اما وقتی در حال کارکردن یا تنها بودند بین سطح عاطفه مثبت برون‌گراها و درون‌گراها اختلاف ناچیزی وجود داشت(غلامعلیان و احمدی، 1387).
 
طبق نظر گری (1982) برون‌گرایان به خاطر ساختمان مغزشان نسبت به پاداش بیشتر پاسخ می‌دهند، 
بنابراین شادتر هستند و روان نژندان نسبت به تنبیه بیشتر پاسخ می‌دهند، بنابراین ناشادتر می باشند (نشاط دوست و همكاران،1388). آرگایل (2004) معتقد است که برون‌گرایان از درون‌گرایان خوشحال ترند و عاطفه مثبت بیشتری را تجربه می‌کنند. از آنجایی که این امر یک رابطه آماری است، تعجب آور نیست که افراد شاد درون‌گرا نیز وجود دارد. این‌ها کسانی هستند که در دیگر منابع سلامت روانی امتیاز  می‌آورند. آن هایی که از لحاظ ثبات هیجانی در سطح بالا قرار دارند، در مقایسه با آن‌هایی که گرایشات روان نژدی زیاد و عواطف منفی بیشتری دارند، خوشحال ترند(گنجی، 1386).
 
 
 
فهرست مطالب
مقدمه    14
خصوص سلامت روانی14
2-1-1- تاریخچه سلامت روانی  14
2-1-2-تعریف سلامت روانی 17
2-1-3-دیدگاه های مختلف درباره سلامت روان 18
2-1-3-1-دیدگا ه زیست شناختی 18
2-1-3-2 -دیدگاه تحلیل روانی  18
2-1-3-3-دیدگاه رفتار گرایی19
2-1-3-4- دیدگاه انسان گرایی20
2-1-4- عوامل تاثیر گذار بر سلامت روانی  23
2-1-4-1 شخصیت و سلامت روانی23
2-1-4-2 کیفیت زندگی و سلامت روانی   25
2-1-4-3 اهداف و سلامت روانی 25
2-1-4-4 ایمان به خداوند و سلامت روانی  29  
2-1-4-5 هیجانات و سلامت روانی 30
2-1-4-6 شادکامی و سلامت روانی  34
2-1-4-7 امید و سلامت روانی 35
منابع
 
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود"

پشتیبانی در صورت مشکل در دانلو فایل لطفا اول پیامک بدید 09214087336

مقاله در مورد بحران | پاورپوینت بحران


:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پروتکل های درمانی

پایان نامه نظریه های شیوه های فرزند پروری و عوامل موثر بر آن

دانلود پایان نامه نظریه های شیوه های فرزند پروری و عوامل موثر بر آن , باکیفیت ترین پایان نامه نظریه های شیوه های فرزند پروری و عوامل موثر بر آن موجود, فایل پایان نامه نظریه های شیوه های فرزند پروری و عوامل موثر بر آن , مقاله تحقیق پاورپوینت در مورد پایان نامه نظریه های شیوه های فرزند پروری و عوامل موثر بر آن
هدف از این پایان نامه پایان نامه نظریه های شیوه های فرزند پروری و عوامل موثر بر آن بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد پایان نامه نظریه های شیوه های فرزند پروری و عوامل موثر بر آن

هدف از این پایان نامه پایان نامه نظریه های شیوه های فرزند پروری و عوامل موثر بر آن بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات55
حجم0/203 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه رشته روانشناسی

پایان نامه نظریه های شیوه های فرزند پروری و عوامل موثر بر آن

 
 
 
 
 
 
 
 
مقدمه
شیوه‌های فرزند پروری، اعتقاد و نظر والدین نسبت به چگونگی ارتباط با کودک است که والدین در رابطه با فرزندان خود اعمال می‌کنند و در شکل گیری شخصیت آینده کودک نقش بسزایی دارد. هدف تمامی شیوه های فرزند پروری ، پرورش کودک و آماده سازی وی برای ایفای نقشی است که گروه و حوزه ی فرهنگی وی بر عهده اش می گذارند. کودکان چنان پرورش می یابند که بتوانند راه و رسم زندگی والدین خود را در ایفای نقش خود پی گیرند. والدین واسطه انتقال آرمان های فرهنگی کودک به اجتماع هستند. آرمان های فرهنگی هر اجتماع تعیین کننده ی نوع و چگونگی آموزش هایی است که کودک باید فرا گیرد و از آنجا که الگوها و ایده آل های خود ، کودکان را به شیوه های متفاوت پرورش می دهند. کودک اولین بارایده آل ها و آرمان ها و بایدها و نبایدها را از محیط خانواده و والدین خود می آموزد. خانواده یکی از عوامل موثر در رفتار افراد است. کودک در محیط خانواده تجارب گوناگونی را کسب می کند و از طریق این محیط کوچک است که با دنیای خارج آشنا می گردد و طرز معاشرت بادیگران را می آموزد (احدی،1381).
 

خانواده ها از جنبه های مختلف با هم تفاوت دارند، بنابراین تاثیر خانواده در رفتار افراد متفاوت است. در یک خانواده سالم محیط به گونه ای است که شرایط برای تامین احتیاجات اساسی کودکان در زمینه های مختلف فراهم می باشد. رفتار کودکی که در این خانواده پرورش می یابد با رفتار کودکی که محیط خانواده وی، مانع تامین احتیاجات اساسی اوست کاملا متفاوت است (برک،2008).

 

بدون تردید هر گونه نقص و نارسایی در ساخت خانواده می تواند از همان طفولیت در رشد کودک تاثیر نامطلوبی داشته باشد. نتیجه تحقیقات نشان می دهد که محیط های نامساعد خانوادگی موجب ناسازگاری و احساس عدم امنیت در کودکان شده، و محیط های سرشار از عشق و تفاهم و دوستی ، کودکانی شاد، سازگار و دارای اعتماد به نفس به وجود می آورند. در سال های اخیر پژوهش های زیادی درباره ی عوامل خانوادگی موثر در رفتار و طرز فکر کودک صورت گرفته است. این پژوهش ها نشان می دهد در بین عوامل مختلفی که در پرورش شخصیت سالم در کودکان و نوجوانان موثرند، شیوه های تربیتی و فرزندپروری والدین و نحوه ی ارتباط والدین و کودک از اساسی ترین عوامل محسوب می شود(نوابی نژاد،1387).


عوامل موثر بر شیوه‌های فرزندپروری

بلسکی  (1990) معتقد است که سه عامل تعیین کننده کلیدی و مرتبط به هم در تعیین نوع شیوه‌های تربیتی کودک موثر است: 
 
- عوامل مربوط به کودک که شامل خلق و خو، جنسیت و ترتیب تولد کودک است.
- عوامل مربوط به والدین و خانواده شامل ویژگی‌های شخصیتی والدین، تحصیلات والدین، پایگاه اقتصادی- اجتماعی خانواده و اندازه خانواده.
- عوامل فرهنگی و محیطی(محمدی و لطیفیان،1387).
 
2-2-8-1 عوامل مربوط به کودک
الف: خلق
به نظر می‌رسد که متغیر خلق کودک، نوع تعلیم و تربیتی را که او دریافت می‌کند، تحت تاثیر قرار می‌دهد. پژوهشگران مشاهده کرده‌اند که والدین مثل سایر بزرگسالان وقتی در مقابل یک کودک نافرمان، منفی و خیلی شلوغ قرار می‌گیرند، معمولا با رفتار منفی و آمرانه واکنش نشان می‌دهند.توماس و استلاچس  (1977) از اولین کسانی بودند که مطالعه درباره خلق و خوی کودک و تاثیر آن را به طرز رفتار والدین و شیوه فرزندپروری آن‌ها آغاز نمودند. آن‌ها طی یک سری مطالعات طولی به مدت هفت سال یعنی از تولد کودک تا سن هفت سالگی دریافتند که شیوه برخورد مادران با کودکان با توجه به خلق و خوی آنان متفاوت است. به عنوان مثال مادران با کودکان کژخو و پر درد سر با تندی و پرخاش بیشتری نسبت به سایر کودکان برحورد می‌کردند. تامسون  و همکارانش (1996) در مطالعه روی کودکان 3 ساله دریافتند که خلق دشوار و فعالیت بیش از اندازه، با اکراه مادر در مراقبت از کودک و عدم وجود نوازش پذیری در کودک ارتباط زیادی دارد(ماسن و همکاران،2005).
 
 
ب- جنسیت کودک
 جنسیت کودک از جمله عواملی است که از ابتدای تولد در رفتار والدین نسبت به کودک موثر است. بیشتر والدین بر خلاف ادعایشان مبنی بر مهم نبودن جنسیت فرزند ترجیح می‌دهند فرزند نخست پسر و دومین فرزند دختر باشد. از همان آغاز خردسالی، والدین با پسران و دخترانشان رفتار متفاوتی دارند. به طور کلی معلوم شده‌است که والدین، دختران را به وابسته بودن و داشتن روابط خانوادگی نزدیک، تشویق می‌کنند و بر داشتن روحیه اکتشاف در سال‌های کودکی، پیشرفت، استقلال و رقابت طلبی در پسران تاکید دارند. 
 
والدین با آن‌که هم از فرزندان دختر و هم پسر خود انتظار استقلال و رشد یافتگی و انجام کارهایی مثل مرتب کردن اتاق و غیره را دارند، اما در کارهایی که احتمال خطر بیشتری دارد، رفتارشان با آن‌ها متفاوت است. مثلا والدین دوست دارند فرزند پسرشان از محیط خانه دور شود و به تنهایی از خیابان عبور کند، در مقایسه با دختران که کمتر چنین توقعاتی از آنان دارند. همچنین والدین نیازی نمی‌بینند که پسران خود را پس از اتمام مدرسه تحت نظارت داشته باشند، در حالی‌که در مورد دختران این گونه نمی‌اندیشند. این طرز رفتار متفاوت، رشد احساسات مربوط به منشاء اثر بودن، ماجراجویی و کاوش آزاد در دختران را محدود می‌کند و ممکن است به سازگاری بیشتر فرد با هنجارها و ارزش‌های فرهنگی بیانجامد (برجعلی،1384) .
 
 
 
 
ج- ترتیب تولد  
وضع و موقعیت کودک در خانواده یکی از عوامل موثر در شیوه فرزندپروری والدین و متعاقبا رشد شخصیت کودک به شمار می‌رود. کودکی که تنها فرزند خانواده است، و یا فرزند اول، فرزند وسط، آخرین فرزند، تنها فرزند پسر در میان دختران و یا تنها فرزند دختر در میان پسران، در طرز پرورش و نحوه ارتباط و برخورد والدین با کودک بسیار موثر است. آدلر و پیروانش در این زمینه برای ساخت و موقعیت کودک در خانواده اهمیت خاصی قائل هستند. آن‌ها بر این باورند که والدین با هریک از کودکان در خانواده به گونه‌ای منحصر به فرد رفتار می‌کنند و رفتار هر کودک نیز با توجه به موقعیت خودش متفاوت است (انتن و گولان ،2009). به عنوان مثال آدلر (1925) معتقد است که بچه‌های بزرگتر خانواده به خاطر این که یک دوره موقتی در مرکز توجه هستند، نازپرورده می‌شوند که این نازپروردگی با تولد فرزند بعدی به طور ناگهانی پایان می پذیرد. بچه‌های اول معمولا محافظه کار، مسئول، و دنباله رو حرفه والدین هستند. بچه‌های دوم گرایش به رقابت و شورش دارند. کوچکترین فرزند در مواجهه با حضور چندین رقیب بزرگتر، تمایل به جاه‌طلبی زیاد دارد و معمولا نازپرورده، ترسو و وابسته است. با توجه به تفاوت‌های رفتاری و شخصیتی فرزندان با ترتیب تولد متفاوت، مسلما رفتار والدین با آن‌ها و شیوه فرزندپروری که در تعامل با آن‌ها اتخاذ می‌کنند متفاوت است (گنجی،1385). 
 
 
2-2-8-2- عوامل مربوط به والدین و خانواده    
  الف- اندازه خانواده    
همراه با افزایش تعداد اعضای خانواده، نگرش والدین در مورد پرورش کودک و شرایطی که کودک در آن پرورش می‌یابد، تغییر می‌کند. در خانواده هایی که کودکان زیادی دارند، به ویژه بیش از شش فرزند، نقش‌های خانواده با صراحت بیشتر مشخص می‌شود، وظیفه هر شخص تعیین می‌شود و انضباط شدیدتر و قدرت طلبانه تر است. در خانواده‌های پرجمعیت، مادران به ویژه در مورد فرزندان دخترشان کنترل شدیدی به کار می‌برند و از آن‌ها انتظارات بیشتری در جهت حمایت و کمک به فرزندان کوچکتر دارند (دارلینگ،1999) .
علاوه بر این به موازات افزایش تعداد فرزندان در خانواده، مادر نه تنها توجه کمتری به کودکان نشان می‌دهد، بلکه صمیمیت و محبت او هم نسبت به آن‌ها کاهش می‌یابد. به دلیل فرصت کمتری که این گونه خانواده‌ها برای برقراری ارتباط با کودک دارند، چنین رابطه‌ای باعث می‌شود که کودکان در خانواده‌های پر جمعیت از استقلال بیشتری برخوردار باشند. از طرف دیگر، در خانواده‌های کم‌فرزند والدین با فرزندان رابطه مطلوب و مناسب‌تری دارند (گنجی،1385). 
 
از سوی دیگر داشتن خانواده کم‌فرزند می‌تواند موجبات برتری‌های اقتصادی- اجتماعی را فراهم کند. در چنین موقعیتی توجه والدین به فرزندان بیشتر می‌شود و روش‌هایی که در تربیت فرزندان به کار می‌بندند، توام با محبت، صمیمیت و دخالت بیشتری است. اما این به این معنی نیست که در چنین خانواده‌هایی، کودکان از شیوه‌های فرزندپروری بهتری برخوردارند. برای مثال برخورد خانواده‌ای که تنها یک یا دو فرزند دارند، با کودک به گونه‌ای است که معمولا تمام اشتغالات و انرژی و آرزوهای والدین که گاهی چند نصل به طول انجامیده‌است، به تنها فرزند خانواده متمرکز می‌شود و تا آنجا ادامه پیدا می‌کند که به استقلال کودک لطمه شدیدی وارد می‌کند (کاپلان  و همکاران،2009).
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
 شیوه های فرزندپروری 36

     2-2-1- تاریخچه شیوه های فرزندپروری  36

2-2-2- اهمیت شیوه های فرزندپروری37
    2-2-3- کارکرد والدین از دیدگاه نظریه های روان شناختی  38
2-2-4- تعادل والدین- فرزندان 39
2-2-5- شخصیت وروابط والدین با فرزندان43
2-2-6- نقش مادردرتربیت فرزندان 46

2-2-7- انواع شیوه های فرزندپروری 47

    2-2-7-1- شیوه فرزند پروری مقتدرانه  48
2-2-7-2- شیوه فرزندپروری مستبدانه48
2-2-7-3- شیوه فرزندپروری سهل گیرانه 49
2-2-8- عوامل موثر برشیوه های فرزند پروری  50
2-2-8-1- عوامل مربوط به کودک  50
2-2-8-2- عوامل مربوط به والدین وخانواده ها  52
    2-2-8-3- عوامل فرهنگی ومحیطی  54

2-2-9- نظریه های مربوط به شیوه های فرزند پروری  55

2-2-9-1- شیوه های فرزند پروری از دیدگاه شفر  55

2-2-9-2- شیوه های فرزند پروری از دیدگاه مک کوبی ومارتین   56

2-2-9-3- شیوه های فرزند پروری از دیدگاه گورن  56

2-2-10-ارتباط شیوه های فرزند پروری با اختلالات رفتاری – هیجانی کودک  57
2-4- یافته های پژوهشی در داخلی وخارجی در قلمرو موضوع مورد پایان نامه 78 
2-4-1- یافته های پژوهشی در داخل کشور 78
2-4-2- یافته های پژوهشی در خارج کشور80
2-5- خلاصه 81
 
منابع
 
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود"

پشتیبانی در صورت مشکل در دانلو فایل لطفا اول پیامک بدید 09214087336

مقاله در مورد بحران | پاورپوینت بحران


:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پروتکل های درمانی

پایان نامه و تشریح دیدگاه های متفاوت در مورد سلامت روان و عوامل موثر بر آن

دانلود پایان نامه و تشریح دیدگاه های متفاوت در مورد سلامت روان و عوامل موثر بر آن , باکیفیت ترین پایان نامه و تشریح دیدگاه های متفاوت در مورد سلامت روان و عوامل موثر بر آن موجود, فایل پایان نامه و تشریح دیدگاه های متفاوت در مورد سلامت روان و عوامل موثر بر آن , مقاله تحقیق پاورپوینت در مورد پایان نامه و تشریح دیدگاه های متفاوت در مورد سلامت روان و عوامل موثر بر آن
هدف از این تحقیق پایان نامه و تشریح دیدگاه های متفاوت درمورد سلامت روان و عوامل موثر بر آن بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد پایان نامه و تشریح دیدگاه های متفاوت در مورد سلامت روان و عوامل موثر بر آن

هدف از این تحقیق پایان نامه و تشریح دیدگاه های متفاوت درمورد سلامت روان و عوامل موثر بر آن بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات53
حجم0/214 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه رشته مدیریت

پایان نامه و تشریح دیدگاه های متفاوت درمورد سلامت روان و عوامل موثر بر آن

 
 
 
 
 
 
 

 تعاریف مختلف سلامت روانی

در تعریف اول، سلامت روانی به معنای سلامت فکر می‌باشد و منظور نشان دادن وضع مثبت و سلامت روانی است که خود می‌تواند نسبت به ایجاد سیستم با ارزشی در مورد ایجاد تحرک و پیشرفت و تکامل در حد فردی، ملی و بین‌المللی کمک نماید. زیرا وقتی سلامت روان شناخته شد، نسبت به دستیابی به آن اقدام می‌شود و راه برای تکامل فردی و اجتماعی باز می‌گردد. به این منظور لازم است معیارهای سلامت روانی مشخص گردند تا بتوان با توجه به آنها بیماری روانی را شناخت و در نتیجه برای احراز سلامت روانی فعالیت نمود و از بیماری روانی دور ماند (حسینی، 1385).  
 
در تعریف دوم منظور از سلامت روانی عبارت از رشته‌ای تخصصی از سلامت عمومی است که در زمینه کاستن بیماری‌های روانی در یک اجتماع فعالیت می‌نماید و در حوزه انواع مختلف اختلالات روانی و عوامل بیماری زای روانی در یک اجتماع فعالیت می‌نماید و پیرامون انواع مختلف اختلالات روانی، عضوی و اجتماعی که در بروز این بیماری‌ها اثر مشخصی دارند، بحث می‌نماید. یعنی به همان ترتیب که در بهداشت عمومی، مثلاً بیماری‌های عفونی مورد بحث قرار می‌گیرند و عوامل بیماری‌زا و چگونگی ایجاد بیماری و علائم بالینی و راه‌های سرایت مورد توجه قرار می‌گیرند تا روش پیشگیری بیماری مشخص شود، در مورد بیماری‌های روانی نیز سعی می‌شود تا عوامل بیماری‌زا و طرز به وجود آمدن بیماری مشخص گردند تا طرز پیش‌گیری نیز شناخته شود و بتوان نسبت به از بین بردن این بیماری‌ها در اجتماعات انسانی اقدام نمود. با این دید، منظور از سلامت روانی پایان نامه روشهای پیشگیری است. 
 
در این مورد باید توجه داشت که اصول سلامت روانی به سادگی سلامت عمومی نیست. زیرا عواملی که بیماری‌های عمومی را اعم از عفونی و غیرعفونی ایجاد می‌نمایند، شناخته شده‌‌اند. مخصوصاً در مورد بیماری‌های عفونی، فعالیت شبانه‌روزی دانشمندان، روشنایی‌های زیادی ایجاد کرده و درمان یک بیماری عفونی مانند تفوئید، موجب شگفتی می‌شود. اما در مورد بیماری‌های روانی هنوز وضع به این روشنی نیست زیرا در ایجاد بیماری‌های روانی چند عامل باید دست به دست دهند تا بیماری ایجاد گردد و با نتایجی که به دست آمده این امید هست که بتوان به نتایج بیشتر و آینده درخشان‌تری امید داشت (حسینی، 1385). 
 
 
دیدگاه‌های مختلف درباره سلامت روان 
2-1-3-1. دیدگاه زیست‌شناختی
 مکتب زیست‌گرایی در مطالعه‌ی رفتار انسان، بیشترین اهمیت را بر بافت‌ها و اعضای بدن قایل می‌شود. در این دیدگاه سلامت روان را مترادف با نداشتن بیماری می‌داند و بر اهمیت توارث در انتقال آمادگی‌های اولیه برای برخی آسیب‌های روانی تأکید کرده است (سلیگمن،2005). 
دیدگاه روان‌پزشکی در واقع رویکردی زیست‌گرایی دارد. طبق این دید سلامت روانی عبارت است از نظام متعادلی که خوب کار می‌کند اگر تعادل به هم بخورد، بیماری روانی ظاهر خواهد شد. بنابراین می‌توان رفتار را به پاندولی شبیه کرد که بین دو قطب بیماری نوسان دارد، سلامت روان بین آن دو قطب جای می‌گیرد. ممکن است پاندول از نوسان بیفتد در اینجاست که دشواری‌های سازگاری با واقعیت زندگی ظاهر می‌شود (گنجی، 1386). 
 
2-1-3-2. دیدگاه تحلیل روانی
مکتب تحلیل روانی و مکتب زیست‌گرایی شباهت‌هایی دارند. روان‌کاوی مثل زیست‌گرایی، بر مفهوم تعادل بین ساخت‌ها، تشخیص و درمان استوار است. فروید جز‍ء اولین افرادی بود كه به صورت علمی به موضوع سلامت روانی پرداخت. او بر اساس این دیدگاه كه هدف انسان در زندگی كسب لذت و رهایی از درد و رنج است، اكتساب سلامت روانی را فقط در صورتی می‌داند كه با استفاده از فرایند روان‌تحلیل گری شخص نسبت به تعارضات ناخودآگاهش آگاه شده باشد و از رنج روانی ناشی از تعارضات درون روانی كاسته شود (فیست  و فیست،1384). همچنین در دیدگاه فروید سلامت روانی دارای دو جنبه است: یکی سازگاری با محیط بیرونی و دیگری سازش با محیط درونی. در نظر فروید تعامل و تعارض پویای سه ساخت «نهاد» ، «خود» و «فراخود» تعیین کننده رفتار است و فردی از نظر روانی سالم است که بین سه سطح شخصیت وی تعادل برقرار باشد(کورسینی ،2005). 
 
به نظر برخی از روان‌کاوان، سلامت روانی زمانی تضمین می‌شود که من با واقعیت سازگار شود، همچنین تکانش‌های غریزی به کنترل درآید. فرد باید بین سه عنصر (نهاد، من، من برتر) تعادل برقرار کند. بنابراین، اگر بین نهاد و من برتر تعارض به وجود آید، بیماری روانی ظاهر خواهد شد ( فیروز بخت، 1384). از چشم‌انداز روان تحلیلی، روان‌کاو سلامت روانی را عدم وجود واپس‌رانی مفهوم‌بندی می‌کند. ترس از فوران محتوای ناهشیار به درون هشیاری، باعث می‌شود تا فرد به تمهیدات دفاعی (نشانه‌ها) مختلفی متوسل شود، از قبیل وسواس عملی، فوبی‌ها یا حتی گسلش شدید از واقعیت که مشخصه برخی از روان‌پریشی‌ها است (فیرس، 2007). اضطراب به عنوان یک زنگ خطر و موقعیتی ناراحت‌کننده جلوه می‌کند که هرچه زودتر باید تخفیف پیدا کند، فرد به ناچار به مکانیزم‌های دفاعی مختلف مثل انکار و دلیل‌تراشی روی می‌آورد. این فرایند خود دفاعی منجر به نوعی نابرابری بین حقیقت و تجربه شخصی می‌شود و در نهایت ممکن است اختلال روانی را نتیجه دهد (کلمن، 2003). 
 
...
منبع:فروشگاه ساز فایلینا
 
 
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
مقدمه    14

2-1-  موضع گیری  در خصوص سلامت روانی14

2-1-1- تاریخچه سلامت روانی  14
2-1-2-تعریف سلامت روانی 17

2-1-3-دیدگاه های مختلف درباره سلامت روان 18

2-1-3-1-دیدگا ه زیست شناختی 18
2-1-3-2 -دیدگاه تحلیل روانی  18
2-1-3-3-دیدگاه رفتار گرایی19
2-1-3-4- دیدگاه انسان گرایی20

2-1-4- عوامل تاثیر گذار بر سلامت روانی  23

2-1-4-1 شخصیت و سلامت روانی23
2-1-4-2 کیفیت زندگی و سلامت روانی   25
2-1-4-3 اهداف و سلامت روانی 25
2-1-4-4 ایمان به خداوند و سلامت روانی  29  
2-1-4-5 هیجانات و سلامت روانی 30
2-1-4-6 شادکامی و سلامت روانی  34
2-1-4-7 امید و سلامت روانی 35
منابع
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود"

پشتیبانی در صورت مشکل در دانلو فایل لطفا اول پیامک بدید 09214087336

مقاله در مورد بحران | پاورپوینت بحران


:: بازدید از این مطلب : 1
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پروتکل های درمانی

نظریه های روانشناسان درباره سبک های فرزندپروری

دانلود نظریه های روانشناسان درباره سبک های فرزندپروری , باکیفیت ترین نظریه های روانشناسان درباره سبک های فرزندپروری موجود, فایل نظریه های روانشناسان درباره سبک های فرزندپروری , مقاله تحقیق پاورپوینت در مورد نظریه های روانشناسان درباره سبک های فرزندپروری
هدف از این پایان نامه پایان نامه نظریه های روانشناسان درباره سبک های فرزندپروری بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد نظریه های روانشناسان درباره سبک های فرزندپروری

هدف از این پایان نامه پایان نامه نظریه های روانشناسان درباره سبک های فرزندپروری بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات55
حجم0/202 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه رشته روانشناسی

نظریه های روانشناسان درباره سبک های فرزندپروری

 
 
 
 
 
 
 
 
مقدمه
شیوه‌های فرزند پروری، اعتقاد و نظر والدین نسبت به چگونگی ارتباط با کودک است که والدین در رابطه با فرزندان خود اعمال می‌کنند و در شکل گیری شخصیت آینده کودک نقش بسزایی دارد. هدف تمامی شیوه های فرزند پروری ، پرورش کودک و آماده سازی وی برای ایفای نقشی است که گروه و حوزه ی فرهنگی وی بر عهده اش می گذارند. کودکان چنان پرورش می یابند که بتوانند راه و رسم زندگی والدین خود را در ایفای نقش خود پی گیرند. والدین واسطه انتقال آرمان های فرهنگی کودک به اجتماع هستند. آرمان های فرهنگی هر اجتماع تعیین کننده ی نوع و چگونگی آموزش هایی است که کودک باید فرا گیرد و از آنجا که الگوها و ایده آل های خود ، کودکان را به شیوه های متفاوت پرورش می دهند. کودک اولین بارایده آل ها و آرمان ها و بایدها و نبایدها را از محیط خانواده و والدین خود می آموزد. خانواده یکی از عوامل موثر در رفتار افراد است. کودک در محیط خانواده تجارب گوناگونی را کسب می کند و از طریق این محیط کوچک است که با دنیای خارج آشنا می گردد و طرز معاشرت بادیگران را می آموزد (احدی،1381).
 

خانواده ها از جنبه های مختلف با هم تفاوت دارند، بنابراین تاثیر خانواده در رفتار افراد متفاوت است. در یک خانواده سالم محیط به گونه ای است که شرایط برای تامین احتیاجات اساسی کودکان در زمینه های مختلف فراهم می باشد. رفتار کودکی که در این خانواده پرورش می یابد با رفتار کودکی که محیط خانواده وی، مانع تامین احتیاجات اساسی اوست کاملا متفاوت است (برک،2008).

 

بدون تردید هر گونه نقص و نارسایی در ساخت خانواده می تواند از همان طفولیت در رشد کودک تاثیر نامطلوبی داشته باشد. نتیجه تحقیقات نشان می دهد که محیط های نامساعد خانوادگی موجب ناسازگاری و احساس عدم امنیت در کودکان شده، و محیط های سرشار از عشق و تفاهم و دوستی ، کودکانی شاد، سازگار و دارای اعتماد به نفس به وجود می آورند. در سال های اخیر پژوهش های زیادی درباره ی عوامل خانوادگی موثر در رفتار و طرز فکر کودک صورت گرفته است. این پژوهش ها نشان می دهد در بین عوامل مختلفی که در پرورش شخصیت سالم در کودکان و نوجوانان موثرند، شیوه های تربیتی و فرزندپروری والدین و نحوه ی ارتباط والدین و کودک از اساسی ترین عوامل محسوب می شود(نوابی نژاد،1387).

 

عوامل موثر بر شیوه‌های فرزندپروری

بلسکی  (1990) معتقد است که سه عامل تعیین کننده کلیدی و مرتبط به هم در تعیین نوع شیوه‌های تربیتی کودک موثر است: 
 
- عوامل مربوط به کودک که شامل خلق و خو، جنسیت و ترتیب تولد کودک است.
- عوامل مربوط به والدین و خانواده شامل ویژگی‌های شخصیتی والدین، تحصیلات والدین، پایگاه اقتصادی- اجتماعی خانواده و اندازه خانواده.
- عوامل فرهنگی و محیطی(محمدی و لطیفیان،1387).
 
2-2-8-1 عوامل مربوط به کودک
الف: خلق
به نظر می‌رسد که متغیر خلق کودک، نوع تعلیم و تربیتی را که او دریافت می‌کند، تحت تاثیر قرار می‌دهد. پژوهشگران مشاهده کرده‌اند که والدین مثل سایر بزرگسالان وقتی در مقابل یک کودک نافرمان، منفی و خیلی شلوغ قرار می‌گیرند، معمولا با رفتار منفی و آمرانه واکنش نشان می‌دهند.توماس و استلاچس  (1977) از اولین کسانی بودند که مطالعه درباره خلق و خوی کودک و تاثیر آن را به طرز رفتار والدین و شیوه فرزندپروری آن‌ها آغاز نمودند. آن‌ها طی یک سری مطالعات طولی به مدت هفت سال یعنی از تولد کودک تا سن هفت سالگی دریافتند که شیوه برخورد مادران با کودکان با توجه به خلق و خوی آنان متفاوت است. به عنوان مثال مادران با کودکان کژخو و پر درد سر با تندی و پرخاش بیشتری نسبت به سایر کودکان برحورد می‌کردند. تامسون  و همکارانش (1996) در مطالعه روی کودکان 3 ساله دریافتند که خلق دشوار و فعالیت بیش از اندازه، با اکراه مادر در مراقبت از کودک و عدم وجود نوازش پذیری در کودک ارتباط زیادی دارد(ماسن و همکاران،2005).
 
 
ب- جنسیت کودک
 جنسیت کودک از جمله عواملی است که از ابتدای تولد در رفتار والدین نسبت به کودک موثر است. بیشتر والدین بر خلاف ادعایشان مبنی بر مهم نبودن جنسیت فرزند ترجیح می‌دهند فرزند نخست پسر و دومین فرزند دختر باشد. از همان آغاز خردسالی، والدین با پسران و دخترانشان رفتار متفاوتی دارند. به طور کلی معلوم شده‌است که والدین، دختران را به وابسته بودن و داشتن روابط خانوادگی نزدیک، تشویق می‌کنند و بر داشتن روحیه اکتشاف در سال‌های کودکی، پیشرفت، استقلال و رقابت طلبی در پسران تاکید دارند. 
 
والدین با آن‌که هم از فرزندان دختر و هم پسر خود انتظار استقلال و رشد یافتگی و انجام کارهایی مثل مرتب کردن اتاق و غیره را دارند، اما در کارهایی که احتمال خطر بیشتری دارد، رفتارشان با آن‌ها متفاوت است. مثلا والدین دوست دارند فرزند پسرشان از محیط خانه دور شود و به تنهایی از خیابان عبور کند، در مقایسه با دختران که کمتر چنین توقعاتی از آنان دارند. همچنین والدین نیازی نمی‌بینند که پسران خود را پس از اتمام مدرسه تحت نظارت داشته باشند، در حالی‌که در مورد دختران این گونه نمی‌اندیشند. این طرز رفتار متفاوت، رشد احساسات مربوط به منشاء اثر بودن، ماجراجویی و کاوش آزاد در دختران را محدود می‌کند و ممکن است به سازگاری بیشتر فرد با هنجارها و ارزش‌های فرهنگی بیانجامد (برجعلی،1384) .
 
 
 
 
ج- ترتیب تولد  
وضع و موقعیت کودک در خانواده یکی از عوامل موثر در شیوه فرزندپروری والدین و متعاقبا رشد شخصیت کودک به شمار می‌رود. کودکی که تنها فرزند خانواده است، و یا فرزند اول، فرزند وسط، آخرین فرزند، تنها فرزند پسر در میان دختران و یا تنها فرزند دختر در میان پسران، در طرز پرورش و نحوه ارتباط و برخورد والدین با کودک بسیار موثر است. آدلر و پیروانش در این زمینه برای ساخت و موقعیت کودک در خانواده اهمیت خاصی قائل هستند. آن‌ها بر این باورند که والدین با هریک از کودکان در خانواده به گونه‌ای منحصر به فرد رفتار می‌کنند و رفتار هر کودک نیز با توجه به موقعیت خودش متفاوت است (انتن و گولان ،2009). به عنوان مثال آدلر (1925) معتقد است که بچه‌های بزرگتر خانواده به خاطر این که یک دوره موقتی در مرکز توجه هستند، نازپرورده می‌شوند که این نازپروردگی با تولد فرزند بعدی به طور ناگهانی پایان می پذیرد. بچه‌های اول معمولا محافظه کار، مسئول، و دنباله رو حرفه والدین هستند. بچه‌های دوم گرایش به رقابت و شورش دارند. کوچکترین فرزند در مواجهه با حضور چندین رقیب بزرگتر، تمایل به جاه‌طلبی زیاد دارد و معمولا نازپرورده، ترسو و وابسته است. با توجه به تفاوت‌های رفتاری و شخصیتی فرزندان با ترتیب تولد متفاوت، مسلما رفتار والدین با آن‌ها و شیوه فرزندپروری که در تعامل با آن‌ها اتخاذ می‌کنند متفاوت است (گنجی،1385). 
 
 
2-2-8-2- عوامل مربوط به والدین و خانواده    
  الف- اندازه خانواده    
همراه با افزایش تعداد اعضای خانواده، نگرش والدین در مورد پرورش کودک و شرایطی که کودک در آن پرورش می‌یابد، تغییر می‌کند. در خانواده هایی که کودکان زیادی دارند، به ویژه بیش از شش فرزند، نقش‌های خانواده با صراحت بیشتر مشخص می‌شود، وظیفه هر شخص تعیین می‌شود و انضباط شدیدتر و قدرت طلبانه تر است. در خانواده‌های پرجمعیت، مادران به ویژه در مورد فرزندان دخترشان کنترل شدیدی به کار می‌برند و از آن‌ها انتظارات بیشتری در جهت حمایت و کمک به فرزندان کوچکتر دارند (دارلینگ،1999) .
علاوه بر این به موازات افزایش تعداد فرزندان در خانواده، مادر نه تنها توجه کمتری به کودکان نشان می‌دهد، بلکه صمیمیت و محبت او هم نسبت به آن‌ها کاهش می‌یابد. به دلیل فرصت کمتری که این گونه خانواده‌ها برای برقراری ارتباط با کودک دارند، چنین رابطه‌ای باعث می‌شود که کودکان در خانواده‌های پر جمعیت از استقلال بیشتری برخوردار باشند. از طرف دیگر، در خانواده‌های کم‌فرزند والدین با فرزندان رابطه مطلوب و مناسب‌تری دارند (گنجی،1385). 
 
از سوی دیگر داشتن خانواده کم‌فرزند می‌تواند موجبات برتری‌های اقتصادی- اجتماعی را فراهم کند. در چنین موقعیتی توجه والدین به فرزندان بیشتر می‌شود و روش‌هایی که در تربیت فرزندان به کار می‌بندند، توام با محبت، صمیمیت و دخالت بیشتری است. اما این به این معنی نیست که در چنین خانواده‌هایی، کودکان از شیوه‌های فرزندپروری بهتری برخوردارند. برای مثال برخورد خانواده‌ای که تنها یک یا دو فرزند دارند، با کودک به گونه‌ای است که معمولا تمام اشتغالات و انرژی و آرزوهای والدین که گاهی چند نصل به طول انجامیده‌است، به تنها فرزند خانواده متمرکز می‌شود و تا آنجا ادامه پیدا می‌کند که به استقلال کودک لطمه شدیدی وارد می‌کند (کاپلان  و همکاران،2009).
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
 شیوه های فرزندپروری 36

     2-2-1- تاریخچه شیوه های فرزندپروری  36

2-2-2- اهمیت شیوه های فرزندپروری37
    2-2-3- کارکرد والدین از دیدگاه نظریه های روان شناختی  38
2-2-4- تعادل والدین- فرزندان 39
2-2-5- شخصیت وروابط والدین با فرزندان43
2-2-6- نقش مادردرتربیت فرزندان 46

2-2-7- انواع شیوه های فرزندپروری 47

    2-2-7-1- شیوه فرزند پروری مقتدرانه  48
2-2-7-2- شیوه فرزندپروری مستبدانه48
2-2-7-3- شیوه فرزندپروری سهل گیرانه 49
2-2-8- عوامل موثر برشیوه های فرزند پروری  50
2-2-8-1- عوامل مربوط به کودک  50
2-2-8-2- عوامل مربوط به والدین وخانواده ها  52
    2-2-8-3- عوامل فرهنگی ومحیطی  54

2-2-9- نظریه های مربوط به شیوه های فرزند پروری  55

2-2-9-1- شیوه های فرزند پروری از دیدگاه شفر  55

2-2-9-2- شیوه های فرزند پروری از دیدگاه مک کوبی ومارتین   56

2-2-9-3- شیوه های فرزند پروری از دیدگاه گورن  56

2-2-10-ارتباط شیوه های فرزند پروری با اختلالات رفتاری – هیجانی کودک  57
2-4- یافته های پژوهشی در داخلی وخارجی در قلمرو موضوع مورد پایان نامه 78 
2-4-1- یافته های پژوهشی در داخل کشور 78
2-4-2- یافته های پژوهشی در خارج کشور80
2-5- خلاصه 81
 
منابع
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود"

پشتیبانی در صورت مشکل در دانلو فایل لطفا اول پیامک بدید 09214087336

مقاله در مورد بحران | پاورپوینت بحران


:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پروتکل های درمانی

نظریه های روانشناسان درباره سلامت روانی

دانلود نظریه های روانشناسان درباره سلامت روانی , باکیفیت ترین نظریه های روانشناسان درباره سلامت روانی موجود, فایل نظریه های روانشناسان درباره سلامت روانی , مقاله تحقیق پاورپوینت در مورد نظریه های روانشناسان درباره سلامت روانی
هدف از این پایان نامه پایان نامه نظریه های روانشناسان درباره سلامت روانی بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد نظریه های روانشناسان درباره سلامت روانی

هدف از این پایان نامه پایان نامه نظریه های روانشناسان درباره سلامت روانی بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات53
حجم0/214 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه رشته روانشناسی

نظریه های روانشناسان درباره سلامت روانی

 
 
 
 
 
 
 
مقدمه

دیدگاه‌های مختلف درباره سلامت روان

2-1-3-1. دیدگاه زیست‌شناختی

 مکتب زیست‌گرایی در مطالعه‌ی رفتار انسان، بیشترین اهمیت را بر بافت‌ها و اعضای بدن قایل می‌شود. در این دیدگاه سلامت روان را مترادف با نداشتن بیماری می‌داند و بر اهمیت توارث در انتقال آمادگی‌های اولیه برای برخی آسیب‌های روانی تأکید کرده است (سلیگمن،2005).

دیدگاه روان‌پزشکی در واقع رویکردی زیست‌گرایی دارد. طبق این دید سلامت روانی عبارت است از نظام متعادلی که خوب کار می‌کند اگر تعادل به هم بخورد، بیماری روانی ظاهر خواهد شد. بنابراین می‌توان رفتار را به پاندولی شبیه کرد که بین دو قطب بیماری نوسان دارد، سلامت روان بین آن دو قطب جای می‌گیرد. ممکن است پاندول از نوسان بیفتد در اینجاست که دشواری‌های سازگاری با واقعیت زندگی ظاهر می‌شود (گنجی، 1386).

2-1-3-2. دیدگاه تحلیل روانی

مکتب تحلیل روانی و مکتب زیست‌گرایی شباهت‌هایی دارند. روان‌کاوی مثل زیست‌گرایی، بر مفهوم تعادل بین ساخت‌ها، تشخیص و درمان استوار است. فروید جز‍ء اولین افرادی بود كه به صورت علمی به موضوع سلامت روانی پرداخت. او بر اساس این دیدگاه كه هدف انسان در زندگی كسب لذت و رهایی از درد و رنج است، اكتساب سلامت روانی را فقط در صورتی می‌داند كه با استفاده از فرایند روان‌تحلیل گری شخص نسبت به تعارضات ناخودآگاهش آگاه شده باشد و از رنج روانی ناشی از تعارضات درون روانی كاسته شود (فیست[1] و فیست،1384). همچنین در دیدگاه فروید سلامت روانی دارای دو جنبه است: یکی سازگاری با محیط بیرونی و دیگری سازش با محیط درونی. در نظر فروید تعامل و تعارض پویای سه ساخت «نهاد» ، «خود» و «فراخود» تعیین کننده رفتار است و فردی از نظر روانی سالم است که بین سه سطح شخصیت وی تعادل برقرار باشد(کورسینی[2]،2005).

به نظر برخی از روان‌کاوان، سلامت روانی زمانی تضمین می‌شود که من با واقعیت سازگار شود، همچنین تکانش‌های غریزی به کنترل درآید. فرد باید بین سه عنصر (نهاد، من، من برتر) تعادل برقرار کند. بنابراین، اگر بین نهاد و من برتر تعارض به وجود آید، بیماری روانی ظاهر خواهد شد ( فیروز بخت، 1384).

از چشم‌انداز روان تحلیلی، روان‌کاو سلامت روانی را عدم وجود واپس‌رانی مفهوم‌بندی می‌کند. ترس از فوران محتوای ناهشیار به درون هشیاری، باعث می‌شود تا فرد به تمهیدات دفاعی (نشانه‌ها) مختلفی متوسل شود، از قبیل وسواس عملی، فوبی‌ها یا حتی گسلش شدید از واقعیت که مشخصه برخی از روان‌پریشی‌ها است (فیرس، 2007). اضطراب به عنوان یک زنگ خطر و موقعیتی ناراحت‌کننده جلوه می‌کند که هرچه زودتر باید تخفیف پیدا کند، فرد به ناچار به مکانیزم‌های دفاعی مختلف مثل انکار و دلیل‌تراشی روی می‌آورد. این فرایند خود دفاعی منجر به نوعی نابرابری بین حقیقت و تجربه شخصی می‌شود و در نهایت ممکن است اختلال روانی را نتیجه دهد (کلمن، 2003).

2-1-3-3. دیدگاه رفتارگرایی

 در مدل‌های رفتارگرایی و تمام مدل‌های روانی اجتماعی، یادگیری معیوب به عنوان کلید علل آسیب‌های روانی در نظر گرفته می‌شود. رفتارگرایان، همه‌ی حالت‌های عاطفی و ذهنی مربوط به ناخودآگاه را چون قابل مشاهده نیست رد می‌کنند. رفتارگرایان تنها رفتارهای قابل مشاهده را پایان نامه می‌کنند و (پاسخ‌ها) و اضطراب روانی را به عنوان مشکلات یادگیری به حساب می‌آورند. بنابراین سلامت روانی را به عنوان یادگیری یا یادگیری مجدد پاسخ‌های مؤثر نسبت به مشکلاتی که افراد با آنها در محیط روبه‌رو می‌شوند، تعریف و تفسیر می‌کنند (سید محمدی، 1384). بدین ترتیب، آنچه را که مکاتب دیگر بیماری روانی به حساب می‌آورند از دیدگاه رفتارگرایان، رفتاری است که مثل سایر رفتارها آموخته شده است (گنجی، 1386).


[1] . Fist

[2]  . Corsini

 
 
فهرست مطالب
مقدمه    14
خصوص سلامت روانی14
2-1-1- تاریخچه سلامت روانی  14
2-1-2-تعریف سلامت روانی 17
2-1-3-دیدگاه های مختلف درباره سلامت روان 18
2-1-3-1-دیدگا ه زیست شناختی 18
2-1-3-2 -دیدگاه تحلیل روانی  18
2-1-3-3-دیدگاه رفتار گرایی19
2-1-3-4- دیدگاه انسان گرایی20
2-1-4- عوامل تاثیر گذار بر سلامت روانی  23
2-1-4-1 شخصیت و سلامت روانی23
2-1-4-2 کیفیت زندگی و سلامت روانی   25
2-1-4-3 اهداف و سلامت روانی 25
2-1-4-4 ایمان به خداوند و سلامت روانی  29  
2-1-4-5 هیجانات و سلامت روانی 30
2-1-4-6 شادکامی و سلامت روانی  34
2-1-4-7 امید و سلامت روانی 35
منابع
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود"

پشتیبانی در صورت مشکل در دانلو فایل لطفا اول پیامک بدید 09214087336

مقاله در مورد بحران | پاورپوینت بحران


:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پروتکل های درمانی

نظریه های مدیریتی رضایت شغلی و عوامل موثر بر آن

دانلود نظریه های مدیریتی رضایت شغلی و عوامل موثر بر آن , باکیفیت ترین نظریه های مدیریتی رضایت شغلی و عوامل موثر بر آن موجود, فایل نظریه های مدیریتی رضایت شغلی و عوامل موثر بر آن , مقاله تحقیق پاورپوینت در مورد نظریه های مدیریتی رضایت شغلی و عوامل موثر بر آن
در دانلود پایان نامه رشته مدیریت به نظریه های مدیریتی رضایت شغلی و عوامل موثر بر آن می پردازیم نظریه های مدیریتی رضایت شغلی و عوامل موثر بر آن

در دانلود پایان نامه رشته مدیریت به نظریه های مدیریتی رضایت شغلی و عوامل موثر بر آن می پردازیم


مشخصات فایل
تعداد صفحات57
حجم0/118 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه رشته مدیریت

نظریه های مدیریتی رضایت شغلی و عوامل موثر بر آن

 
 
 
 
مقدمه
    نظریه‌های مختلف درمورد رضایت شغلی

در خصوص رضایت شغلی، نظریات مختلفی ارائه شده است. "بروفی"[1] نظریه‌های رضایت شغلی را به شرح زیر تقسیم بندی کرده است.

1. نظریه ی نیازها: میزان رضایت شغلی هر فرد که از اشتغال حاصل می‌شود به دو عامل بستگی دارد: اول، چه مقدار از نیازها و به چه میزان از طریق کار و احراز موقعیت مورد نظر تأمین می‌شود. دوم، چه مقدار از نیازها و به چه میزان از طریق اشتغال به کار مورد نظر تأمین نشده باقی می‌ماند. نتیجه‌ای که از پایان نامه عوامل دسته اول و دوم حاصل می‌شود، میزان رضایت شغلی فرد را معین می‌کند.

 

2. نظریه ی انتظارات: انتظارات فرد در تعیین نوع و میزان رضایت شغلی مؤثرند. اگر انتظارات فرد از شغلش زیاد باشد، رضایت شغلی معمولاً دیرتر و مشکل‌تر به دست می‌آید. مثلاً، ممکن است فردی در صورتی از شغلش راضی شود که بتواند به تمام انتظارات تعیین شده خود از طریق اشتغال جامه عمل بپوشاند.

مسلماً چنین فردی به مراتب دیرتر از فردی که کمترین انتظارات را از شغلش دارد، رضایت شغلی خواهد یافت. بنابراین، رضایت شغلی مفهومی کاملاً یکتا و فردی است و عوامل، میزان و نوع آن را باید در مورد هر فرد، به‌طور جداگانه پایان نامه كرد.

 

3. نظریه ی نقش: در این نظریه به دو جنبه اجتماعی و روانی توجه می‌شود. در جنبه اجتماعی، تأثیر عواملی نظیر نظام سازمانی و کارگاهی و شرایط محیط اشتغال در رضایت شغلی مورد توجه قرار می‌گیرد. این عوامل، شامل شرایط بیرونی رضایت شغلی می‌شود. جنبه روانی رضایت شغلی، بیشتر به انتظارات و توقعات فرد مربوط می‌شود. به بیانی دیگر، احساس فرد از موقعیت شغلی و فعالیت هایش در انجام مسئولیت‌های محوله و ایفای نقشی خاص به عنوان عضوی از اعضای جامعه، میزان رضایت شغلی فرد را مشخص می‌کند. رضایت کلی، نتیجه‌ای است که از ترکیب دو جنبه اجتماعی و روانی حاصل می‌شود. .(قادری و شناور ، 25/7/1386، www.sanat khodro.com)

 

2 – 7- شاخص‌های رضایت شغلی

برای رضایت شغلی، مدل‌های گوناگونی ارائه شده كه در هریک از آنها، به فراخور دیدگاه و وضعیت موردنظر، شاخص‌هایی برای رضایت شغلی ارائه شده است. از جمله آنها می‌توان به ماهیت کار، ترفیعات، روابط با همکاران و مدیریت، امنیت شغلی، مشارکت در سازمان و ... اشاره کرد. ( قادری و شناور، 25/6/1388، www.sanat khodro.com )

در این جا، بر آن نیستیم که به صورت مشروح به توضیح و تفسیر تمامی این شاخص‌ها بپردازیم. تأكید و تمركز ما، بر شاخص روابط با همکاران و مدیریت است.

روابط و مناسبت‌های همکاران، مهم‌ترین عامل در تعیین رضایت‌مندی شغلی است. طی مطالعه‌ای انجام‌شده، هنگامی که مستخدمان اجازه یافتند، همکاران خود را انتخاب کنند، رضایت‌مندی شغلی آنان افزایش و هزینه کار کاهش یافت. از دیگر سو، به طور سنتی مدیریت به عنوان بعد مهم شغلی مطرح شده است. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مدیریت "کارمندمدار" بیش از مدیریت "کارمدار" موجب رضایت شغلی می‌شود.

به طور کلی، باید متذکر شویم که رضایت ناشی از نظام ارتباطی سازمان، به تفاوت‌های موجود بین اینکه فرد چه چیزی را از طریق ارتباطات در سازمان می‌خواهد به دست آورد و چه چیزی را در این فرایند کسب می‌كند، وابسته است.

 

2 – 8-  عوامل مؤثر بر رضایت شغلی

ایجاد «رضایت شغلی» در فرد بستگی به عوامل متعددی دارد که در کنار هم موجب حصـول نتیجه مطلوب می شوند و چه بسا نبود یک عامل، فرد را در زمره ی اشخاص ناراضی از شغل خویش قرار دهد. عواملی از قبیل: میزان درآمد، نفس و ماهیت کار و جایگاه اجتماعی آن، وجهه و اعتبار سازمانی، ارتقاء شغلی، ایمنی شغلی، عدم ابهام در نقش، شرایط فیزیکی کار، ساختار و فرهنگ سازمانی و ارتباط با همکاران، توجه به ویژگی های شخصیتی فرد، ارزیابی عملکرد، تناسب، انعطاف، نوآوری و رویکردها و ... که در این مجال اشاره و مروری گذرا به تعدادی از آن ها می نماییم.

 8 – 1- میزان درآمد و یا دستمزد:

این عامل تقریباً برای همه گروه های شغلی از مهم ترین عوامل تأثیرگذار به شمار می رود. با در نظر داشتن تفاوت فردی و به تبع آن تفاوت در دیدگاه ها نسبت به پول، حالت های متنوعی را می توان متصور شد. به نظر می رسد این عامل برای کسانی که نمی توانند از راه های دیگری در کار خود رضایت به دست آورند، از اهمیت بیشتری برخوردار است. در مواردی دیده شده است که بسیاری به دلیل کمی حقوق با تغییر شغل خود حتی با شغل هایی با منزلتی پایین تر اقدام می کنند.



[1] -Broofey


 
 
 
 
کلمات کلیدی:

رضایت شغلی

نظریه های رضایت شغلی

شاخصهای رضایت شغلی

ارتباط رضایت شغلی با مفاهیم دیگر

 
 
 
فهرست مطالب
  مقدمه

  رضایت شغلی و افزایش بهره وری

 رابطه شخصیت با موفقیت شغلی

 رابطه رضایت شغلی با شخصیت افراد

 تعاریف رضایت شغلی

 نظریه های رضایت شغلی

 شاخص های رضایت شغلی

 عوامل موثر بر رضایت شغلی

 رضایت شغلی و بهره وری

 عوامل موثر بر افزایش رضایت شغلی

 رضایت شغلی و تعهد سازمانی

 پیامدهای رضایت شغلی و عدم رضایت شغلی

  رضایت شغلی و عملكرد

  اندازه گیری رضایت شغلی
  تعهد سازمانی
منابع
 
 
 
 
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود"

پشتیبانی در صورت مشکل در دانلو فایل لطفا اول پیامک بدید 09214087336

مقاله در مورد بحران | پاورپوینت بحران


:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پروتکل های درمانی

ویژگیهای بارز صنعت توریسم و برنامه ریزی برای توسعه پایدار آن

دانلود ویژگیهای بارز صنعت توریسم و برنامه ریزی برای توسعه پایدار آن , باکیفیت ترین ویژگیهای بارز صنعت توریسم و برنامه ریزی برای توسعه پایدار آن موجود, فایل ویژگیهای بارز صنعت توریسم و برنامه ریزی برای توسعه پایدار آن , مقاله تحقیق پاورپوینت در مورد ویژگیهای بارز صنعت توریسم و برنامه ریزی برای توسعه پایدار آن
هدف از این پایان نامه پایان نامه ویژگیهای بارز صنعت توریسم و برنامه ریزی برای توسعه پایدار آن می باشد ویژگیهای بارز صنعت توریسم و برنامه ریزی برای توسعه پایدار آن

هدف از این پایان نامه پایان نامه ویژگیهای بارز صنعت توریسم و برنامه ریزی برای توسعه پایدار آن می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات67
حجم0/168 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه رشته گردشگری

ویژگیهای بارز صنعت توریسم و برنامه ریزی برای توسعه پایدار آن

 
 
 
 
مقدمه

توریسم پایدار

2- 11-1- پیشینه مفهوم توسعه پایدار

توسعه پایدار مفهوم کاملاً جدیدی نیست از دوره‌های ما قبل تاریخ، بسیاری از مردم از محدودیت‌های محیطی و برخی استراتژی‌های تکامل موفقیت آمیز و دراز مدت بقاء همچون مدیریت بهینه و حسن تد بیر مناسب آگاهی داشته اند.

در اواسط دهه 1970 باربارا وارد به واژه توسعه پایدار اعتبار علمی‌بخشید و در سال 1980 این واژه با گسترده ترین شکل خود در مفهوم «راهبرد حفاظت جهان » بکار گرفته شد.یعنی از این تاریخ به بعد یکی از عوامل پیشرفت و ارتقاء رفاه انسانی، حمایت از منابع و محیط تلقی گردید. راهبرد حفاظت از منابع جهان، نظریه ناتوانی یکپارچگی محیط و اقتصاد و همچنین توجه کم تر به شرایط اجتماعی را مورد انتقاد قرارداد.

در سال 1987 گزارش کمیته جهانی محیط زیست و توسعه،مفهوم توسعه پایدار را در قلمرو سیاسی و اقتصادی قرارداد که در آن بر خلاف دهه 1970 که رشد اقتصادی و حفاظت محیطی دست در دست یکدیگر داشتند. گزارش می‌گوید: کشور‌های فقیر و غنی مجبور هستند با حفاظت از محیط زیست،فقر جوامع خود را کاهش دهند. از این رو همه پشتیبانان وطرفداران توسعه پایدار کاهش فقر را مرحله اساسی در توسعه پایدار می‌شناسند.با اوج گرفتن نگرانی از عواقب فعالیت‌های انسانی برای کره زمین بر پایه قطعنامه مجمع عمومی‌سازمان ملل،دراواخر سال 1983 کمیسیون جهانی به ریاست خانم برانت لند BrondtLand)) از نروژ جهت پایان نامه جامع مسائل زیست محیطی و توسعه جهانی تشکیل شد.درپی پژوهش‌ها و گفت شنودها وسیع بین المللی، این کمیسیون گزارش نهایی خود را تحت عنوان آینده مشترک ما در نیمه سال (1987 ( منتشر کردوازآن پس واژۀ توسعه پایدار که بحث محوری این گزارش را تشکیل می‌داد، مقبو لیت و رواج گسترده ای یافت.کنفرانس زمین (Earth summit  ) که با گردهمایی بیشترین تعداد سران کشورهای جهان نسبت به هر کنفرانس دیگر در قرن حاضر، در سال 1992 در ریودوژانیرو برگزارشد، بازتاب طرح مسئله و پیشنهادی‌های همین گزارش بود. (رحیمی، 1378 :29-30 )

 

 

 2- 11-2- تعاریف توسعه پایدار

تعاریف که از توسعه پایدارمتعدد می‌باشنداما دربیشترتعاریف آن را معادل توسعه ای که از نظر اکولوژیکی مطلوب باشد می‌باشد درنظر می‌گیرند. درمقیاس پایدارگاهی به عنوان رشدپایداریا تغییرپایداردرنظر گرفته می‌شوند.درمفهوم لغوی،توسعه پایداربه معنی توسعه ای است که می‌تواندبه طورنامحدود یا دریک دوره زمانی مشخص ادامه یابد.دراینجا به چند تعریف از توسعه پایدا راشاره می‌کنیم :

روبرت آلن«Robert Allen  »درکتاب نحوه نجات زمین درسال 1980 در تعریف توسعه پایدار می‌گوید:

توسعه پایدارتوسعه ای است که در تأمین دائمی‌نیاز‌های اساسی و رضایت مندی افراد همراه با افزایش کیفیت زندگی حاصل آید.

  جی کومر «J.commer   » درکتاب درحستجوی جامعه پایدار در سال 1979 در تعریف توسعه پایدار می‌گوید: اصطلاح توسعه پایدار پیشنهاداتی است که در دروس اکولوژی می‌تواند  مطرح شودوبایستی در فرایند‌های اقتصادی مد نظر باشد

توسعه پایدار برسه محوراساسی تکیه دارد:

الف- حفظ منابع کمیاب اعم از منابع طبیعی یا انسانی

ب- رشد کمی‌و کیفی تولیدات اعم از صنعتی،کشاورزی یا خدماتی

ج- بهبود شرایط فرهنگی و اجتماعی و آزادی‌های اساسی در صورت مدیریت صحیح منابع،همگام با تأمین رشد فزاینده و پایدار تولیدات با حفظ احترام، عزت و کرامت انسان، می‌توان امیدوار بود که روند توسعه در یک جامعه اولاً پایدا خواهد بود ثانیاً آثار آن منتقل نخواهد شد ثالثاً نسل‌های آینده وجوامع دیگر رادرمعرض خطرات فقر، بی سوادی، بیماری، تابعیت سیاسی وورشکستگی اقتصادی قرارنخواهد داد.(رحیمی،1378 : 35 ) 

 رعایت اصول توسعه پایدار یک انتخاب تجملی نیست،بلکه یک ضرورت حیاتی است.باید توجه داشت که علی رغم وزن تعیین کننده ای که مباحث زیست محیطی در توسعه پایدار دارند، لیکن پایداری اجتماعی و اقتصادی نیز شدیدأ مد نظر است در واقع شرایط جامع پایداری زمانی مهیا می‌شود که مجموعه ای از پایداری اجتماعی با هدف عدالت اجتماعی، پایداری اقتصادی و پایداری زیست محیطی با هدف تعادل اکولوژیک به وجود آید.

بنابر این سیاست‌های اصولی توسعه پایدار را می‌توان به چهار گروه به شرح زیر تقسیم کرد:

الف- به حداقل رساندن مصرف منابع طبیعی تجدید ناپذیر(مانند سوخت‌های فسیلی ومنابع کانی)

ب- پایدار ساختن مصرف منابع طبیعی تجدیدپذیرمانند( مانند آبهای زیر زمینی،خاک،گیاهان)

ج- نگهداشت حد تولیدات ضایعات و آلودگی‌ها در میزان ظرفیت جذب محلی و جهانی (مانندگازهای گلخانه ای،مواد شیمیایی و‌.....)

د- تأمین نیاز‌های پایه انسانی و اجتماعی(ماننددسترسی به ابزار معیشت، مشارکت،حق انتخاب،محیط سالم،مسکن و...)(همان،37 )

 

 

2- 11-3- ابعاد توسعه پایدار

توسعه پایدار با مفهوم گسترده و جامع،همه امور زندگی اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی کشور رادر برمی‌گیرد به عبارتی  می‌توان گفت مفهوم جدید توسعه پایدار کلی گرا است وهمه ابعاد  اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و...... نیازهای بشری را در بر می‌گیرد .                                                    

پایداری ملی در دو بخش کلی قابل تعریف خواهد بود بخش فراملی و بخش ملی و داخلی دربخش فراملی عناصر و عواملی که در پایداری کشور تأثیر می‌گذارندباید شناسایی و پایان نامه گردد.دربخش ملی وداخلی عناصر و عوامل مهم ملی و داخلی باید موردتوجه قرارگرفته و پایداری تو سعه در سطح منطقه ای و ملی تضمین گردد.   

توسعه پایداردر ابعاد اقتصادی،سیاسی و امنیتی،اجتماعی،فرهنگی،علم تکنولوژیکی،امورزیربنایی ومنابع طبیعی تعریف می‌گردند.

دربخش اقتصادی،موقعیت منطقه ای وجهانی کشور درساختاراقتصادی مطرح بوده وعوامل محدودکننده و یا مزیت‌های نسبی موردتوجه می‌باشد.دراقتصادملی،رشدتولیدناخالص داخلی، توزیع درامدوالگوی مصرف و نظایران مطرح می‌باشد.

دربخش سیاسی و امنیتی،امنیت ملی کشور در ارتباط با منطقه و جهان مطرح است وامنیت ملی با دید جامع فراتر از امنیت نظامی‌خواهد بود.

در بخش اجتماعی مسائل مربوط به جمعیت، اشتغال، بهداشت عمومی، تامین اجتماعی، فقرزدایی،نقش گروه‌های مهم اجتماعی نظیرزنان،جوانان و کودکان ونوجوانان درامور اجتماعی،نقش خانواده،مشارکت مردم در امور مختلف سیاسی واجتماعی‌.مسائل خاص اجتماعی نظیر مهاجرین وپناهندگان و اقلیت‌های دینی مطرح می‌باشد.

در بخش فرهنگی مسائل مربوط به سوادملی،آموزش عمومی،رشدوتوسعه معنوی،حفظ میراث مکتوب و غیرمکتوب فرهنگی(آثارطبیعی،میراث تاریخی،زبان وادب ملی)مطرح می‌شود.همچنین رسانه‌ها وتوسعه ارتباطات، توریسم،چگونگی گذران اوقات فراغت نیز از عناصر مهم در شکل دهی وتوسعه فرهنگی می‌باشد.

در بخش علوم وتکنو لوژی که از عناصرمهم توسعه قلمدادمی‌شود. توجه به علوم وآموزش  عالی،تحقیق وتکنولوژی،اطلاعات ودانش علمی‌جامعه،زیرساخت‌های علوم و تکنو لوژی مطرح می‌باشد.

دربخش فعالیت‌های زیر بنایی و تولیدی امور مربوط به کشاورزی، صنعت و معدن،انرژی،حمل ونقل و ارتباطات، اسکان، فعالیت‌های خدماتی مطرح می‌باشد. مهم ترین فعالیت‌های اقتصادی هر کشوری در امور زیربنایی صرف می‌کرددکه آثار زیست محیطی مهمی‌نیز به همراه دارد و اقتصاد هر بخش باید با توجه به هزینه‌های زیست محیطی محاسبه گردد.

در بخش منابع طبیعی استفاده و بهره برداری معقول از منابع طبیعی شامل منابع آب، خاک، هوا،بیابان، جنگل،مرتع،محیط‌های دریایی،اکوسیستم‌های ویژه وگونه‌های زیستی مورد توجه می‌باشد. علاوه بر بخش‌های هفتگانه فوق عوامل بالقوه خطرناک طبیعی یا فراملی نیز وجوددارند که می‌توانند برپایداری توسعه کشورها تأثیر بگذارند و باید مورد توجه قرارگیرند.عناصر مهم طبیعی و فراملی عبارتند از سوانح طبیعی (زلزله، سیل، خشکسالی، توفان، آتشفشان) وعوامل خارجی مانند جنگ،پناهندگان وفعالیت‌های آلودگی­زای فرا ملی . (مکنون، 1375 :4 -5 )‌.

 

 

2- 11-4- ارتباط گردشگری پایدارو توسعه پایدار

بین این دو ارتباط آشکار و قوی وجود دارد. گردشگری پایدار ابزار قوی در راستای کمک به تحقق توسعه پایدارتلقی می‌شودچرا که به منزله کاتالیزوری در ارتباط با توسعه حرفه‌های کو چک وتامین بازار جهت محصولات کشاورزی عمل می‌نماید و در مجموع به احیاء اقتصاد محلی می‌انجامد.

توسعه پایدار پیش نیاز گردشگری پایدار است چرا که توسعه غیر پایدار می‌تواند کیفیت محصولات گردشگری و خدمات مر بو ط به آن را تحت الشعاع قرار دهد.

گردشگری پایداراست که با توجه به امکانات ضمن پاسخ به نیاز‌های گو ناگو ن اقتصادی،اجتماعی،فر هنگی، انتظارات گردشگران،وحدت اکو لو ژیکی،سلامت زیست محیطی و هویت و تمامیت فر هنگی جامعه میزبان را حفظ کند و به رشد اقتصادی،کاهش فقر و رفاه نیز دست یابد.(تولایی،1386 :140 )

همچنین می‌توان اینگونه عنوان نمودکه توسعه پایدارباید نقش اصلی رادر برنامه ریزی توریسم داشته باشد زیرا بیشتر طرح‌های توسعه توریسم بر اساس جاذبه‌ها و فعالیت‌های مر تبط با محیط‌های طبیعی،

میراث‌های فر هنگی و تاریخی مناطق مختلف صورت می‌گیرد که در صورت تخریب آنها مناطق توریستی جاذبه‌های خود را از دست داده  دیگر نمی‌توانند مورد توجه گردشگران قرارگیرند بنابراین توسعه گردشگری پایدار باعث حفظ جاذبه‌های گردشگری ودر نتجه حضور گردشگران به صورت دائمی‌میشود.


 
 
 
واژگان كلیدی:
مبانی گردشگری
اصول گردشگری
نظریه های گردشگری
اهداف صنعت گردشگری
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
 
 اصول و مبانی گردشگری
2-1- واژه شناسی توریسم 9
2-2- مفهوم توریسم 10
2-3-تعریف جهانگردی  10
2-4- مهم¬ترین دیدگاه‌های ارائه شده درزمینه گردشگری 11
2-4-1- جهانی شدن 11
2-4-2- فرهنگ پذیری  12
2-4-3- نوسازی  12
2-4-4- سلسله مراتب نیازها وتوریسم  12
2-4-5-  انگیزش 13
2-4-6- نظریه عطایای الهی 13
2-4-7- نظریه هزینه نسبی 13
2-4-8- نظریه مزیت مطلق و دانش فنی 13
2-4-9- نظریه شرایط تقاضا 
13   2-5-  اصطلاحات گردشگری در متون علمی‌و سازمان جهانی گردشگری 17
2-6-  انواع گردشگری 18
2-6-1-توریسم معمولی 18
2-6-2-توریسم بر مبنای طبیعت 19
2-6-3- توریسم ماجراجویانه  19
2-6-4-توریسم محصور 19
2- 6- 5- توریسم سلامتی 19
2- 6-6- توریسم مصرفی 19
2- 6-7- اكوتوریسم  20
2-6-8- جهانگردی بر مبنای هدف از مسافرت جهانگردان 20
2-6-9- جهانگردی برمبنای مبدأ جهانگردان 20
2-6-10- جهانگردی بر مبنای سطح درآمد جهانگردان 20
2-6-11- توریسم تفریحی  21
2-6-12-توریسم شهری  21
2-6-13- توریسم طبیعت گرا  22
 2-7- اهداف گردشگران 23
2-8- شهر و توریسم  23
2-9-  ویژگی‌های بارز صنعت توریسم  24
2-10- برنامه  24
2-10-1- پیشینه برنامه ریزی  24
2- 10- 2- تعریف برنامه ریزی 25
2- 10-3- سطوح برنامه ریزی توریسم 26
2-11- توریسم پایدار 27
2- 11-1- پیشینه مفهوم توسعه پایدار 27
2- 11-2- تعاریف توسعه پایدار 28
2- 11-3- ابعاد توسعه پایدار 29
2- 11-4- ارتباط گردشگری پایدارو توسعه پایدار 31
2- 11-5- اصول توریسم پایدار 31
2-11-5 -1 -مشارکت  31
2-11- 5-2-حضور ذینفع‌ها 32
2-11-5-3 -  اشتغال برای افراد محلی 32
2-11-5-4- ارتباطات بازر گانی  32
2-11-5-5 - پایداری منابع 32
2-11-5-6 - هماهنگی در هدف‌ها 32
2-11-5-7 - همکاری  33
2-11-5-8 - ظرفیت پذیرش  33
2-11-5-9 - نظارت و ارزشیابی  33
2-11-5-10 -پاسخگویی  34
2-11-5-11- آموزش  34
2-11-5-12- حفظ هویت  34
2- 11- 6 - اصول اساسی توسعه پایدارگردشگری 34
2-12- نقش گردشگری در اقتصاد وایجاد اشتغال 36
2-13- پیامد‌های اجتماعی – فرهنگی توریسم 39
2-14- ملاحظات اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی – فرهنگی 41
2-15- آینده صنعت توریسم       45
2- 16- درآمد حاصل از صنعت گردشگری در مناطق مختلف جهان 48
 
منابع 
 

 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود"

پشتیبانی در صورت مشکل در دانلو فایل لطفا اول پیامک بدید 09214087336

مقاله در مورد بحران | پاورپوینت بحران


:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پروتکل های درمانی

ویژگیها و الگوهای شناخت و پایان نامه فرهنگ سازمانی

دانلود ویژگیها و الگوهای شناخت و پایان نامه فرهنگ سازمانی , باکیفیت ترین ویژگیها و الگوهای شناخت و پایان نامه فرهنگ سازمانی موجود, فایل ویژگیها و الگوهای شناخت و پایان نامه فرهنگ سازمانی , مقاله تحقیق پاورپوینت در مورد ویژگیها و الگوهای شناخت و پایان نامه فرهنگ سازمانی
هدف از این پایان نامه پایان نامه ویژگیها و الگوهای شناخت و پایان نامه فرهنگ سازمانی بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد ویژگیها و الگوهای شناخت و پایان نامه فرهنگ سازمانی

هدف از این پایان نامه پایان نامه ویژگیها و الگوهای شناخت و پایان نامه فرهنگ سازمانی بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات67
حجم0/396 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه رشته مدیریت

ویژگیها و الگوهای شناخت و پایان نامه فرهنگ سازمانی

 
 
 
 

الگوهای شناخت و پایان نامه فرهنگ سازمانی

    2-16-1 الگوی ( AGIL) پارسونز 1
    یکی از چارچوب های تحلیل محتوای ارزش های فرهنگی، الگوی پارسونز جامعه شناس مشهور است . پارسونز الگوی خود را برای تبیین و توضیح وظایف شخصی ارائه نمود که نظام اجتماعی اعم از جامعه، اقتصاد یا سازمان باید به منظور بقاء و پیشرفت، آنها را بر آورده نماید ( شریف زاده، 1377 ، 46).
پارسونز ضمن الگوی خود هر یک از چهار بعد سازمانی را با یکی از حروف کلمه بی معنی AGIL معرفی می نماید. این چهار بعد به ترتیب عبارتنداز: تطابق 2، تحقق هدف 3، انسجام 4 ومشروعیت 5. هدف پارسونز، از انتخاب این متغیرها، تشریح عمومی فرهنگ انواع اقدامات اجتماعی می باشد که به طور تجریدی بیان شده است ( کیا، 1370 ، 32).
 
    1- تطابق ( انطباق یا سازش ): برای موفقیت انطباق، یک سیستم اجتماعی باید از محیط خود و چگونگی تغییرات مطلع باشد و برای بقاء و پیشرفت خود باید قادر به سازش و انطباق باشد و خود را به طور مناسب با آن تعدیل و سازش دهد.
   2- تحقق هدف : به این معنی که سیستم اجتماعی باید دارای فرآیندهایی باشد که اهداف مورد نظر و نیز راهکارهای نایل شدن به اهداف را مشخص و روشن نماید.
3- انسجام : به این معنی که هر سیستم اجتماعی نیاز دارد که اجزاء آنها از، ازهم پاشیدگی و گسیختگی حفظ شود و به توانایی هر سیستم به یکپارچه نمودن اجزاء مختلف یک نظام در کنار هم اشاره دارد . قسمت های مختلف یک سیستم باید با یکدیگر در ارتباط باشند، وابستگی متقابل آنها درك و نیاز به هماهنگی آنها را بر آورده شود
    4- مشروعیت : کلیه سیستم های اجتماعی حق بقاء و دوام دارند که محیط در اختیار آنها  قرار می دهد و سیستم اجتماعی هنگامی مشروع است که جامعه اعتقاد داشته باشد ادامه حیات )بقاء و دوام ( آن سیستم ضروری است.
 
1 - Parsons
2 - Adaptation
3 - Gial Attainment
4 - Integration
5 - Legitimacy 
 
    به عبارتی، نظام اجتماعی باید برای بقاء و پیشرفت خود قادر به انطباق باشد و به اهدافش نایل شود، اجزایش را منسجم و یکپارچه کند و برای افراد و دیگر سازمان ها مشروعیت قانونی داشته باشد ( شریف زاده، 1377 ، 46).
 
    2-16-2 الگوی ویلیام اوشی 1
    در مقابل چارچوب کلی و وسیع پارسونز، دسته ای از نویسندگان کوشیده اند تا الگوهایی برای تجزیه وتحلیل دسته های خاصی از سازمان ارائه دهند یکی از اولین محقـقانی که آشـکارا بر تجـزیه وتحلیل فرهنگ ها در گروه محدودی از موسسات تمرکز پیدا نموده، ویلیام اوشی بود.
" اوشی" فرهنگ های سازمانی را در سه گروه از موسسات با عناوین" مؤسسات نمونه آمریکایی" و" مؤسسات نمونه ژاپنی"و" مؤسسات آمریکایی ازنوعZ " مشخص کرده تجزیه وتحلیل نمود . اوشی بر مبنای این تحلیل، فهرستی از هفت معیار اساسی را ارائه نمود که این سه نوع مؤسسه می توانستند بر مبنای آن مورد مقایسه قرار گیرند . این هفت معیارعبارتند از :
احساس تعهد نسبت به کارمندان، ارزیابی، کارارهه (مسیر شغلی) ،نظارت، تصمیم گیری، مسؤولیت و توجه به افراد ( شریف زاده، 1377 ، 47).
 
     ویژگیهای الگوی ویلیام اوشی به شرح زیر می باشند:
1-  تعهد به کارکنان 2:  تامین امنیت شغلی برای کلیه کارکنـان حتـی آنـان کـه شـایستگی زیادی  نـدارنــد( کارمندان) استخدام مادام العمر .هدف از استخدام مادام العمر یا بلند مدت، تامین امنیت شغلی برای کارکنان است. 
2- ارزشیابی 3: اگر ترفیع یا ارتقاء به کندی صورت گیرد مدیران فرصت می یابند که با افراد و آداب و رسومی که کارکنان را تحت تاثیر قرار می دهند آشنا شوند . کارکنان با فرهنگ سازمانی بار می آیند و سر انجام از حیث فرهنگ همانند می شوند . فرد تک رو تا زمانی که وفاداری به آداب و رسوم داخلی سازمان را نیاموخته است، ارتقاء نخواهد یافت.
3- کارراهه شغلی4:  مسیر خدمتی کارکنان ) کارراهه شغلی ( غیر تخصصی موجب علاقه مندی به محیط کارمی شود ووفاداری سازمانی را افزایش می دهد واز انتقال کارکنان سازمان به سازمان دیگر
 
                       1 – Ouchi                                              3 - Evaluation
2 - Commitment to Employees           4 - Careers
 
 جلوگیری می کند . کاراهه شغلی به حرفه ای شدن رشته شغلی منجر می شود و وفاداری ساز مانی را تقلیل می دهد و انتقال و جابجایی کارکنان را از مؤسسه ای به مؤسسه دیگر تسهیل می کند( توساساکی، 1374 ، 85 ). 
 
4- نظام کنترل غیر رسمی 1 : نظام کنترل غیر رسمی و اما ضمنی (غیر صریح )، توقعات سازمان از رفتار یا بازدهی کارکنان به طور صریح ذکر نشده است . اما این توقعات کلی از فلسفه سازمان قابل درك و استنتاج هستند.  
 
5- تصمیم گیری 2: در این روش مدیر به تنهایی تصمیم نمی گیرد، همه افراد اظهار نظر می کنند و از آن حمایت می کنند حتی در صورتی که بهترین تصمیم هم نباشد . به جرات می توان گفت که تقریبا همه تصمیمات ژاپنی ها در هر سازمان، محصول تفکر گروهی است و توافق گروهی از سیستم ارزشی اجتماع ناشی می شود.
 
6- مسؤولیت های جمعی: 3بر اساس این تئوری(Z) مسؤولیت نظارت بر پروژه ها و اعمال پاداش ها یا تنبیهات، مسؤولیت جمعی تمام کارکنان واحد های اصلی و فرعی سازمان است واین مسؤولیت جمعی همه ازهمان تصمیم گیری مبتنی بررضایت و توافق ناشی می شود.
 
7- توجه به کارکنان 4: به معنای توجه مدیرنسبت به کارکنان اش می باشد. به این مفهوم  که مدیر به آگاهی یافتن از تمام خصوصیات شخصی کارمندان علاقه مند است.
در جدول شمار ه 5، فرهنگ نوع A (آمریکایی) ، فرهنگ نوع J (ژاپنی) و فرهنگ نظریه Z در چهار چوب این معیارها ) ویژگیها ( با یکدیگر مقایسه شده اند ( مورا، 1998).
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
 فرهنگ سازمانی 
مقدمه 
- تعریف فرهنگ
- تعریف سازمان
- حوزه های فرهنگ

- تاریخچه فرهنگ سازمانی 

- منشاء و چگونگی شکل گیری فرهنگ سازمان

- اهمیت فرهنگ سازمانی 
-پویایی فرهنگ سازمانی 
- تعاریف فرهنگ سازمانی 

- تقسیم بندی انواع فرهنگ سازمانی 

-- دسته بندی رابرت کویین و مایکل مک گارت 

-- فرهنگ غالب و خرده فرهنگ ها  
--- خرده فرهنگ های افقی 
--- خرده فرهنگ های عمودی 
-- دیدگاه جفری سانن فلد
-- انواع فرهنگ سازمانی از طریق شخصیت الگویی
-- دیدگاه چارلز هندی 
- سطوح (لایه های) فرهنگ سازمانی 
- سطوح فرهنگ سازمانی ازدیدگاه ادگار شاین
- مدل پویائی فرهنگی مری جوهچ 

-ویژگیهای فرهنگ سازمانی ازدیدگاه نظریه پردازان مدیریت

--ویژگیهای فرهنگ سازمانی از دیدگاه رابینز
-- ویژگیهای فرهنگ سازمانی از دیدگاه آندرو دوبرین
-- ویژگیهای فرهنگ سازمانی از دیدگاه گرین برگ و بارون
-- ویژگیهای فرهنگ سازمانی از دیدگاه ادگار شاین
- ابعاد فرهنگ سازمانی 

- عوامل موثربرفضای فرهنگی یک سازمان

- الگوهای شناخت و پایان نامه فرهنگ سازمانی
-- الگوی (AGIL) پارسونز
--الگوی ویلیام اوشی
-- الگوی لیت وین و استرینگر
-- الگوی مبتنی بر هفت S شرکت مشاوره ای مکنزی
-- الگوی کرت لوین
-- مطالعات هافستد در زمینه فرهنگ سازمانی
-- مطالعات لامرز و هیکسن در زمینه فرهنگ سازمانی
-- دیدگاه بارون و والترز
-- الگوی پیترز و واترمن
- مدیریت فرهنگ سازمانی

- فرایند مدیریت فرهنگ سازمانی

- مولفه های فرهنگ سازمانی

--خلاقیت فردی
-- حمایت مدیریت
-- تعلق سازمانی
-- سازش با پدیده تعارض
-- سبک رهبری
 

منابع


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود"

پشتیبانی در صورت مشکل در دانلو فایل لطفا اول پیامک بدید 09214087336

مقاله در مورد بحران | پاورپوینت بحران


:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پروتکل های درمانی

تشریح الگوها و دیدگاه های صاحبنظران در زمینه فرهنگ سازمانی

دانلود تشریح الگوها و دیدگاه های صاحبنظران در زمینه فرهنگ سازمانی , باکیفیت ترین تشریح الگوها و دیدگاه های صاحبنظران در زمینه فرهنگ سازمانی موجود, فایل تشریح الگوها و دیدگاه های صاحبنظران در زمینه فرهنگ سازمانی , مقاله تحقیق پاورپوینت در مورد تشریح الگوها و دیدگاه های صاحبنظران در زمینه فرهنگ سازمانی
هدف از این پایان نامه پایان نامه تشریح الگوها و دیدگاه های صاحبنظران در زمینه فرهنگ سازمانی بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد تشریح الگوها و دیدگاه های صاحبنظران در زمینه فرهنگ سازمانی

هدف از این پایان نامه پایان نامه تشریح الگوها و دیدگاه های صاحبنظران در زمینه فرهنگ سازمانی بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات65
حجم0/396 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه رشته مدیریت

تشریح الگوها و دیدگاه های صاحبنظران در زمینه فرهنگ سازمانی

 
 
 
مقدمه
 در گذشته نه چندان دور مدیران در سازمانها به اداره و سرپرستی شش عامل موثر در بهره وری توجه داشتند . این عوامل عبارت بودند از : نیروی کار ، سرمایه ، تکنولوژی ، مواد اولیه، بازار و مهارت مدیریتی . اما امروزه دانشمندان علوم مدیریت معتقدند که عامل مهمتری نیز وجود دارد که به شکل دهی ، هدایت، و تقویت شش عامل بالا می پردازد و آن فرهنگ سازمانی است . به همین دلیل افرادی مثل چستر بارنارد ، فلیپ سلزنیگ ،پیترز و واترمن بیان میکنند که وظیفه اساسی مدیریت شکل دهی و هدایت ارزش های اساسی و فر هنگ سازمانی است.در واقع نقش اساسی رهبران سازمان را مدیریت ارزش ها در سازمان می پندارند. حتی برخی دانشمندان عملکرد عالی را با دستیابی و حاکم بودن ارزشها و هدف های متعالی در سازمان می سنجند. همچنین بسیاری از محققین به این نتیجه رسیده اند که حتی اگر هدف سودآوری فقط باشد بدون توجه به ارزش های فرهنگ سازمانی نمی توان به اهداف خود دست یافت و لذا در بسیاری از سازمانها مدیران توجه و سرمایه گذاری لازم در مورد مدیریت فرهنگ سازمانی دارند.

تعریف فرهنگ سازمانی
از فرهنگ سازمانی تعاریف مختلفی از سوی اندیشمندان علوم رفتاری مدیریت بیان شده است . بطور کلی تعاریف فرهنگ سازمانی بین دو حد (روش انجام کار ها) و ( روش فکر کردن در مورد کارها ) قرار می گیرد. در واقع در یک طرف محور ، فرهنگ سازمانی را میتوان به عنوان روش انجام دادن کارها ی مختلف سازمان و در طرف دیگر آن را به عنوان روش فکر کردن درباره امور مختلف تعریف کرد . البته بعضی نویسندگان فرهنگ را در واژه های فکر و رفتار نیز تعریف کرده اند . برای مثال از فرهنگ چنین تعریف کرده اند : مجموعه ای از اعتقادات و ارزش های مشترک و عمومی و الگو های مشخص رفتار که در یک سازمان موجود است. در این میان مدیران عملیاتی سازمان ، بیشتر تمایل دارند که فرهنگ سازمانی را در قالب واژگان رفتاری مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند و در پی تغییر کاربردی در روش ها و رفتارهای افراد سازمان هستند اما دانشمندان مدیریت ،فرهنگ سازمانی را از دریچه شناختی و ادراکی مورد مطالعه قرار میدهند. 
 مروری بر روش شناسی های مورد استفاده در پژوهش های فرهنگ سازمانی
درخصوص نحوه مطالعه و شناخت فرهنگ سازمان بین پژوهشگران توافق اندکی وجود دارد این عدم اجماع، درمباحث مربوط به استفاده از پژوهش های کیفی در مقابل پژوهش های کمی بخوبی قابل مشاهده است برخی از پژوهشگران معتقدند که در مطالعات فرهنگی، روشهای کمی بسیار تصنعی، ساده انگارانه و کم ارزش هستند ونمی توانند مفروضات و ارزشهای اساسی حاکم بر یک سازمان را مشخص نمایند ، در مقابل عده دیگری از پژوهشگران برا ین موضوع اصرار دارند که پژوهش های فرهنگی باید از روش های تحقیق موجود در انسان شناسی و قوم شناسی فاصله گرفته، با فراتر رفتن از رویکردهای اکتشافی به سمتی حرکت کنند که امکان تدوین چارچوب های تطبیقی و مقا یسه ا ی را فراهم آورند.
 یکی از راههای توجه به این تفاوتها پایان نامه مفروضات بنیادی حاکم بر پژوهش های مربوط به فرهنگ سازمانی با توجه به میزان منحصر به فرد بودن  یا گرایش به جهان شمول بودن و تعمیم پذ یر بودن     نتایج آنهاست. در نمایه زیر با توجه به معیارمذکور ، برخی ازمطالعات انجام شده دسته بندی گردیده اند.

 
مطالعات و تحقیقات موجود در باب فرهنگ سازمانی 
مطالعات و تحقیقات نشان میدهد که فرهنگ تاثیر عمیقی بر تدوین استراتژی ، رفتار کارکنان ، رقابت در دنیای متحول و پیچیده ، خلاقیت ، نو آوری ، انگیزش ، انضباط ، سخت کوشی دارد. همچنین مطالعات نشان داده است  شرکت های موفق دارای فرهنگ قوی و موثر بوده اند و بطور کلی در سازمانها پدیده ای به دور از اثر و نقش فرهنگ سازمانی وجود ندارد.به همین دلیل در مورد فرهنگ سازمانی و نقش آن در سازمانها و نیز چگونگی تغییر و تحول آن تحقیقات زیادی توسط محققین و دانشمندان مدیریت در جریان است که به برخی از این مطالعات و پژوهش ها بصورت خلاصه اشاره می کنیم.
مطالعات هافستد 
یکی از برجسته ترین افرادی که در زمینه فرهنگ مطالعاتی را انجام داده و مطالعات او مورد توجه قرار گرفته هافستد میباشد . مشهورترین تقسیم بندی هافستد در زمینه فرهنگ بقرار زیر میباشد.

1. فاصله قدرت
به عنوان درجه ای که هریک از افراد یک کشـــور انتظار و قبول دارد، قدرت به طور نابرابری توزیع شده تعریف گشته است. این مورد راجع به شیوه ای صحبت می کند که افراد بشر در مقابل نابرابری در ارتباط با ظرفیتهای ذهنی و فیزیکشان، موقعیت اجتمـــــاعی و ثروتشان عکس العمل نشان می دهند.
2. جمعگرایی در برابر فردگرایی
هافستد می گوید فردگرایی به جوامعی مربوط است که ارتباطات میان افراد آن ضعیف است. برخلاف آن، جمعگرایی به اجتماعاتی مربوط است که افراد از بدو تولد در گروههای متحد جذب شده اند .این گروهها در طول زندگی فرد به حفظ و حمایت از وی می پردازند.
3. صفات زنانه در برابر صفات مردانه
به اعتقاد هافستد، صفات مردانه به اجتماعاتی مربوط است که نقش های جنسیت اجتماعی کاملاً متمایز است (یعنی، مردان متکی به نفس، سخت گیر و متمرکز بر موفقیتهای مادی فرض می شوند در صورتی که زنان متعادل، آگاه و علاقه منــــد به کیفیت زندگی در نظر گرفته می شوند).صفات زنانه به جوامعی نسبت داده می شود که نقشهای جنسیت اجتماعی در حد و  مکانی اعلا قرار دارند (بدین معنا که، هر دو جنس متعادل، حساس و علاقه مند به کیفیت زندگی فرض می شوند).
4. اجتناب از شرایط عدم اطمینان
این جنبه مربوط به میزان تهدیدی است که اعضای یک فرهنگ در موقعیتهای ناشناخته حس می کنند. 
مدل دنیسون:
پروفسور دانیل دنیسون تحقیقاتی در زمینه فرهنگ سازمانی و اثربخشی سازمان انجام داد . وی در مدل خود ویژگیهای فرهنگی را اینگونه برشمرد:
1- درگیر شدن درکار :  سازمانهای اثربخش افرادشان را توانمند می سازند ، سازمان را بر محور گروههای کاری تشکیل می دهند وقابلیت های منابع انسانی را در همه سطوح توسعه می دهند. اعضای سازمان به کارشان متعهد شده و خود را به عنوان پاره ای از پیکره سازمان احساس می کنند. افراد در همه سطوح احساس می کنند که در تصمیم گیری نقش دارند و این تصمیمات است که بر کارشان مؤثراست و کار آنها مستقیماً با اهداف سازمان پیوند دارد. (درگیری زیاد درکار به معنای درگیر شدن ذهنی کامل با کار است).
2ـ سازگاری (ثبات و یکپارچکی ): تحقیقات نشان داده است سازمانهایی که اغلب اثربخش هستند با ثبات و یکپارچه بوده و رفتار کارکنان از ارزشهای بنیادین نشأت گرفته است . رهبران و پیروان در رسیدن به هدف توافق یافته اند (حتی زمانی که دیدگاه متقابل دارند ) وفعالیتهای سازمانی به خوبی هماهنگ و پیوسته شده است . سازمانهایی با چنین ویژگیهایی ، دارای فرهنگ قوی و متمایزند و به طورکافی بررفتار کارکنان نفوذ دارند.
3-  انطباق پذیری: سازمانهایی که به خوبی یکپارچه هستند به سختی تغییر می یابند. لذا یکپارچگی درونی و انطباق پذیری بیرونی را میتوان مزیت و برتری سازمان به حساب آورد. سازمانهای سازگار به وسیله مشتریان هدایت می شوند، ریسک می کنند، از اشتباه خود پند می گیرند و ظرفیت و تجربه ایجاد تغییر را دارند آنها به طور مستمردرحال بهبود توانایی سازمان به جهت ارزش قائل شدن برای مشتریان هستند . 
4- رسالت :  شاید بتوان گفت مهمترین ویژگی فرهنگ سازما نی رسالت و مأموریت آن است . سازمانهایی که نمی دانند کجا هستند و وضعیت موجودشان چیست معمولاً به بیراهه می روند. سازمانهای موفق درک روشنی از اهداف و جهت خود دارند، به طوری که اهداف سازمانی و اهداف استراتژیک را تعریف کرده و چشم انداز سازمان را ترسیم میکنند

مطالعات پِِیس و استِرن
این دو محقق در مطالعات خود (( فهرست ویژگی های دانشگاه )) را ابزاری  برای ارزیابی فرهنگ های سازمانی از دید دانشجویان معرفی کرده اند . این فهرست شامل 300 پرسش درباره فعالیتهای دانشگاهی است که برخی از آنها شامل برنامه آموزشی ، فعالیتهای آموزشی ، قانونها و مقررات دانشگاه و تشکلها ، فعالیتهای دانشجویی و مانند آن است . پس از پایان نامه پاسخ های درست یا نادرست ، فرهنگ سازمانی آنها مشخص می شود.

مطالعات کویین و کامرون
استفاده از مدل ارزش های رقابتی به عنوان چارچوبی برا ی مطالعه فرهنگ سازمانی گویای نوعی حرکت به سمت فاصله گرفتن از رو یکرد کیفی است که وجه مشخص اکثر پژوهش های فرهنگی محسوب میشود.  مدل مذکور بر این فرض مبتنی است که سازمان ها را می توان با توجه به مجموعه ای از ابعاد یا ویژگی های فرهنگی که در کلیه سازمان ها مشترک است، از یکدیگر متمایز نمود . هرچند استدلال های مشابهی از سوی برخی پژوهشگران دراین زمینه ارائه شده است ;ولی در عمل تلاش های اندکی برای مطالعه فرهنگ از این منظر صورت گرفته است. کامرون و کویین نیزدر ادامه رهیافت فوق، با استفاده از همان چارچوب کلی، چهار نوع فرهنگ سازمانی را از هم متمایز کرده اند که عبارتند از :
1- فرهنگ طا یفه ا ی (قبیله ا ی، تعاونی یا همکاری):  با محوریت انسجام درونی سازمان وتقویت روحیه کارکنان.
2- فرهنگ ویژه سالار ادهوکراسی : با محوریت انعطاف سازمانی، کارآفرینی و نوآوری.
3- فرهنگ مبتنی بر بازار : با محوریت رقابت، کارآیی و بهره وری.
فرهنگ سلسله مراتبی محافظه کارانه : با محوریت ثبات و حفظ وضع موجود.

مطالعات دنیسون و اسپریتزر
دنیسون و اسپر یتزر  با پایان نامه د یدگاههای مطرح شده در زمینه ارزش های رقابتی، فرهنگ های سازمانی را در قالب چهار نوع متمایز دسته بند ی کردند ، این چهار فرهنگ عبارتند از:
الف- فرهنگ گروهی : جهت گیری به سمت توسعه منابع انسانی.
ب- فرهنگ توسعه ای: جهت گیری به سمت توسعه و تحول.
ج-  فرهنگ عقلایی: جهت گیری به سمت بیشینه سازی بازده و نتایج.
د-  فرهنگ سلسله مراتبی: جهت گیری به سمت ایجاد انسجام و تعادل.
همچنین محققینی مانند دیل و کندی ، پیترز و واترمن ، دیویس نیز  در مورد فرهنگ سازمانی پژوهش هایی را داشته اند اما آنها بیشتر به نمودهای فرهنگ سازمانی توجه داشته اند و به ماهیت اساسی و متغییر های عمیق تر فرهنگ سازمانی کمتر پرداخته اند.
 
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
 فرهنگ سازمانی 
مقدمه 
- تعریف فرهنگ
- تعریف سازمان
- حوزه های فرهنگ

- تاریخچه فرهنگ سازمانی 

- منشاء و چگونگی شکل گیری فرهنگ سازمان

- اهمیت فرهنگ سازمانی 
-پویایی فرهنگ سازمانی 
- تعاریف فرهنگ سازمانی 

- تقسیم بندی انواع فرهنگ سازمانی 

-- دسته بندی رابرت کویین و مایکل مک گارت 

-- فرهنگ غالب و خرده فرهنگ ها  
--- خرده فرهنگ های افقی 
--- خرده فرهنگ های عمودی 
-- دیدگاه جفری سانن فلد
-- انواع فرهنگ سازمانی از طریق شخصیت الگویی
-- دیدگاه چارلز هندی 
- سطوح (لایه های) فرهنگ سازمانی 
- سطوح فرهنگ سازمانی ازدیدگاه ادگار شاین
- مدل پویائی فرهنگی مری جوهچ 

-ویژگیهای فرهنگ سازمانی ازدیدگاه نظریه پردازان مدیریت

--ویژگیهای فرهنگ سازمانی از دیدگاه رابینز
-- ویژگیهای فرهنگ سازمانی از دیدگاه آندرو دوبرین
-- ویژگیهای فرهنگ سازمانی از دیدگاه گرین برگ و بارون
-- ویژگیهای فرهنگ سازمانی از دیدگاه ادگار شاین
- ابعاد فرهنگ سازمانی 

- عوامل موثربرفضای فرهنگی یک سازمان

- الگوهای شناخت و پایان نامه فرهنگ سازمانی
-- الگوی (AGIL) پارسونز
--الگوی ویلیام اوشی
-- الگوی لیت وین و استرینگر
-- الگوی مبتنی بر هفت S شرکت مشاوره ای مکنزی
-- الگوی کرت لوین
-- مطالعات هافستد در زمینه فرهنگ سازمانی
-- مطالعات لامرز و هیکسن در زمینه فرهنگ سازمانی
-- دیدگاه بارون و والترز
-- الگوی پیترز و واترمن
- مدیریت فرهنگ سازمانی

- فرایند مدیریت فرهنگ سازمانی

- مولفه های فرهنگ سازمانی

--خلاقیت فردی
-- حمایت مدیریت
-- تعلق سازمانی
-- سازش با پدیده تعارض
-- سبک رهبری
 

منابع


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود"

پشتیبانی در صورت مشکل در دانلو فایل لطفا اول پیامک بدید 09214087336

مقاله در مورد بحران | پاورپوینت بحران


:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پروتکل های درمانی

پایان نامه و تشریح مولفه های هوش هیجانی از دیدگاه دانیل گلمن

دانلود پایان نامه و تشریح مولفه های هوش هیجانی از دیدگاه دانیل گلمن , باکیفیت ترین پایان نامه و تشریح مولفه های هوش هیجانی از دیدگاه دانیل گلمن موجود, فایل پایان نامه و تشریح مولفه های هوش هیجانی از دیدگاه دانیل گلمن , مقاله تحقیق پاورپوینت در مورد پایان نامه و تشریح مولفه های هوش هیجانی از دیدگاه دانیل گلمن
هدف از این تحقیق پایان نامه و تشریح مولفه های هوش هیجانی از دیدگاه دانیل گلمن بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد پایان نامه و تشریح مولفه های هوش هیجانی از دیدگاه دانیل گلمن

هدف از این تحقیق پایان نامه و تشریح مولفه های هوش هیجانی از دیدگاه دانیل گلمن بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات64
حجم0/257 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه رشته روانشناسی

پایان نامه و تشریح مولفه های هوش هیجانی از دیدگاه دانیل گلمن

 
 
 
 

مؤلفه های هوش هیجانی

   دانیل گلمن مؤلفه های هوش هیجانی را به شرح زیر بیان می كند: 

   1- ‌خودآگاهی: شناختن هیجان هایی كه آن را احساس می كنیم و دلیلش را نیز می دانیم. خودآگاهی، ‌آگاه بودن از حالت روانی خود و تفكرها درباره آن حالت است.

   2- خودگردانی: تعادل هیجانی را خود گردانی می نامند. گاهی از خود گردانی به معنای كنترل احساسات، عواطف و تكانش ها یاد می كنند. خود گردانی یك قابلیت زیر بنایی است كه در كنترل رفتارهای هیجانی نقش مهمی دارد.

   3 - انگیزش: به معنای مولد، ا‌ثر بخش و خلاق بودن در زمینه كاریست. انگیزش توانایی انرژی دادن به دیگران و هدایت رفتار آنان بر خلاف داشتن روحیه ضعیف را دارد. در انگیزش از هیجان ها به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف استفاده می كنیم.

   4 - همدلی: توانایی همدردی كردن با احساسات دیگران و شناخت دیدگاه آنها را همدلی می نامند. همدلی توانایی شناخت و نفوذ بر حالت هیجانی دیگران یا آگاهی نسبت به احساسات، ‌نیازها و علایق دیگران است. همدلی به معنای دیگر وارد شدن به حریم احساس دیگران است.

   5 - مهارت های ارتباطی یا اجتماعی: توانایی شناخت و همدلی با دیگران، ‌برقراری ارتباط مؤثر،‌ گوش دادن عمیق و پرسیدن سؤالات مهم،‌ تشریك مساعی،‌ مربیگری و مذاكره كردن از اجزا این مهارت محسوب می شود. به عبارتی دیگر آگاهی و شناخت نسبت به هیجان ها و احساسات دیگران،‌ مهارت گوش دادن به احساسات دیگران در زمانی است كه افراد دچار هیجان و احساسات هستند و نیاز به گوش دادن حرف های آنان را دارند (زارعان و بخشی پور، 1386).

جدول 2-1. چارچوب هوش هیجانی[1]

قابلیت فردی

خودآگاهی

 آگاهی هیجانی: شناخت/ درك هیجان های خود و آثار آن

 خود ارزیابی صحیح: شناخت/ درك نقاط قوت، ‌ضعف و محدودیت های خود

 خود باوری: احساس لیاقت، ‌ارزشمندی و توانمندی

خودگردانی

 خود كنترلی: جلوگیری از بروز اختلالات هیجانی و تكانش های موجود

 وظیفه شناسی: ‌پذیرش مسئولیت در قبال عملكرد فردی

 قابل اعتمادی:‌ حفظ معیارهای صداقت و درستكاری

 انطباق پذیری: انعطاف در پذیرش تغییر و كنترل آن

 نوآوری: سازگاری در مواجه با ایده ها، ‌راهكارها و اطلاعات جدید و بكر

انگیزش

 رشد گرایی: تلاش برای بهبود یا رسیدن به معیارهای برتر

 تعهد: همسویی با اهداف گروه یا سازمان

 ابتكار: آمادگی استفاده از فرصت ها

 خوش بینی: جدیت در رسیدن به اهداف به جای دیدن موانع و عوامل بازدارنده

همدلی

 شناخت/ درك دیگران: شناخت عواطف و دیدگاه دیگران و تأثیر آن در تصمیمات

 بالندگی دیگران: اعتقاد به رشد دیگران و تقویت توانمندی های آنها

 خدمت مداری: پیش بینی ،‌شناسایی و ارضاء نیازهای مشتریان

 هدایت تنوع: رشد فرصت ها از طریق به كارگیری افراد با فرهنگ ها و نژادهای مختلف

 آگاهی سیاسی: مطالعه هیجان فعلی گروه و قدرت روابط

مهارت های اجتماعی

 نفوذ گذاری: استفاده از فنون اثربخش برای متقاعد كردن دیگران

 ارتباطات: گوش دادن درست و ارسال پیامهای قابل قبول

 مدیریت تضاد: گفتگو و دفع مخالفت ها

 رهبری: تقویت روحیه و هدایت افراد گروه ها

 تسریع تغییر: ابتكار یا مدیریت كردن تغییر

 پیوند سازی: تقویت ابزارهای پیوند سازی و ارتباطی

 تشریك مساعی و مشاركت: كارگروهی به منظور رسیدن به اهداف مشترك

 ظرفیت های گروهی: ایجاد هم افزایی در گروه برای رسیدن به اهداف جمعی

 

 



[1]-  آقایار،‌ هوش هیجانی سازمانی، ‌ص 35

 
 
منبع:فروشگاه ساز فایلینا
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
2-10- تاریخچه هوش هیجانی 8
2-11- هوش هیجانی چیست؟ 10
2-12- نظریه هایی در باب هوش 12
2-13- هیجان چیست؟ 15
2-14- فواید هیجان 19
2-15- زیان های هیجان 20
2-16- نقش هیجان ها در هوش 21
2-17- هوشبهر و هوش هیجانی 23
2-18- مؤلفه های هوش هیجانی 25
2-19- هوش هیجانی و موفقیت شغلی 28
2-20- هوش هیجانی و سلامت 29
2-21- چه كسی به هوش هیجانی (EQ) نیاز دارد؟ 31
2-22- كاربردهای هوش هیجانی در محیط كار 40
2-33- تحقیقات داخلی و خارجی انجام شده پیرامون موضوع تحقیق 44
      منابع و مأخذ 53
منابع فارسی 54
منابع انگلیسی 61
 
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود"

پشتیبانی در صورت مشکل در دانلو فایل لطفا اول پیامک بدید 09214087336

مقاله در مورد بحران | پاورپوینت بحران


:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پروتکل های درمانی

ویژگی ها و پیامدهای مهارتهای اجتماعی با تاکید در افراد نابینا

دانلود ویژگی ها و پیامدهای مهارتهای اجتماعی با تاکید در افراد نابینا , باکیفیت ترین ویژگی ها و پیامدهای مهارتهای اجتماعی با تاکید در افراد نابینا موجود, فایل ویژگی ها و پیامدهای مهارتهای اجتماعی با تاکید در افراد نابینا , مقاله تحقیق پاورپوینت در مورد ویژگی ها و پیامدهای مهارتهای اجتماعی با تاکید در افراد نابینا
هدف از این پایان نامه پایان نامه ویژگی ها و پیامدهای مهارتهای اجتماعی با تاکید در افراد نابینا بصورت جامع و کامل و با منابع جدید می باشد ویژگی ها و پیامدهای مهارتهای اجتماعی با تاکید در افراد نابینا

هدف از این پایان نامه پایان نامه ویژگی ها و پیامدهای مهارتهای اجتماعی با تاکید در افراد نابینا بصورت جامع و کامل و با منابع جدید می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات68
حجم0/161 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه رشته علوم اجتماعی

ویژگی ها و پیامدهای مهارتهای اجتماعی با تاکید در افراد نابینا

 
 
 
 
 
 
مقدمه
مفهوم مهارتهای اجتماعی از دید رفتاری بر این اصل استوار است كه مبنای رفتار شایسته اجتماعی را مهارتهای خاص و قابل تشخیص تشكیل می‌دهند. مهارت‌های اجتماعی شامل مهارت در تشخیص خصوصیات گروه، مهارت در تصمیم‌گیری با گروه، مهارت گوش دادن، مهارت همدلی، مهارت در ارتباط غیركلامی، مهارت در تشخیص احساسهای خویش و مهارت كنترل خویش است. از میان تئوریهای روانشناسی، نظریه یادگیری اجتماعی بیشتر به این مساله پرداخته است، مهارتهای اجتماعی شامل مهارت در تشخیص خصوصیات گروه، مهارت در ارتباط با گروه، مهارت گوش دادن، مهارت همدلی مهارت ارتباط غیر كلامی، مهارت در تشخیص احساسهای خویش و مهارت كنترل خویش است. این مهارتها كه در برخی از ویژگیهای خود با یكدیگر وجوه مشترك دارند از جهات دیگر دارای عناصر مخصوص به خود هستند. شخصی که دارای مهارت اجتماعی است، می‌تواند به انتخاب و ارائه رفتارهای مناسب در زمان و وضعیت معین دست بزند به عبارت دیگر فرد می‌تواند نشانه‌هایی را كه بیان‌كننده حالات و وضعیت افراد گروه است، بدرستی تشخیص دهد و هر یك را در جای خود قرار دهد. این توانایی‌ها فرد را یاری می‌دهد تا بتواند در وضعیتهای موجود رفتار مناسب را انتخاب كند (سخندان، 1380). 
 
هر مهارت اجتماعی در حقیقت فرآیندهای پیچیده‌ای دارد، كه غالباً مجموعه‌ای از رفتارها را در بر می‌گیرد كودك باید بتواند مهارتهای فرعی موجود در مهارت اجتماعی كلی را بشناسد كودكانی كه نقص مهارتی دارند، غالباً بر واكنش‌های نامناسب خود اسرار می‌وزند زیرا از درك اینكه چنین رفتارهایی پیامدهای ناخوشایند دارند، عاجزند یا نمی‌توانند رفتارهایی را كه نتایج مطلوبتری به بار می‌آورند به اجرا درآورند. مانند هر نوع یادگیری، بازخورد در رشد مهارتهای اجتماعی اهمیتی بسزا دارد چرا كه اگر كودك از كیفیت اعمال خود باخبر باشد می‌تواند برای اصلاح مهارت‌هایش گام ضروری را بردارد. روابط اجتماعی مناسب با دیگران یكی از كارآمدترین ابزارهای مقابله با فشارهای روانی است، اما آنچه كه روابط میان افراد را بهبود بخشیده و موجب كارآمدی آن می‌شود برخورداری از مهارتهای اجتماعی است.
 
 این مهارتها افراد را در برقراری ارتباط مؤثر با دیگران، مقابله با مشكلات، حل تعارض، ابراز وجود، همدلی با همنوعان كسب حمایت اجتماعی، سازگاری اجتماعی و بسیاری از توانمندی‌های دیگر یاری می‌كنند، به گونه‌ای كه افراد می‌توانند در مقابله با بحرانها از این تواناییها شبكه اجتماعی شان را توسعه داده و در مواقع لزوم جهت مقابله با بحرانها و حوادث زندگی از آن حمایت اجتماعی كسب كنند. شبكه اجتماعی ما مردمی را در برمی‌گیرد كه می‌توانیم به آنها تكیه كنیم، مردمی كه به ما اجازه می‌دهند بدانیم آنها نگران ارزشها هستند و ما را دوست دارند. هر كس كه متعلق به شبكه اجتماعی است، حمایت اجتماعی را تجربه می‌كند. شواهد روز افزونی وجود دارد كه طرق غیر انطباقی تفكر و رفتار، بطور نامتناسبی در میان افراد با حمایتهای اجتماعی كم روی می‌دهد. میزان كفایت حمایت اجتماعی موجود شخص، هم در آسیب‌پذیری و هم در مقابله وی نقش دارد (نادری، 1388). 
 
 

پژوهش‌ها در رابطه با كودكان نابینا نشان می‌دهد كه این كودكان الف) در دلبستگی بین نوزاد و مادر دچار تأخیرهای رشدی می‌باشند. ب) در مقایسه با همسالا ن بینای خود از تجارب اجتماعی كمتری برخوردارند. ج) از همسالان بینای خود باز خوردهای ناكافی دریافت می‌كنند (ون، 1983). محققان براساس ارزیابی‌های صورت گرفته به كمك مقیاس رشد اجتماعی وایلند نشان داده‌اند كه برخی از كودكان مبتلا به اختلال بینایی در زمینه‌ی عملكردهای بین فردی دچار مشكل می‌باشند، امّا واضح نیست كه آیا معلولیت آنها باعث چنین مشكلاتی شده باشد.

مطالعات بسیاری نشان می‌دهند كه نوزادان معلول بینایی اختلال در رفتار خندیدن دارند. برای نمونه فریدمن (1964) در پژوهشی به این نتیجه رسید كه نوزادان مبتلا به اختلال بینایی در مقایسه با همسالان بینای خود در عمل خندیدن رشد نیافته‌تر می‌باشند. وی همچنین با پایان نامه كیفیت خندیدن در نوزادان نابینا نسبت به نوزادان بینا متوجه شد كه این عمل در نوزادان نابینا بیشتر به صورت رفلكس صورت می‌گیرد.

 
 
 
 
فهرست مطالب
2-5 مهارتهای اجتماعی
2-5-1 فرآیند ارتباط اجتماعی
2-5-2 مفهوم مهارتهای اجتماعی
2-5-3 تعریف مهارت‌های اجتماعی

2-5-4 ویژگی‌های مهارتهای اجتماعی

2-5-5 شش ویژگی عمده مهارتهای اجتماعی

2-5-6 طبقه‌بندی مهارتهای اجتماعی از نظر کارکرد
2-5-7 فرایند‌های عاطفی و شناختی در مهارت اجتماعی
2-5-7-1 مهارت‌های اجتماعی مربوط به عواطف
2-5-7-2 مهارت‌های مربوط به شناخت اجتماعی
2-5-8 پیامد‌های مهارتهای اجتماعی

2-6 مهارت‌های اجتماعی نابینایان

2-6-1 رشد اجتماعی در نابینایان
2-6-2 ویژگی‌های و محدودیت‌های روانشناختی کودکان نابینا
2-6-3 تأثیر اختلال بینایی در فرآیند‌های تحول روانی
2-6-4 خصوصیات افراد با ناتوانی اجتماعی

2-6-5 سازگاری اجتماعی افراد دارای نقص بینایی و عوامل موثر بر آن

2-6-6 عوامل مؤثر در سازگاری نابینایان
2-6-7 اهمیت مهارت‌های افراد آسیب دیده بینایی

2-7 شیوه‌های آموزش مهارتهای اجتماعی

2-8 پیشینه و تاریخچه موضوع تحقیق
2-8-1 تحقیقات انجام شده پیرامون در خارج از کشور
2-8-2 تحقیقات انجام شده در ایران
منابع

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود"

پشتیبانی در صورت مشکل در دانلو فایل لطفا اول پیامک بدید 09214087336

مقاله در مورد بحران | پاورپوینت بحران


:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پروتکل های درمانی

پایان نامه مهارت های اساتید در چرخه یاددهی یادگیری

دانلود پایان نامه مهارت های اساتید در چرخه یاددهی یادگیری , باکیفیت ترین پایان نامه مهارت های اساتید در چرخه یاددهی یادگیری موجود, فایل پایان نامه مهارت های اساتید در چرخه یاددهی یادگیری , مقاله تحقیق پاورپوینت در مورد پایان نامه مهارت های اساتید در چرخه یاددهی یادگیری
هدف از این تحقیق پایان نامه مهارت های اساتید در چرخه یاددهی یادگیری بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد پایان نامه مهارت های اساتید در چرخه یاددهی یادگیری

هدف از این تحقیق پایان نامه مهارت های اساتید در چرخه یاددهی یادگیری بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات56
حجم0/876 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه  رشته مدیریت آموزشی

پایان نامه مهارت های اساتید در چرخه یاددهی یادگیری

 
 
 
 
 
 
 
 
فرایند یاددهی - یادگیری 
در عصر انفجار اطلاعات تأكید بر فرایند یاد دهی – یادگیری در تمام حیطه ها ضروری است.  (شواخی و همکاران ، 1386)یادگیری و جریان آن،  یكی از اركان اصلی برنامه تربیتی است.  یادگیری اساس رفتار افراد را تشكیل می دهد.  از طریق یادگیری،  فرد با محیط خود آشنا می شود.  در گذشته تدریس از دیدگاه عده ای از متخصصان تعلیم و تربیت به معنی انتقال معلومات بود.  حال آن كه صاحب نظران جدید تعلیم و تربیت بر این باورند كه معلم باید راه و روش دانستن را به دانش آموزان بیاموزد و به انتقال فرمول ها و معلومات اكتفا نكند.  امروزه نمی توان گفت روشی را كه روز نخست معلم انتخاب می كند باید همواره ثابت بماند زیرا گذشت زمان ایجاد تغییراتی را در این روش الزام آور می سازد.  هم چنین نمی توان گفت:
 
 صرف مطالعه كتبی برای معلم خوب شدن كافی است زیرا تجربه بزرگترین آموزگار و پشتیبان انسان است اما در هر صورت چون هدف معلم ارایه هر چه بهتر و بیش تر مطلب به شاگردان است لذا تقریباً همه معلمان تلاش می كنند فضایی در كلاس ایجاد كنند كه برای تمام اعضای آن دوستانه و آموزنده باشد.  جان دیویی،  تأكید بسیاری بر تجربه فرا گیرنده در جریان یادگیری دارد و می گوید: دانش آموز موجودی فعال و كنش گر است كه در محیط خود دخالت می كند و با آن عمل متقابل انجام می دهد.  دانش آموز از طریق فعالیت های خود می آموزد و ذهن خود را از طریق رفتاری كه در آن مشاركت دارد می سازد.  به نظر دیویی وظیفه معلم راهنمایی فكری است و معلم باید عادت كند تفكر را در دانش آموزان پدید آورد.  ژان پیاژه از جمله كسانی است كه بیش از همه به اهمیت روش های فعال پی برد و به كار گیری آنها را توصیه كرد.  او در نوشته های خود همواره بر فعالیت فرا گیرنده در جریان یادگیری تأكید دارد و می گوید:
 
 وقتی دانش آموز فعال نباشد،  یعنی در وضعیت كنش پذیر قرار داشته باشد،  به صرف شنیدن سخن دیگران چیزی یاد نمی گیرد؛ شناخت هایی كه فرد بدان ها نایل می شود،  حاصل درون سازی فعال اشیاء است  .  جروم برونر (1996) ابداع كننده روش آموزش اكتشافی است.  معتقد است: "قرار دادن پاسخ مستقیم در اختیار دانش آموزان آنان را به كتاب و متن فعلی متكی می كند و موجب می شود ازخود كوشش نشان ندهند.  در نتیجه آنان از یادگیری رضایت خاطر به دست نمی آورند و انگیزه های یادگیری در آنها ضعیف می شود" البته باید خاطر نشان كرد كه هیچ یك از روشهای تدریس به خودی خود خوب یا بد نیستند.  بلكه نحوه و شرایط استفاده از آنها موجب قوت یا ضعف شان می شود.  بروس جویس (2004) در این باره می گوید: دانش آموزان بخش مهمی از محیط یادگیری را شامل می شوند و واكنش های متفاوت نسبت به مدل های گوناگون از خود نشان می دهند.  ساختار شخصیت،  استعداد،  توانایی های ذاتی و آموخته های پیشین دانش آموزان ،  موجب شكل گیری سبك های مختلف یادگیری می شود.  (حسن زاده و همکاران ، 1391)
 
همچنین اتكینسون و فلیر  رویكردهای یاد دهی – یادگیری را در چهار نوع رویكرد اكتشافی،  رویكرد انتقالی،  رویكرد فرایندی و رویكرد تعاملی قرار داده اند كه به اختصار بیان می شوند.  
 
رویكرد یاد دهی – یادگیری اكتشافی: در این رویكرد به فراگیران اجازه داده می شود كه خودشان جواب پرسش ها را كشف كنند و بر به كارگیری جدی مواد و وسائل توسط فراگیران تأكید می كند.  
 
رویكرد یاد دهی – یادگیری انتقالی: این رویكرد بدون درگیر كردن جدی فراگیران در فرایند یادگیری،  پاسخ بیش تر پرسش ها به آنان گفته می شود و دانش آموزان پذیرای اطلاعاتی هستند كه توسط معلم به آنان ارائه می شود.
 
رویكرد یاد دهی – یادگیری فرایندی: در این رویكرد فراگیر در یادگیری فعالانه شركت دارد.  رویكرد فرایندی به طور عمده بر مهارت هایی مانند مشاهده،  برقراری ارتباط و طبقه بندی تأكید دارد. 
 
رویكرد یاد دهی – یادگیری تعاملی: این رویكرد به عنوان تركیبی از اجزاء هر یك از رویكردهای قبل در یك چهارچوب است.  در این رویكرد معلم فعالانه در جهت آگاهی یافتن از آنچه كه فراگیران قبلاً فهمیده اند تلاش می كند و آنگاه آنان را به پرسیدن پرسش های علمی تشویق می كند.  (شواخی و همکاران ،  1386)
 
 
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
 
2- 1- مقدمه 26
2-2-2- مهارت اعضای هیئت  علمی در فرایند یاددهی – یادگیری 60
2-2-2-1- -فرایند یاددهی - یادگیری 60
2-2-2-2-تعریف تدریس 62
2-2-2-3- الگوی تدریس 63
2-2-2-4-مهارت های تدریس 66
2-2-2-5-  طبقه بندی تدریس 68
2-2-2-6- رویکردهای تدریس 72
2-2-2-7-کیفیت تدریس 76
2-2-2-8- چرخه یادگیری 80
2-2-2-9- مهارت اعضای هیات  علمی در چرخه یادگیری 81
2-2-2-9-1- چرخه یادگیری سه گانه 81
2-2-2-9-2-چرخه یادگیری چهارگانه 81
2-2-2-9-3- چرخه یادگیری پنج گانه 82
2-2-2-9-4-چرخه یادگیری هفت گانه 83

مهارت اعضای هیئت علمی در فرایند یاددهی یادگیری 125

2-4-2-1-پژوهش های خارجی 123
2-4-2-2-:پژوهش های داخلی 124
منابع
 
 
 
 
 
 
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود"

پشتیبانی در صورت مشکل در دانلو فایل لطفا اول پیامک بدید 09214087336

مقاله در مورد بحران | پاورپوینت بحران


:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پروتکل های درمانی

پایان نامه ابعاد یادگیری مادام العمر و نقش آموزش عالی در آن

دانلود پایان نامه ابعاد یادگیری مادام العمر و نقش آموزش عالی در آن , باکیفیت ترین پایان نامه ابعاد یادگیری مادام العمر و نقش آموزش عالی در آن موجود, فایل پایان نامه ابعاد یادگیری مادام العمر و نقش آموزش عالی در آن , مقاله تحقیق پاورپوینت در مورد پایان نامه ابعاد یادگیری مادام العمر و نقش آموزش عالی در آن
هدف از این تحقیق پایان نامه ابعاد یادگیری مادام العمر و نقش آموزش عالی در آن بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد پایان نامه ابعاد یادگیری مادام العمر و نقش آموزش عالی در آن

هدف از این تحقیق پایان نامه ابعاد یادگیری مادام العمر و نقش آموزش عالی در آن بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات69
حجم0/889 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه رشته مدیریت آموزشی

پایان نامه ابعاد یادگیری مادام العمر و نقش آموزش عالی در آن

 
 
 
 
 
 

نقش آموزش عالی در یادگیری مادام العمر

تحقق یادگیری مادام العمر،  ماموریت محوری موسسات آموزش عالی است.  موسسات و دانشگاه ها با اطمینان از این كه افراد،  توانمندی های فكری لازم را برای استدلال و تفكر انتقادی كسب كرده اند و با كمك به آنان در ساختن چارچوبی برای این كه چگونه یادگرفتن را یاد بگیرند،  مبانی رشد مستمر در حیات شغلی و نیز ایفای نقش به مثابه شهروندان و اعضای آگاه جامعه را در اختیار آنان می گذارند.

 

 امروزه دانشگاه ها و دیگر موسسات آموزش عالی به عنوان حوزه های صلاحیت كلیدی برای رشد و توسعه یادگیری مادام العمر در نظر گرفته می شوند.  بنابراین،  در بسیاری از كشورها فشارهایی بر چنین موسساتی به منظور گسترش و توسعه آنها وجود دارد.  دانشگاه ها باید در جهت تغییر در برنامه های درسی و فن تعلیم و تربیت در راستای آمادگی بیشتر افراد برای حضور در جامعه دانش محور گام بردارند.

 

 شواهدی دال بر تغییر برخی از موسسات و دانشگاه ها در راستای ایفای این نقش وجود دارد.  تعدادی از مطالعات در خصوص یادگیری مادام العمر دركشورهای مختلف،  نشان دهنده چگونگی تغییر نظام های آموزش عالی در جهت برخوردی مناسب با برخی از نیازهای یادگیرندگان مادام العمر است و این تغییرات بر جنبه های گوناگونی همچون سیستم اجرایی دانشگاه،  بودجه بندی،  منابع،  طرح ریزی و ارتباطات اجتماعی مختلف موثر است.  نتایج مطالعات نشانگر تغییر محیط آموزش عالی است؛ چنین تغییراتی مشخصه و نقش موسسات آموزش عالی را باز تعریف می نمایند.  چنین تغییراتی،  تا حدودی،  پاسخ به تغییرات سیاست ملی است.  همان طور كه فیلد حدس زده است مفاهیم و رویكردهای یادگیری مادام العمر،  به طور فزاینده ابزاری برای اصلاح و نو سازی آموزش و سیستم های آموزشی است.  به ویژه دولتها،  مشوق موسسات آموزش عالی برای توسعه یادگیری مادام العمر با ارجاع به سه هدف بنیادی آموزش یعنی توسعه فردی،  پیوستگی اجتماعی و رشد اقتصادی هستند.  

 

توسعه نگرش های یادگیری مادام العمر مستلزم توسعه مهارت های جدیدی مانند جمع آوری اطلاعات و رشد نگرش های ویژه و تمایلات مرتبط با یادگیری است.  موسسات آموزشی باید به شیوه ای سازماندهی شوند تا یادگیرندگان مهارت های اجتماعی،  مهارت های یادگیری،  مهارت های زندگی و مهارت های به چنگ آوری فرصت های یادگیری را كسب نمایند و توانمندی سواد كامپیوتری در تلفیق با نیازهای جامعه اطلاعاتی را به دست آورند.  به عبارتی،  برای دستیابی به این مهارت ها باید برنامه درسی مبتنی بر مهارت و برنامه های آموزشی حمایتی همانند استفاده از نرم افزارهای آموزشی و شبكه های ملی و بین المللی فراهم شود تا یادگیرندگان مادام العمر پرورش یابند.

 هدف مهم از رویكرد یادگیری مادام العمر در محیط ها و موسسات آموزشی و دانشگاهی،  كاهش شكاف بین یادگیری رسمی (یادگیری مدرسه و دانشگاه) و یادگیری در محیط كار است.  برای این منظور باید به 2 سوال كدام" كدام مهارت های پایه در دنیایی كه اطلاعات و مهارت های حرفه ای با گذشت یك دهه منسوخ می شود،  مورد نیاز هستند؟" " و چه تغییری در مدارس و دانشگاه ها داده شود تا یاد گیرندگان برای عمل در محیط هایی كه نیازمند مشاركت،  خلاقیت،  طرح مسایل و دانش توزیع شده است،  آماده شوند؟" پاسخ داده شود.  

 

یادگیری رسمی نقش محوری در چارچوب نظری یادگیری مادام العمر ایفا می نماید.  تمایلات و گرایشات به سمت یادگیری مادام العمر در ابتدای كودكی آغاز می شود و می تواند از طریق فرایندهای رسمی تحصیل، ‌افزایش یابد یا بازداری شود.  اگر چه عبارت یادگیری مادام العمر،  به شكل برجسته ای در خیلی از منشورها و بیانیه های ملی مشخص می شود،  اما ارتباطات كمی بین عملكرد رایج در آموزش رسمی و درك راهبردها و عوامل پیشبرنده یادگیری مادام العمر وجود دارد.  خیلی ها بر این باورند كه ضعف شدیدی در سیستم آموزشی برای ایجاد ارتباط و توانایی مشاركت در آموزش مادام العمر وجود دارد.  آموزش باید مجذوب یادگیری مادام العمر باشد،  اما این موضوع ضمانت كافی نمی دهد كه افراد ظرفیت و اشتیاق دنبال كردن یادگیری را از این طریق توسعه دهند.  

منحصر به فرد سازی،  انعطاف پذیری و تمركز بر یاد گیرندگان و یادگیری ( به جای تمركز بر مربیان و تدریس ) ،  ایجاد محیط های یادگیری قوی كه در آن دانشجویان كاشف و سازندگان دانش هستند از مهمترین نگرش ها در پارادیم یادگیری مادام العمر در آموزش عالی است

آموزش عالی باید هوشیار به این واقعیت باشد كه یادگیری مادام العمر برای هر كشوری برای رسیدن به سطح لازم از پایداری،  داشتن اقتصاد سالم بومی،  توسعه اجتماعی،  خلاقیت فرهنگی توسط دانش بهتر،  درك میراث فرهنگی،  دستیابی به استانداردهای زندگی عالی،  توازن داخلی و بین المللی،  صلح بر اساس اندیشه های بشری،  دموكراسی،  تحمل و احترام دوطرفه لازم است.  

آموزش عالی طی دهه های اخیر با مزیت قابل توجه وجود اندیشمندان و دسترسی به تجهیزات پیشرفته برای تجربه،  تدریس و یادگیری،  برتری خود را حفظ نموده و همان طور كه كناپر و كروپلی بیان می نمایند،  دانشگاه و آموزش عالی به دلیل نقش مهم در كمك به تشكیل سیستم یادگیری مادام العمر،  نیازمند توجه و رسیدگی شایسته ای هستند؛ این امر ناشی از آن است كه دانشگاه ها،  ارزش ها و شیوه های عمل را در بسیاری از ابعاد جامعه تحت تأثیر قرار می دهند.  از جمله این تأثیرات آن است كه از سویی جوامع به طور فزاینده مبتنی بر دانش شده اند و از سوی دیگر،  دانش موضوع اصلی دانشگاه هاست.

 

دانشگاه ها می توانند و باید عرصه بزرگی برای یادگیری مادام العمر فراهم كنند.  با توجه به این ویژگی،  اكثر اندیشمندان و دست اندركاران آموزش عالی تشكیل سیستم یادگیری مادام العمر را پیشنهاد نموده و آن را به صورت سیستم یادگیری كل گرایی تعریف می كنند كه به آموزش رسمی مانند آموزش عمومی و آموزش عالی محدود نمی شود.  بلكه شامل آموزش بزرگسالان،  آموزش جمعی و یادگیری در محل كار نیز می شود.  همچنین شامل فرصت هایی برای دسترسی به یادگیری در سایر محیط هایی مانند رسانه ها،  كتابخانه ها،  گروه های اجتماعی و مذهبی و پایگاه داده های الكترونیكی است كه به طور متداول محل یادگیری تلقی نمی شوند.

 

 این موسسات،  نه تنها می توانند انتقال دهنده دانش باشند بلكه می توانند دانش جدیدی تولید كنند و نخبگان جامعه را برانگیزانند تا به ارایه اندیشه های آگاهانه بپردازند.  همچنین،  دانشگاه ها می توانند از طریق ارایه دوره ها و آموزش های متنوع،  ایجاد كرسی های استادی بین المللی و تبادل استاد و دانشجو میان كشورها،  اطمینان دهند كه بهترین آموزش به طور گسترده ای در دسترس همگان قرار گیرد.  علاوه بر این،  دانشگاه ها وظیفه مهمی در تربیت مدرسان بر عهده دارند و اساتید دانشگاه ها می توانند نقش مهمی در بكارگیری استراتژی های تدریسی كه برای یادگیری در طول زندگی لازم است،  ایفا كنند.  در نتیجه،  می توان گفت كه تجارب یادگیرندگان در آموزش عالی،  پیامدهایی برای یاد دهی / یادگیری در تمام سطوح نظام آموزشی به دنبال دارد.  

 

چالش مهم در این زمینه،  قطع ارتباط بین موسسات پژوهشی و آموزش عالی با فارغ التحصیلان است.  بنابراین دانشگاه ها برای آن كه بتوانند نقش فعال و موثری در زمینه یادگیری مادام العمر ایفا نمایند،  باید در ایجاد ارتباط با فارغ التحصیلان خود موفق باشند و این امر،  باید هدف طرح یادگیری مادام العمر موسسات آموزش عالی و دانشگاه باشد. 
 
 
 
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
فصل دوم

پایان نامه در زمینه یادگیری مادام العمر

2-2-3- یادگیری مادام العمر 22
2-2-3-1-ابعاد یادگیری 22

2-2-3-2- رویکرد دانشجویان نسبت به یادگیری 28

2-2-3-3- سبک های یادگیری 32
2-2-3-4-یادگیری زدایی 38
جدول (2-3) انواع یادگیری زدایی 41
2-2-3-5- تعریف یادگیری مادام العمر 41

2-2-3-6-مقایسه مدل یادگیری مادام العمر با یادگیری سنتی 45

جدول (2-5) مقایسه بین مدل یادگیری مادام العمر و یادگیری سنتی 45

2-2-3-7-ویژگی های یادگیری مادام العمر 46

2-2-3-8-شایستگی های مورد نیاز یادگیری مادام العمر در دانشجویان 47

2-2-3-9-ابعاد یادگیری مادام العمر 48
2-2-3-9-1-خود مدیریتی 48
2-2-3-9-2-یادگیری چگونه یادگیری 50
2-2-3-9-3-ابتکار و نوآوری 52
شکل شماره‌ی (2-4): یادگیری مادام العمر برای نوآوری اقتباس از (ریجو،  2008) 52
2-2-3-9-4-قابلیت جمع آوری اطلاعات 52
2-2-9-3-5-قابلیت تصمیم‌گیری 56
2-2-3-9-6- یادگیری خود تنظیمی 57
2-2-3-9-7-خود کنترلی 58

2-2-3-10- نقش آموزش عالی در یادگیری مادام العمر 60

2-4-پژوهش‌های کاربردی 66
2-4-2-1-پژوهش های خارجی 67
2-4-2-2-:پژوهش های داخلی 67
2-5- جمع بندی و نتیجه‌گیری 69
منابع 73
منابع فارسی 73
منابع انگلیسی 79
 

 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود"

پشتیبانی در صورت مشکل در دانلو فایل لطفا اول پیامک بدید 09214087336

مقاله در مورد بحران | پاورپوینت بحران


:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پروتکل های درمانی

دیدگاه های روانشناسی سازگاری اجتماعی و عوامل موثر بر آن

دانلود دیدگاه های روانشناسی سازگاری اجتماعی و عوامل موثر بر آن , باکیفیت ترین دیدگاه های روانشناسی سازگاری اجتماعی و عوامل موثر بر آن موجود, فایل دیدگاه های روانشناسی سازگاری اجتماعی و عوامل موثر بر آن , مقاله تحقیق پاورپوینت در مورد دیدگاه های روانشناسی سازگاری اجتماعی و عوامل موثر بر آن
هدف از این تحقیق پایان نامه دیدگاه های روانشناسی سازگاری اجتماعی و عوامل موثر بر آن بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد دیدگاه های روانشناسی سازگاری اجتماعی و عوامل موثر بر آن

هدف از این تحقیق پایان نامه دیدگاه های روانشناسی سازگاری اجتماعی و عوامل موثر بر آن بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات53
حجم0/111 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه رشته روانشناسی

دیدگاه های روانشناسی سازگاری اجتماعی و عوامل موثر بر آن

 
 
 
 
 

مقدمه

سازگاری به همه راهبردهای گفته می شود که فرد برای اداره کردن موقعیت های استرس زای زندگی به کار می برد(سادوک و سادوک ، 2003). و سازگاری اجتماعی از نظر ویزمن (1975)، انعکاسی از تعامل انسان با افراد دیگر، رضایت از کنش های فردی و نحوه عملکرد در نقش هاست که به احتمال زیاد تحت تاثیر شخصیت، فرهنگ و روابط خانوادگی قرار دارد(حیدری، 1387). خصوصیات شخص(مهارتها، نگرشها، ارزشها و حالات بدنی) و حساسیت موقعیت های که فرد با آن رو به رو می شود از جمله عواملی هستند که بر سازگاری با محیط و تغییرات آن موثرند و ار آنجا که شخص و محیط همواره در حال تغییرند این دو عامل در تعیین سازگاری، خشنودی و کامیابی فرد تاثیر می گذارند، زیرا سازگاری همواره باید بین این دو عامل خاص صورت پذیرد(قاطع زاده، 1384). 
 
سازگاری اجتماعی در نوجوانان به عنوان مهمترین نشانه ی سلامت روان آنان، از مباحثی است كه در دهه های اخیر توجه بسیاری از جامعه شناسان، روانشناسان و مربیان را به خود جلب نموده است، زیرا دوره ی نوجوانی، دوره ی حساسی است و سازگاری اجتماعی نوجوان در این دوره دستخوش تحولات عاطفی، جسمانی و ذهنی فوقالعاده شدیدی است و هنوز به طور كامل رشد نیافته است. به همین علت ممكن است تاخیر در بلوغ عاطفی به دنبال خود مشكلات جدی در روابط بین فردی در نوجوانان و چالش های اجتماعی برای آنان پدید آورد. علاوه براین، رشد اجتماعی مهمترین جنبه ی رشد وجود هر شخصی است و معیار اندازه گیری رشد اجتماعی هركس سازگاری او با دیگران است. 
 
سازگاری اجتماعی مانند رشد جسمی، عاطفی و عقلی یك كمیت پیوسته است و به تدریج به كمال می رسد و در طول زندگی به طور طبیعی و در برخورد با تجربه ها حاصل می شود. با سپری شدن دوران كودكی و ورود به دوران نوجوانی، رشد روانی - اجتماعی از تحول ساده به تحول عمیق و كیفی تبدیل می شود و نوجوان با به كارگیری مهارت های اجتماعی، می تواند جایگاه خود را در میان مراودات اجتماعی و ارتباط با همسالان خود و بزرگسالان پیدا كند و مورد پذیرش اجتماعی قرار گیرد. موفقیت در امر پذیرش اجتماعی به سازگاری اجتماعی منجر می شود و ممكن است فرد را به مرحله ی نفوذ و رخنه ی اجتماعی برساند كه سطحی بالاتر از پذیرش اجتماعی است و در این مرحله می تواند بر اطرافیان خود تاثیرگذار باشد. رخنه ی اجتماعی، فرایندی است كه از طریق آن روابط آدمیان از سطح دوست داشتن به سوی صمیمیت بیشتر سیر می کند(اتکینسون و هیلگارد ، 2004). 
 
منظور از سازگاری، رابطه ای است كه میان فرد و محیط او، به ویژه محیط اجتماعی و خانوادگی وجود دارد و به او امكان می دهد تا نیازها و انگیزه های خود را پاسخ گوید. فرد زمانی از سازگاری بهره مند است كه بتواند میان خود و محیط اجتماعی اش رابطه ای سالم برقرار و انگیزه های خود را ارضاء كند، در غیر این صورت او را ناسازگار قلمداد می كنیم. در واقع سازگاری با محیط، مهارتی است كه باید آموخته شود و كیفیت آن مانند سایر آموخته ها به میزان علاقه و كوشش فرد برای یادگیری بستگی دارد(اسلامی نسب، 1373). 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
سازگاری اجتماعی 12
تعاریف سازگاری اجتماعی 16
ویژگی های شخص سازگار 19
عوامل موثر بر سازگاری اجتماعی 21
تحلیل فرآیند سازگاری 26
دیدگاه های نظری سازگاری 27
عملكرد خانواده 33
نقش خانواده بر توانایی سازگاری كودك و نوجوان 37
روابط خانوادگی و اهمیت آن در رشد عاطفی 39
منابع
منابع فارسی
منابع انگلیسی
 
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود"

پشتیبانی در صورت مشکل در دانلو فایل لطفا اول پیامک بدید 09214087336

مقاله در مورد بحران | پاورپوینت بحران


:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پروتکل های درمانی

الگوهای تكامل فرآیند نوآوری تكنولوژیكی و پایان نامه تاثیر آن در دانشگاه ها

دانلود الگوهای تكامل فرآیند نوآوری تكنولوژیكی و پایان نامه تاثیر آن در دانشگاه ها , باکیفیت ترین الگوهای تكامل فرآیند نوآوری تكنولوژیكی و پایان نامه تاثیر آن در دانشگاه ها موجود, فایل الگوهای تكامل فرآیند نوآوری تكنولوژیكی و پایان نامه تاثیر آن در دانشگاه ها , مقاله تحقیق پاورپوینت در مورد الگوهای تكامل فرآیند نوآوری تكنولوژیكی و پایان نامه تاثیر آن در دانشگاه ها
هدف از این پایان نامه الگوهای تكامل فرآیند نوآوری تكنولوژیكی و پایان نامه تاثیر آن در دانشگاه ها بصورت جامع و کامل و با منابع جدید می باشد الگوهای تكامل فرآیند نوآوری تكنولوژیكی و پایان نامه تاثیر آن در دانشگاه ها

هدف از این پایان نامه الگوهای تكامل فرآیند نوآوری تكنولوژیكی و پایان نامه تاثیر آن در دانشگاه ها بصورت جامع و کامل و با منابع جدید می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات67
حجم0/889 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه رشته مدیریت آموزشی

الگوهای تكامل فرآیند نوآوری تكنولوژیكی و پایان نامه تاثیر آن در دانشگاه ها

 
 
 
 
 
 
 
 

الگوهای تكامل فرآیند نوآوری تكنولوژیكی

فرایند نوآوری تكنولوژیكی،  فرایند تبدیل ایده جدید به كالا (محصول،  خدمت) و یا فرایند جدید یا كاملاً توسعه یافته است.  به عبارتی به گفته فریمن، نوآوری مجموعه ای از عملیات فنی،  صنعتی و تجاری است.  بنابراین به سادگی نمی توان آن را در قالب های خطی ساده تعریف نمود.  اما تا قبل از دهه 80 مدل های ارائه شده برای فرایند نوآوری مبتنی بر فرایند خطی ساده تصور می شدند كه با تحقیقات پایه،  شروع شده و منجر به خلق ایده و در نهایتی تولید كالا یا فرایند جدید می شوند.  اما با تحقیقات وسیع تر و پایان نامه موشكافانه رفتارهای فرایند نوآوری در شرایط مختلف،  پیچیدگی هایی مشاهده گردید كه دیگر نمی شد آنها را در یك فرایند خطی خلاصه نمود.  لذا فرایندهای غیر خطی مورد ارزیابی قرار گرفتند و محققان مختلفی سعی در شناخت فرایندهای نوآوری نمودند.  احمدی و همکاران (1388) به پایان نامه انواع مدل های این الگوها پرداختند :

 

2-2-1-6- 1-مدل فشار علم [1] :

در طی سال های 1960-1950 فرایند نوآوری بر اساس یك مدل خطی تعریف می شد.  در این مدل ساده فرض می شود كه نوآوری با تحقیق علمی جدیدی شروع می شود و در مراحل بعد به توسعه محصول،  تولید و بازار یابی می رسد و در خاتمه كالا،  خدمت یا فرایند جدید با موفقیت به فروش می رسد.  

بر طبق این مدل بیان می شود كه برای ایجاد بازار پیشرو،  باید تحقیقات علمی را بهبود و توسعه داد و تأكید بر روی تحقیق و توسعه است و نیاز بازار هم بر روی فعالیتهای تحقیق و توسعه تعریف می شود و ماهیتی مستقل ندارد.  

 

2-2-1-6- 2-مدل كشش بازار [2] :

از اوایل 1960،  دومین مدل خطی نوآوری با توجه به دیدگاه های اقتصادی شكل گرفت.  در این مدل نوآوری ها نتیجه تقاضا و نیاز بازارها بودند و تقاضای بازار مستقیماً باعث ایجاد نیاز جدید توسعه تكنولوژی شركت ها می شد.  در این مدل بیشتر نوآوری ها حاصل كار دپارتمان هایی است كه به طور مستقیم با مشتری در ارتباطند چون كه این دپارتمان ها،  نیاز و خواسته مشتری را بهتر می شناسند و محل سرمایه گذاری ها بهتر تشخیص می دهند.  در این مدل،  بازار تعیین می كند كه در چه پروژه هایی برای تحقیق و توسعه سرمایه گذاری شود و تأكید بر روی بازار و نیاز مشتری است.  

2-2-1-6- 3-مدل اتصالی [3] :

اما بسیاری از محققان با پایان نامه 2 مدل خطی ساده فوق به این نتیجه رسیدند كه فرایند نوآوری را نمی توان در قالب مدل های خطی بطور شفاف بیان كرد.  بلكه گاهی اوقات تحقیقات علمی باعث تولیدات جدید در بازار می گردد و گاهی نیز نیاز بازار واحد تحقیقات را وادار به نوآوری می كند.  در واقع در هدف مدل سوم نشان دادن توالی عملیات در نوآوری و وجود پس خور بین واحد تحقیق و توسعه و بازار بوده است.  یعنی گاهی اوقات و در برخی از صنایع تقاضای بازار بر بخش تحقیق و توسعه فشار وارد می كند تا تحقیقات علمی جدیدی انجام دهد و گاهی اوقات نوآوری نتیجه فعالیت های مستقل تحقیق و توسعه می باشد.  



[1] - Push – Science  model

[2]-  Pull – Market model

[3] - model – Doubling

 
 
 
منبع:فروشگاه ساز فایلینا
 
 

نوآوری دانشگاهی

نوآوری مستمر و فراگیر در سازما­ن ها،  در واقع نوعی­کند وکاو منظم برای یافتن شیوه­ها و پاسخ­های نو به فشارها و تغییر و تحولات محیطی است.  از آنجا که در محیط­های پیچیده و متحول امروزی دیگر واکنش­های تکراری برای رویارویی با این تغییرات کارآمد نمی­باشد،  لذا دایم باید در جستجوی راه های جدید برای واکنش در برابر محیط برآمد.  به عبارتی آن دسته از سازمان ها و نظام­ها می­توانند در محیط پیچیده و پویا به بقای خود ادامه دهند که به طور مستمر قادر به خلق ایده­ها و طرح­های جدیدی جهت مقابله با فشارها و تحولات محیطی باشند( فتحی­زاده و همکاران،  1389).

 

از نوآوری دانشگاهی نیز تعاریف متعددی شده،  فرهنگ وبستر نوآوری دانشگاهی را توانایی انجام امری ابتکاری تعریف کرده است که به خلق محصول یا خدمتی جدید منجر شود به گونه­ای که این توانایی ممکن است از هوش و استعداد افراد سرچشمه گرفته یا به وسیله آموزش ایجاد شود.  هالت: اصطلاح نوآوری دانشگاهی را در یک مفهوم وسیع به عنوان فرآیندی برای استفاده از دانش یا اطلاعات مربوط،  به منظور ایجاد یا معرفی چیزهای تازه و مفید به کاربرد.  وارکینگ نیز توضیح می­دهد که : نوآوری دانشگاهی هر چیز تجدید­نظر شده است که طراحی و به حقیقت درآمده باشد و موقعیت سازمان را در مقابل رقبا استحکام بخشد و نیز یک برتری رقابتی بلند­مدت را میسر سازد.  به عبارتی نوآوری،  خلق چیز جدیدی است که یک هدف معین را دنبال و به اجرا رساند.  کیث اظهار می­دارد: نوآوری دانشگاهی عبارت از پیدایش شیوه­های نو در حل مسائل گوناگون سازمانی بوسیله گروهی از کارکنان در رشته­های گوناگون است( طالب بیدختی،  1383).  

 

به تعبیردراکر[1] (1999) از دیدگاه مدیریتی نوآوری دانشگاهی به معنای تغییری است که بعد تازه­ای از عملکرد را خلق  می­کند،  ولیکن از دیدگاه سازمانی نوآوری به معنای بهره برداری از ایده جدید است.  در واقع به فرایند خلق،  توسعه و اجرای یک ایده جدید یا رفتار تازه،  نوآوری دانشگاهی گفته می­شود.  باید دانست که نوآوری دانشگاهی می‌تواند به عنوان تغییر سازمانی برای پاسخ به محیط خارجی یا نفوذ بر آن در نظر گرفته شود.  آمابیل[2] (1998) نوآوری سازمانی را پیاده کردن و اجرای موفقیت آمیز ایده­های خلاق در سازمان تعریف می­کند و اشاره می کند که خلاقیت به ایجاد ایده­های جدید توجه دارد در صورتی که نوآوری به کاربردن آن می­پردازد پس خلاقیت نقطه آغاز هر نوآوری است و نوآوری تلاش برای تبدیل ایده خلاق به محصولات یا فرایند­هایی است که نهایتاً موجب بهبود خدمات به مشتری،  کاهش هزینه و ایجاد درآمدهای جدید برای یک سازمان می­انجامد.

 کنز(2002) در تعریف خود از نوآوری دانشگاهی بر فرآیند آن تأکید کرده و نوآوری دانشگاهی را فرآیند گردآوری هرنوع ایده جدید و مفید برای حل مسئله می­خواند و معتقد است که نوآوری شامل شکل گرفتن ایده،  پذیرش و اجرای ایده­­های جدید در فرآیند،  محصولات و خدمات است .

 

ژنگ (2008) نوآوری دانشگاهی را به معنای ترک الگوهای قدیمی و مهم­ترین قابلیت برای رشد و گسترش سازمان به شمار آورده است.  به زغم وی امروزه به طور فزاینده­ای از نوآوری به عنوان یکی از عوامل اصلی حفظ مزیت رقابتی و موفقیت بلند­مدت سازمان در بازارهای رقابتی یاد می­شود.  از نظر جیمنز و سگارا[3] (2008) دلیل این امر آن است که سازمان­هایی که ظرفیت ایجاد نوآوری دانشگاهی دارند،  سریع­تر و بهتر از سازمان­های غیر نوآور قادر خواهند بود به چالش­های محیطی پاسخ دهند،  که این به نوبه خود عملکرد سازمان را افزایش می­دهد.  

 



[1]- Drucker; P

[2] - Amabill

[3]-Jimenez & Cegarra

[4]-Henry Fayol

[5]-Garvin

[6]-Lakete

[7]-Schon

[8]-Breg Quist

 
 
 
فهرست مطالب
 

پایان نامه نوآوری دانشگاهی

2- 1- مقدمه 22
2-2-پیشینه پژوهش 22
2-1-1 - نوآوری دانشگاهی 22
2-1-1-1- تفاوت خلاقیت و نوآوری و تغییر و اختراع 22
شكل شماره ( 2-1) : رابطه خلاقیت،  نوآوری و تغییر 27
تولایی (1387) 27
2-2-1-2-تعاریف نوآوری 28
2-2-1-3- تاریخچه نوآوری 31
2-2-1-4- انواع نوآوری 34
2-2-1-5- فرایند نوآوری 37
شكل شماره (2-2): توالی فرآیند نوآوری در سازمان به نقل از تولایی (1387) 38
2-2-1-6- الگوهای تكامل فرآیند نوآوری تكنولوژیكی 39
2-2-1-6- 1-مدل فشار علم  : 39
2-2-1-6- 2-مدل كشش بازار  : 40
2-2-1-6- 3-مدل اتصالی  : 40
2-2-1-6- 4-مدل یكپارچه و شبكه ای  : 41
2-2-1-6- 5-مدل زنجیره ارزش  : 41
2-2-1-7-ویژگی های نوآوری 42
2-2-1-8-  نظام ملی نوآوری 46
2-2-1-9- تأثیر نوآوری بر فاكتورهای نظام آموزش 48
2-2-1-10- نظریه انتشار نوآوری 55
2-2-1-11-نوآوری دانشگاهی 58
2-2-1-12- نوآوری در آموزش عالی ( بر پایه مدل بالدریج ) 61
2-2-1-13- ابعاد نوآوری دانشگاهی 64
 

پیشینه تحقیقات در زمینه نوآوری دانشگاهی

2-4-1-1- پژوهش های خارجی 65
2-4-1-2- پژوهش های داخلی 66
2-5- جمع بندی و نتیجه‌گیری 68
منابع 72
منابع فارسی 72
منابع انگلیسی 78
 
 
 
 
 
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود"

پشتیبانی در صورت مشکل در دانلو فایل لطفا اول پیامک بدید 09214087336

مقاله در مورد بحران | پاورپوینت بحران


:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پروتکل های درمانی

پایان نامه نظریه های سلامت روانی،شیوه های فرزند پروری و اختلالات رفتاری کودکان

دانلود پایان نامه نظریه های سلامت روانی،شیوه های فرزند پروری و اختلالات رفتاری کودکان , باکیفیت ترین پایان نامه نظریه های سلامت روانی،شیوه های فرزند پروری و اختلالات رفتاری کودکان موجود, فایل پایان نامه نظریه های سلامت روانی،شیوه های فرزند پروری و اختلالات رفتاری کودکان , مقاله تحقیق پاورپوینت در مورد پایان نامه نظریه های سلامت روانی،شیوه های فرزند پروری و اختلالات رفتاری کودکان
هدف از این پایان نامه پایان نامه نظریه های سلامت روانی،شیوه های فرزند پروری و اختلالات رفتاری کودکان بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد پایان نامه نظریه های سلامت روانی،شیوه های فرزند پروری و اختلالات رفتاری کودکان

هدف از این پایان نامه پایان نامه نظریه های سلامت روانی،شیوه های فرزند پروری و اختلالات رفتاری کودکان بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات111
حجم0/213 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه رشته روانشناسی

پایان نامه نظریه های سلامت روانی،شیوه های فرزند پروری و اختلالات رفتاری کودکان

 
 
 
 
 
 
 
 
 
مقدمه 
در این نوشتار ابتدا به تعاریفی در خصوص سلامت روانی ،تاریخچه و دیدگاه های مختلف در خصوص آن خواهیم پرداخت و در ادامه بیان اعتقاد به خداوند و سلامت روانی اشاره می شود سپس به سبک ها و شیوه فرزندپروری و نقش خانواده ها در این خصوص پرداخته و همچنین به بیان نظرات روان شناسان در خصوص فرزندپروری پرداخته و در ادامه ضمن پایان نامه اختلالات رفتاری ، به سازگاری با استرس در والدین کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری نیز اشاره می شودو در قسمت پایانی نوشتار به بیان پژوهش هایی که در این خصوص چه در داخل کشور و چه در خارج کشور انجام پذیرفته خواهیم پرداخت و نتایج آن را مورد پایان نامه قرار خواهیم داد . 
 
 
سلامت روانی به معنای سلامت فکر می‌باشد و منظور نشان دادن وضع مثبت و سلامت روانی است که خود می‌تواند نسبت به ایجاد سیستم با ارزشی در مورد ایجاد تحرک و پیشرفت و تکامل در حد فردی، ملی و بین‌المللی کمک نماید. زیرا وقتی سلامت روان شناخته شد، نسبت به دستیابی به آن اقدام می‌شود و راه برای تکامل فردی و اجتماعی باز می‌گردد. به این منظور لازم است معیارهای سلامت روانی مشخص گردند تا بتوان با توجه به آنها بیماری روانی را شناخت و در نتیجه برای احراز سلامت روانی فعالیت نمود و از بیماری روانی دور ماند (حسینی، 1385).  
 
 
شیوه‌های فرزند پروری، اعتقاد و نظر والدین نسبت به چگونگی ارتباط با کودک است که والدین در رابطه با فرزندان خود اعمال می‌کنند و در شکل گیری شخصیت آینده کودک نقش بسزایی دارد. هدف تمامی شیوه های فرزند پروری ، پرورش کودک و آماده سازی وی برای ایفای نقشی است که گروه و حوزه ی فرهنگی وی بر عهده اش می گذارند. کودکان چنان پرورش می یابند که بتوانند راه و رسم زندگی والدین خود را در ایفای نقش خود پی گیرند. والدین واسطه انتقال آرمان های فرهنگی کودک به اجتماع هستند. آرمان های فرهنگی هر اجتماع تعیین کننده ی نوع و چگونگی آموزش هایی است که کودک باید فرا گیرد و از آنجا که الگوها و ایده آل های خود ، کودکان را به شیوه های متفاوت پرورش می دهند. کودک اولین بارایده آل ها و آرمان ها و بایدها و نبایدها را از محیط خانواده و والدین خود می آموزد. خانواده یکی از عوامل موثر در رفتار افراد است. کودک در محیط خانواده تجارب گوناگونی را کسب می کند و از طریق این محیط کوچک است که با دنیای خارج آشنا می گردد و طرز معاشرت با دیگران را می آموزد (احدی،1381).
خانواده ها از جنبه های مختلف با هم تفاوت دارند، بنابراین تاثیر خانواده در رفتار افراد متفاوت است. در یک خانواده سالم محیط به گونه ای است که شرایط برای تامین احتیاجات اساسی کودکان در زمینه های مختلف فراهم می باشد. رفتار کودکی که در این خانواده پرورش می یابد با رفتار کودکی که محیط خانواده وی، مانع تامین احتیاجات اساسی اوست کاملا متفاوت است (برک،2008).
 
 
 
 همه والدین در ایفای نقش والدینی خود دچار استرس می شوند و چالش های زیادی را در رابطه با بزرگ کردن کودکشان تجربه می کنند، اما والدین کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری استرس بیشتری را در این زمینه تحمل می‌کنند. احساس مسئولیت درباره کودک و رفتار‌هایش، نیاز فرزندان به توجه، زمان و منابع مالی می‌تواند حتی از توانایی‌های لایق‌ترین والدین هم فراتر رود (کوئین، 2009).  استرس والدینی از جمله مفاهیمی است که توجه بسیاری از نظریه پردازان را به خود جلب کرده و تعاریف متعددی برای آن ارائه شده است. ماش و جانستون (1990) استرس والدینی را یک فرایند برهم کنش فعل و انفعالی می‌دانند که بر تعاملات هیجانی و رفتاری والد- کودک تاثیر می‌گذارد. راجر (1998) استرس والدینی را نتیجه ارزیابی خواسته‌های عینی محیط در ارتباط با نقش والدگری تعریف می‌کند. وبستر- استارتون (1990) نیز استرس والدینی را سطح بالای ناسازگاری عاطفی می‌داند که بر عواطف، رفتار والدین، تعاملات والد- کودک و ادراکات والدین از رفتار کودک تاثیر گذاشته و بر دشواری مراقبت و تربیت کودک به ویژه کودک مبتلا به اختلالات رفتاری، می‌افزاید(استورا، 1377).
 
علاوه بر تعاریف ذکر شده، الگو های مختلفی برای پایان نامه استرس والدینی و عوامل موثر بر آن پیشنهاد شده است. یکی از شناخته‌شده ترین این الگوها، الگوی آبیدین می‌باشد. این الگو که در سال 1976 ارائه شد، یک الگوی قدرتمند و عمومی برای استرس والدینی است (شکل 2-1). آبیدین استرس والدینی را حاصل اثر تعامل خصوصیات والدین مانند ( افسردگی ، احساس صلاحیت ، سلامت والدینی ، دلبستگی والدینی ، روابط با همسر ، محدودیت های نقش پذیری ، انزوای اجتماعی ) با خصوصیات کودک مانند (سازش پذیری ، پذیرنگی ، بیش فعالی/ بی توجهی ، فزون طلبی ، تقویت گری ، خلق ) می داند. او همچنین معتقد است که ویژگی های والد و کودک همراه با متغیر های موقعیتی بیرونی و عوامل استرس زای زندگی مانند (طلاق، مشکلات شغلی و ....) دلیل افزایش احتمال استرس والدینی است (استورا،1377). 
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
-مقدمه    14
2-1-  موضع گیری  نظری در خصوص سلامت روانی14
2-1-1- تاریخچه سلامت روانی  14
2-1-2-تعریف سلامت روانی 17
2-1-3-دیدگاه های مختلف درباره سلامت روان 18
2-1-3-1-دیدگا ه زیست شناختی 18
2-1-3-2 -دیدگاه تحلیل روانی  18
2-1-3-3-دیدگاه رفتار گرایی19
2-1-3-4- دیدگاه انسان گرایی20
2-1-4- عوامل تاثیر گذار بر سلامت روانی  23
2-1-4-1 شخصیت و سلامت روانی23
2-1-4-2 کیفیت زندگی و سلامت روانی   25
2-1-4-3 اهداف و سلامت روانی 25
2-1-4-4 ایمان به خداوند و سلامت روانی  29  
2-1-4-5 هیجانات و سلامت روانی 30
2-1-4-6 شادکامی و سلامت روانی  34
2-1-4-7 امید و سلامت روانی 35
2-2 موضع گیری نظری در خصوص شیوه های فرزندپروری 36
     2-2-1- تاریخچه شیوه های فرزندپروری  36
2-2-2- اهمیت شیوه های فرزندپروری37
    2-2-3- کارکرد والدین از دیدگاه نظریه های روان شناختی  38
2-2-4- تعادل والدین- فرزندان 39
2-2-5- شخصیت وروابط والدین با فرزندان43
2-2-6- نقش مادردرتربیت فرزندان 46
2-2-7- انواع شیوه های فرزندپروری 47
    2-2-7-1- شیوه فرزند پروری مقتدرانه  48
2-2-7-2- شیوه فرزندپروری مستبدانه48
2-2-7-3- شیوه فرزندپروری سهل گیرانه 49
2-2-8- عوامل موثر برشیوه های فرزند پروری  50
2-2-8-1- عوامل مربوط به کودک  50
2-2-8-2- عوامل مربوط به والدین وخانواده ها  52
    2-2-8-3- عوامل فرهنگی ومحیطی  54
2-2-9- نظریه های مربوط به شیوه های فرزند پروری  55
2-2-9-1- شیوه های فرزند پروری از دیدگاه شفر  55
2-2-9-2- شیوه های فرزند پروری از دیدگاه مک کوبی ومارتین   56
2-2-9-3- شیوه های فرزند پروری از دیدگاه گورن  56
2-2-10-ارتباط شیوه های فرزند پروری با اختلالات رفتاری – هیجانی کودک  57
2-3- موضع گیری نظری در خصوص اختلالات رفتاری کودکان  58
2-3-1-  تعریف اختلالات رفتاری کودکان با توجه به مفهوم بهنجاری58
2-3-2- ملاک های اختلال رفتاری  59
2-3-3- شیوع اختلالات رفتاری در کودکان  62
2-3-4- سبب شناسی اختلالات رفتاری در کودکان 62
2-3-5-سلامت روان در والدین کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری67
2-3-6-  مشکلات ارتباطی والدین کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری 68
2-3-7- استرس والدینی در والدین کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری 70 
2-3-7-1- تشخیص اختلالات رفتاری در کودکان 73
2-3-7-2- مشکلات رفتاری وارتباطی کودکان 73
2-3-7-3- سن کودک 74
2-3-7- 4- مسائل مالی 75
2-3-7-5- واکنش جامعه  75
2-3-7-6- انزوای والدین 75
2-3-7-7- ناسازگاری در روابط زناشویی 76
2-3-7-8- مشکلات خواهران وبرادران 76
2-3-8- سازگاری با استرس در والدین کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری 76  
2-4- یافته های پژوهشی در داخلی وخارجی در قلمرو موضوع مورد پایان نامه 78 
2-4-1- یافته های پژوهشی در داخل کشور 78
2-4-2- یافته های پژوهشی در خارج کشور80
2-5- خلاصه 81
 
منابع
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود"

پشتیبانی در صورت مشکل در دانلو فایل لطفا اول پیامک بدید 09214087336

مقاله در مورد بحران | پاورپوینت بحران


:: بازدید از این مطلب : 1
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پروتکل های درمانی

پایان نامه مولفه های تفکر انتقادی با تاکید بر مولفه های گرایشی

دانلود پایان نامه مولفه های تفکر انتقادی با تاکید بر مولفه های گرایشی , باکیفیت ترین پایان نامه مولفه های تفکر انتقادی با تاکید بر مولفه های گرایشی موجود, فایل پایان نامه مولفه های تفکر انتقادی با تاکید بر مولفه های گرایشی , مقاله تحقیق پاورپوینت در مورد پایان نامه مولفه های تفکر انتقادی با تاکید بر مولفه های گرایشی
هدف از این پایان نامه پایان نامه مولفه های تفکر انتقادی با تاکید بر مولفه های گرایشی بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد پایان نامه مولفه های تفکر انتقادی با تاکید بر مولفه های گرایشی

هدف از این پایان نامه پایان نامه مولفه های تفکر انتقادی با تاکید بر مولفه های گرایشی بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات137
حجم0/180 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه رشته روانشناسی

پایان نامه مولفه های تفکر انتقادی با تاکید بر مولفه های گرایشی

 
 
 
 
 
 
در این نوشتار، در ابتدا به مرور خط سیر تفکر انتقادی از آغاز تا به امروز پرداخته می‌شود تا در مورد این نوع تفکر دانشی زمینه‌ای فراهم آید. سپس، مؤلفه‌های تفکر انتقادی و به ویژه مؤلفه گرایشی آن به تفصیل مورد بحث قرار می‌گیرند. پس از آن، تحقیقات پیشین مربوط به سؤالات پژوهش و  پشتوانه‌های فرضیه‌های پژوهش مطرح می‌شوند. 
 
 

2-1- تاریخچه و مبانی نظری تفکر انتقادی

اگرچه مطالعه و پایان نامه در باب تفکر انتقادی در طی 25 سال آخر قرن بیستم شدت یافته است، ریشه این نوع تفکر را می‌توان تا حدود 2500 سال پیش و تا زمان سقراط ردیابی کرد. سقراط به تمرکز معلمان بر پرورش مهارت‌های استدلالی یادگیرندگان تأکید داشت (آورهویزر، 1997؛ پل، الدر  و بارتل ، 1997). سال‌های متمادی بعد از سقراط، تفکر انتقادی آنچنان که باید مطـرح نبود تا اینکه اندیشه انتقادی در دوره نوگرایی توجه روشنگران سده هجدهم از جمله کانت را به خود جلب کرد. این مفهوم در دوره فرانوگرایی توسط افرادی همچون جان دیویی، ماکس بلک، گوردون هولفیش، رابرت انیس، متیو لیپمن، جان مک پک و ریچارد پل وارد فرایند تعلیم و تربیت شد (جهانی، 1382). 
 
 
در اوایل قرن بیستم، جان دیویی (1933) در کتاب «ما چگونه فکر می‌کنیم » با تأکید بر «تفکر تأملی» الهام‌بخش مربیان در رشد دادن تفکر کودکان شد. به عقیده وی هدف اصلی آموزش به جای حفظ کردن طوطی‌وار مطالب، باید تفکر تأملی و یادگیری نحوه تفکر باشد. وی تفکر تأملی را حالتی از شک و تردید، سردرگمی‌ و مخمصه فکری  می‌دانست که به دنبال آن تفکر اتفاق می‌افتد و فرد درصدد جست و جوی اطلاعاتی که آن شک را برطرف می‌کند، برمی‌آید. در نهایت، با یافتن اطلاعات سردرگمی ‌فرد پایان می‌یابد (1933، ص. 12). دیویی تفکر تأملی را «مد نظر قرار دادن فعالانه، مصرانه و دقیق یک عقیده یا یک شکل فرضی از دانش با در نظر گرفتن زمینه‌هایی که از آن حمایت می‌کند و در نهایت به نتیجه‌گیری‌ می‌انجامد» تعریف می‌کرد (دیویی، 1933، ص. 9). امروزه اکثر متخصصان، تفکر تأملی دیویی را همخوان با تفکر انتقادی می‌دانند (گریسون،1991). 
 
در خلال قرن بیستم، متخصصان به حمایت از دیدگاه دیویی مبنی بر اینکه یادگیری نحوه تفکر باید هدف اصلی آموزش باشد، پرداختند و توانایی تفکر نقادانه را به عنوان هدف آموزش مورد تأکید قرار دادند. با معطوف شدن توجه‌ها به تفکر انتقادی متخصصان تعاریف مختلفی را از آن ارائه دادند. با این حال، تا سال 1990 تعریفی روشن از تفکر انتقادی که مورد توافق همگان باشد، حاصل نشد. در سال 1990 انجمن فلسفی امریکا از این نوع تفکر تعریفی مورد توافق را مطرح کرد که تعاریف برجسته قبلی در شکل‌گیری آن تأثیر بسزایی داشتند (گیانکارلو و فاسیونه، 2001). در ادامه، به مرور این تعاریف پرداخته می‌شود. 
 
 
تفکر انتقادی
یکی از اولین تعاریف تفکر انتقادی تعریف گلیزر و همکار وی واتسون است. در اواخر دهه 1930، تحقیقات گلیزر در زمینه آموزش تفکر انتقادی تحت تأثیر کارهای دیویی قرار گرفت. گلیزر با الهام از دیویی تفکر انتقادی را به صورت زیر تعریف کرد: 
 
«تفکر انتقادی [ترکیبی از] (1) نگرش  در مورد گرایش به در نظر گرفتن فکورانه مسائل و موضوعاتی که وارد دامنه تجربیات فرد می‌شوند، (2) دانش روش‌های پایان نامه منطقی و مستدل و (3) مهارت‌های به کار بردن این دانش است. تفکر انتقادی تلاش مداومی‌ را برای پایان نامه هر عقیده یا هر شکل فرضی‌ از دانش با در نظر گرفتن شواهد و مدارکی که از آن حمایت می‌کند و در نهایت به نتیجه‌گیری می‌انجامد، ایجاب می‌کند» (گلیزر، 1941، ص. 5). 
 
روشن است که بخش دوم این تعریف بر مبنای تعریف دیویی از تفکر تأملی قرار دارد. همانطور که تعریف بالا نشان می‌دهد به عقیده گلیزر تفکر انتقادی ترکیبی از نگرش، دانش و مهارت است. بر همین مبنا، بعدها گلیزر و واتسون یکی از جامعترین تعاریف تفکر انتقادی را مطرح کردند که تفکر انتقادی را شامل این موارد می‌دانست: (1) نگرش‌های [فرد نسبت به] تحقیق که شامل توانایی تشخیص وجود مسأله و پذیرش نیاز کلی به شواهد و مدارک در حمایت از آنچه که ادعا می‌شود درست است، می‌گردد (2) دانش مربوط به نتیجه‌گیری‌ها، انتزاع‌ها و تعمیم‌های معتبر که در آنها درستی انواع متفاوت شواهد و مدارک به طور منطقی تعیین می‌شود و (3) مهارت‌های مربوط به استفاده از این نگرش‌ها و دانش در موقعیت‌های واقعی (واتسون و گلیزر، b1980). تعریف واتسون و گلیزر به دلیل جامع بودن بیش از همه تعاریف هم دوره خود مورد استفاده قرار گرفت (فیشر ، 2001). گرساید  (1996) معتقد است جدیدترین تعریف‌های تفکر انتقادی نیز به ‌ندرت از این تعریف فراتر می‌روند. 
یکی دیگر از اولین تعریف‌های تفکر انتقادی توسط درسل  و میهیو  (1954) ارائه شد. آنها تفکر انتقادی را مجموعه توانایی‌های مورد استفاده در حل مسأله تعریف کردند. این مجموعه از پنج توانایی به این شرح تشکیل می‌شد: (1) توانایی تعریف یک مسأله، (2) توانایی انتخاب اطلاعات مربوط به راه حل مسأله از طریق ارزیابی شواهد و منابع، (3) توانایی تشخیص فرض‌های بیان شده و بیان نشده، (4) توانایی تدوین و انتخاب فرضیه‌های مربوط و نویدبخش و (5) توانایی بیرون کشیدن نتیجه‌گیری‌های معتبر و قضاوت در مورد اعتبار این نتیجه‌گیری‌ها (درسل و میهیو، 1954، ص. 179).
 
در سـال 1962 انیس یکی از برجسته‌ترین متخصصـان تفکر انتقادی، مقاله معروفی را تحت عنوان «مفهوم تفکر انتقادی » ارائه کرد و در آن به جانبداری از آموزش تفکر انتقادی پرداخت. وی در این مقاله بیان کرد که باید یادگیرندگان در پرداختن به تفکری که تأملی و در جهت آن چیزی است که باید به آن اعتقاد داشت یا آن را انجام داد، کمک شوند. به عبارت دیگر، وی تفکر انتقادی را به صورت «تفکر تأملی عاقلانه‌ای که بر تصمیم‌گیری در مورد اینکـه به چه چیز اعتقاد داشته باشیم یا چه کاری را انجام دهیم، متمرکز است» تعـریف کـرد (انیس، 1985، ص. 45).  
در سال 1978 بروکفیلد تفکر انتقادی را ترکیبی از چهار عامل تعریف کرد: (1) شناسایی و به چالش کشیدن مفروضه‌هایی که به عنوان پایه و اسـاس ایده‌ها، ارزش‌ها و اعمـال عمل می‌کنند، (2) در نظر داشتن اهمیت بافت، (3) فرض کردن و کشف کردن حالت‌های احتمالی ممکن و (4) شک‌گرایی خردمندانه . 
 
بیر (1985، ص. 214) تفکر انتقادی را به صورت «تجزیه و تحلیل دقیق، مصرانه و بی‌طرف هر دانش، ادعا یا عقیده‌ای به منظور قضاوت در مورد اعتبار و یا ارزش آن» تعریف می‌کند (ص. 214). مه‌یرز  (1986) تفکر انتقادی را به عنوان توانایی پرسیدن سؤال‌های مقتضی و مناسب و تجزیه و تحلیل پاسخ‌ها بدون ملزم بودن به ارائه پاسخ‌های احتمالی دیگر تعریف می‌کند. کرفیس (1988) تفکر انتقادی را کندوکاوی به منظور به دقت پایان نامه کردن یک موقعیت، سؤال، مشکل، یا پدیده در نظر می‌گیرد که به وسیله آن فرد می‌تواند به نتیجه منطقی قابل‌توجیهی برسد. بنا به عقیده کرفیس از ویژگی‌های این نوع تفکر آن است که در آن تمام مفروضه‌ها قابل به چالش کشیده شدن هستند، با دیدگاه‌های متفاوت بی‌باکانه مواجهه می‌شود و نسبت به نتیجه‌گیری خاصی سوگیری وجود ندارد. 
 
علی رغم تلاش‌هایی که این متخصصان برجسته در تعریف تفکر انتقادی داشتند، هیچ یک از این تعاریف مورد توافق همگان قرار نگرفت. این امر در سال 1990 منجر به انجام پروژه تحقیقاتی دلفی توسط انجمن فلسفی امریکا به منظور ارائه تعریفی مورد توافق متخصصان تفکر انتقادی شد. گرچه بعد از آن، تعاریف دیگری از تفکر انتقادی مطرح شده است (هالپرن، 1999؛ پل، 1993؛ اسکریون ، 1997) ولی هیچکدام به اندازه تعریف مورد تأیید انجمن فلسفی امریکا به دلیل پشتوانه محکم این تعریف مبنای مطالعات محققان قرار نگرفته است. به همین دلیل و همچنین به دلیل تمرکز این تعریف بر تقکر انتقادی در سطح دانشگاه پژوهش حاضر نیز این تعریف را مبنای کار خود قرار داده است. در ادامه، پروژه تحقیقاتی دلفی و دستاوردهایش مورد مطالعه و پایان نامه قرار می‌گیرند. 
 
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
2-1- تاریخچه و مبانی نظری تفکر انتقادی 44
2-1-1- تفکر انتقادی 45
2-1-1-1- تلاشی در جهت ارائه تعریفی مورد توافق همگان:
             پروژه تحقیقاتی دلفی در سال 1990 48
 2-1-1-1-1- مؤلفه‌های تفکر انتقادی 50
2-1-1-1-1-1- مؤلفه مهارتی تفکر انتقادی 50
2-1-1-1-1-2- مؤلفه گرایشی تفکر انتقادی 52                  
2-1-1-1-1-2-1- مفهوم گرایش 52            
2-1-1-1-1-2-2- گرایش‌های تفکر انتقادی 54
2-1-1-1-1-2-3- سنجش گرایش‌های تفکر انتقادی 55
2-1-1-1-1-3- رابطه مؤلفه مهارتی و مؤلفه گرایشی تفکر 
                                          انتقادی 56
2-1-1-2- عمومی بودن تفکر انتقادی در مقابل اختصاص داشتن آن
                           به زمینه‌ای خاص 57
2-1-2- تمایز تفکر انتقادی از مفاهیم دیگر 58
2-2- تحقیقات پیشین در زمینه عوامل تأثیرگذار بر گرایش‌های تفکر انتقادی 60
2-2-1- رابطه بین ارزش‌های فرهنگی و گرایش‌های تفکر انتقادی 61
2-2-2- رابطه بین ارزش‌های فرهنگی و ابعـاد الگـوهای ارتباطات
           خانواده و دانشجو- استاد 75
2-2-3- رابطه بین ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده و دانشجو- استاد
           و گرایش‌های تفکر انتقادی 81
2-2-3-1- رابطه بین ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده 
                           و گرایش‌های تفکر انتقادی 82
2-2-3-2- رابطه بین ابعاد الگوهای ارتباطات دانشجـو- استـاد 
                           و گرایش‌های تفکر انتقادی 85
2-2-4- رابطه بین ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده و دانشجو- استاد 
                   و ارضای نیازهای روان‌شناختی پایه 88
2-2-5- رابطه بین ارضـای نیـازهـای روان‌شنـاختی پـایـه 
           و گرایش‌های تفکر انتقادی 96
2-2-6- نقش واسطه‌گری ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده و دانشجو- استاد
           در رابطه بین ارزش‌های فرهنگی و گرایش‌های تفکر انتقادی 99
2-2-7- نقش واسطه‌گری ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده و دانشجو- استاد
           در رابطه بین ارزش‌‌های فرهنگی و ارضای نیازهای روان‌شناختی پایه 101
2-2-8- نقـش واسطـه‌گـری ارضـای نیـازهـای روان‌شنـاختـی پـایـه 
           در رابطه بین ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده و دانشجو- استاد 
           و گرایش‌های تفکر انتقادی 104
2-3- فرضیه‌های پژوهش 106
2-4- تعریف عملیاتی متغیرهای پژوهش 108
منابع
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود"

پشتیبانی در صورت مشکل در دانلو فایل لطفا اول پیامک بدید 09214087336

مقاله در مورد بحران | پاورپوینت بحران


:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پروتکل های درمانی

پایان نامه خدمات فناوری اطلاعات برای معلولین

دانلود پایان نامه خدمات فناوری اطلاعات برای معلولین , باکیفیت ترین پایان نامه خدمات فناوری اطلاعات برای معلولین موجود, فایل پایان نامه خدمات فناوری اطلاعات برای معلولین , مقاله تحقیق پاورپوینت در مورد پایان نامه خدمات فناوری اطلاعات برای معلولین
پایان نامه خدمات فناوری اطلاعات برای معلولین به تعداد 78 صفحه pdf مناسب سطح کارشناسی رشته های مهندسی برق و کامپیوتر پایان نامه خدمات فناوری اطلاعات برای معلولین

پایان نامه خدمات فناوری اطلاعات برای معلولینبه تعداد 78 صفحه pdfمناسب سطح کارشناسی رشته های مهندسی برق و کامپیوتر


مشخصات فایل
تعداد صفحات78
حجم6/216 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیpdf

توضیحات کامل

پایان نامه خدمات فناوری اطلاعات برای معلولین

به تعداد 78 صفحه pdf

مناسب سطح کارشناسی رشته های  مهندسی برق و کامپیوتر

 

فهرست مقاله:

مقدمه

فصل تعاریف اولیه

تعریف فناوری اطلاعات

تعریف معلولیت

تاریخچه استفاده از فناوری اطلاعات برای رفاه معلولین

فعالیت های انجام شده برای معلولان

سخت افزارهای مخصوص نابینایان

نرم افزار های مخصوص نابینایان

سخت افزارهای مخصوص ناشنوایان

نرم افزار های مخصوص ناشنوایان

فعالیت های وب مخصوص ناشنوایان

سخت افزارهای مخصوص معلولان جسمی

نرم افزار های مخصوص معلولان جسمی

شهر الکترونیکی در خدمت معلولین

شهروند کم توان الکتریکی

آموزش الکترونیکی سرآغاز برابری آموزش افراد معلول در شهرهای الکترونیکی

ابزارهای آموزش الکترونیکی

مزیت ها و معایب آموزش الکترونیکی برای معلولین

تجارت الکترونیک آغازی در خودباوری کم توانان درشهرهای الکترونیکی

بانکداری الکترونیکی و خدمات آن برای معلولین

گردشگری و معلولین در شهر الکترونیک

مبانی توانمندسازی الکترونیکی افراد کم توان در شهر الکترونیکی

مقایسه خدمات انجام شده در ایران و جهان

فراهم کردن فرصتهای برابر در حوزه فناوری اطلاعات

ایران و پیوند با معلولان در دسترسی به فرصتهای برابر در حوزه فناوری اطلاعات

اقدامات صورت گرفته در این ضمینه

نتیجه گیری

منابع و مآخذ

فهرست شکل ها

فصل تعاریف اولیه

صفحه کلید قدیم مخصوص نابینایان

لب تاب جدید نابینایان

صفحه نمایش بریل

دستگاه درشتنمای قدیمی

لب تاب با قابلیت خواندن متن

نرم افزار مخصوص ناشنوایان

و …

افراد معلول به دلیل ناتوانی خود، از پیشرفت هر روزه جامعه عقب مانده اند; از این رو فناوری اطلاعات می تواند همانند پلی این شکاف را بپوشاند. فناوری اطلاعات همان معجونی معجزه آساست که به افراد ناتوان کمک می کند تا با روشی مناسب و دقیق گام بزرگی به جلو بردارند. بهترین حرکت، ایجاد التزام برای فراهم کردن فضایی برای دسترسی بهینه این افراد به منابع فناوری اطلاعات است. از آن جایی که فناوری اطلاعات و ارتباطات یک مساله جهانی است و تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است، ما نیز باید خود را با این رشد بین امللی هماهنگ کنیم. بنابراین پایان نامه روند پیشرفت این فناوری و گسترش فعالیت های کاربردی بسیار اهمیت دارد. به منظور درگیر کردن افراد معلول جامعه با فناوری اطلاعات و ارتباطات و یا افزایش امکانات برای آن ها در نظر گرفتن مواردی همچون : درک صحیح از امکانات و سرویس های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور ; ارزیابی دقیق نیازها برای برنامه ریزی مناسب ; طراحی و گسترش دادن محصولات خاص فناوری اطلاعات و ارتباطات مانند نرم افزارهای کمکی و آوانویس و سخت افزارها و محصولاتی که تکنیک های استفاده بهینه از فناوری اطلاعات و ارتباطات را برای افراد معلول در زمینه فیزیکی، شنیداری، گفتاری محیا می کنند ; مفید می باشد.


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود"

پشتیبانی در صورت مشکل در دانلو فایل لطفا اول پیامک بدید 09214087336

مقاله در مورد بحران | پاورپوینت بحران


:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پروتکل های درمانی

پایان نامه پایان نامه مقایسه کار و اشتغال در سیره پیامبر با جامعه کنونی ایران

دانلود پایان نامه پایان نامه مقایسه کار و اشتغال در سیره پیامبر با جامعه کنونی ایران , باکیفیت ترین پایان نامه پایان نامه مقایسه کار و اشتغال در سیره پیامبر با جامعه کنونی ایران موجود, فایل پایان نامه پایان نامه مقایسه کار و اشتغال در سیره پیامبر با جامعه کنونی ایران , مقاله تحقیق پاورپوینت در مورد پایان نامه پایان نامه مقایسه کار و اشتغال در سیره پیامبر با جامعه کنونی ایران
مقدمه یکی از مهمترین مباحث در کشورهای در حال توسعه توسعه یافته و یا جوامع بشری جهان امروز مسئله مبادرت ورزیدن به کاری مفید وسازنده برای افرادآن جامعه استشغل مرتبط با تواناییها و استعدادهای ذاتی هر فرد امری است که هرشخص لزوما با آن در زندگی روزمره اش مواجه خواهد شد اما مشکل زمانی به وجود میاید که فرد شغل دلخواه خود را پیدا نکند وبه او لفظ بیکار تع پایان نامه پایان نامه مقایسه کار و اشتغال در سیره پیامبر با جامعه کنونی ایران

مقدمهیکی از مهمترین مباحث در کشورهای در حال توسعه توسعه یافته و یا جوامع بشری جهان امروز مسئله مبادرت ورزیدن به کاری مفید وسازنده برای افرادآن جامعه استشغل مرتبط با تواناییها و استعدادهای ذاتی هر فرد امری است که هرشخص لزوما با آن در زندگی روزمره اش مواجه خواهد شد اما مشکل زمانی به وجود میاید که فرد شغل دلخواه خود را پیدا نکند وبه او لفظ بیکار تع


مشخصات فایل
تعداد صفحات90
حجم0/203 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdocx

توضیحات کامل

چکیده

امروزه با پیشرفت علم وتکنولوژی وتغییرات جمعیتی از جمله افزایش جمعیت تحصیل کرده، مسئله اشتغال به یک مسئله کاملا تخصصی تبدیل شده و نظامهای سیاسی واقتصادی را با چالشهای جدید وجدی روبرو ساخته است. بطوری که در اکثر کشورهای درحال توسعه و از جمله ایران این مسئله بصورت یک معضل بزرگ و اساسی درآمده است.عوامل متعددی روی “مسئله اشتغال “تاثیر گذار بوده و یا از آن تاثیر می پذیرند.داشتن فرصتهای شغلی مناسب نیازمند اقتصادی پویا و کارآمد، زیر ساختهای مناسب، سیستم آموزشی کارآمد، اشاعه فرهنگ کارو… می باشد.ضمن آنکه نمی توان از عواملی همچون مسائل بین المللی، جریانهای سیاسی، اعتقادات ومسائل فرهنگی برروی آن چشم پوشی نمود همچنین نمی توان مسئله اشتغال را تنها به دولت محصورومحدود نمود بلکه حل معضل بیکاری نیازمند عزم ملی در ابعادمختلف می باشد.یکی از پایه های مهم اقتصاد اسلامی کار است اسلام برای کارهای تولیدی به ویژه کشاورزی، و دامداری و کارهای توزیعی خصوصاً کسب و تجارت اهمیت بسیار قائل است و متقابلاً از بیکاری و تنبلی و سهل انگاری بشارت نهی کرده است. اسلام فقر فردی و فقر اجتماعی را مرضی مهلک و نابود کننده ی دنیا و آخرت می داند و با تاکید بسیار از پیروان خود می خواهد که آن را ریشه کن سازند. هدف از تحقیق حاضر پایان نامه مقایسه کار و اشتغال در سیره پیامبر با جامعه کنونی ایران است.روش تحقیق حاضر به صورت كتابخانه ای است.

کلیدواژه:کار،اشتغال،سیره پیامبر،جامعه ایران.

فهرست مطالب

عنوان.................................................................................................................... صفحه

فصل اول : طرح تحقیق

مقدمه...................................................................................................................................................................... 1

بیان مساله.............................................................................................................................................................. 3

اهمیت و ضرورت تحقیق................................................................................................................................... 7

اهداف تحقیق..................................................................................................................................................... 12

سوالات تحقیق ................................................................................................................................................. 12

تعاریف و مفاهیم .............................................................................................................................................. 13

فصل دوم : پیشینه تحقیق

پیشینه تحقیق................................................................................................................................................... 14

فصل سوم : روش تحقیق

روش تحقیق....................................................................................................................................................... 25

روش گرد آوری اطلاعات................................................................................................................................ 25

ابزار جمع آوری اطلاعات................................................................................................................................ 25

فصل چهارم : یافته های تحقیق

کار در قرآن......................................................................................................................................................... 26

اهمیّت کار در اسلام........................................................................................................................................ 26

نگاه اسلام به کار ............................................................................................................................................. 31

تلاش برای کسب وکار ................................................................................................................................... 31

زدودن فقر از سطح جامعه ............................................................................................................................ 32

اهمیت کار در زندگی فردی انسان.............................................................................................................. 35

تأثیر کار بر سلامت جسم............................................................................................................................... 35

افزایش احساس عزّت و شخصیت................................................................................................................ 36

کسب آرامش و آسایش................................................................................................................................... 37

تمرکز خیال........................................................................................................................................................ 38

كار،سبب ایمان و مردانگی.............................................................................................................................. 40

کار و رستگاری................................................................................................................................................... 41

پاداش فراوان...................................................................................................................................................... 41

رابطه کار و عزّت نفس ................................................................................................................................... 42

اهمیّت کار در زندگی اجتماعی انسان........................................................................................................ 43

کار و رشد و شکوفایی اقتصاد جامعه........................................................................................................... 45

کار و فقر زدایی.................................................................................................................................................. 46

کار، وسیله تقرّب به خداوند ......................................................................................................................... 57

اهمیت کار در سیرة پیامبران و اوصیای دین........................................................................................... 59

ضرورت نگرش نو به مفهوم اشتغال............................................................................................................. 62

ابهام ذهنی بودن مفهوم کنونی اشتغال ..................................................................................................... 63

نتایج ابهام مفهوم اشتغال................................................................................................................................ 66

نگرشی به مفهوم جدید اشتغال.................................................................................................................... 67

تفاوت کار و اشتغال در سیره پیامبر و جامعه کنونی ............................................................................ 70

روش های ترویج اشتغال در سیره پیامبر(ص)......................................................................................... 74

نمونه هایی از سیره عملی حضرت رسول صلی الله علیه و آله وسلم .............................................. 77

همکاری در فعالیت های اجتماعی.............................................................................................................. 79

اشتغال در جامعه کنونی................................................................................................................................. 82

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

نتیجه گیری ...................................................................................................................................................... 85

پیشنهادات........................................................................................................................................................... 86

محدودیت ها....................................................................................................................................................... 86

منابع..................................................................................................................................................................... 87


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود"

پشتیبانی در صورت مشکل در دانلو فایل لطفا اول پیامک بدید 09214087336

مقاله در مورد بحران | پاورپوینت بحران


:: بازدید از این مطلب : 0
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پروتکل های درمانی

پایان نامه پایان نامه نقش امید و آرزو در رفتارهای اجتماعی مردم شهرستان بم

دانلود پایان نامه پایان نامه نقش امید و آرزو در رفتارهای اجتماعی مردم شهرستان بم , باکیفیت ترین پایان نامه پایان نامه نقش امید و آرزو در رفتارهای اجتماعی مردم شهرستان بم موجود, فایل پایان نامه پایان نامه نقش امید و آرزو در رفتارهای اجتماعی مردم شهرستان بم , مقاله تحقیق پاورپوینت در مورد پایان نامه پایان نامه نقش امید و آرزو در رفتارهای اجتماعی مردم شهرستان بم
مقدمه یکی از ساز و کارهای حیات و زندگی ، امیدواری است از نظر جهان بینی توحیدی ، امید تحفه الهی است که چرخ زندگی را به گردش وامی دارد و موتور تلاش و انگیزه را پرشتاب می کند اگر روزی امید از انسان گرفته شود ، دوران خمودی و ایستایی او فرا می رسد امیدواری ، حالتی نفسانی است که در آن ، انسان به اموری که انتظارش را دارد دل بستگی پیدا کرده است امید ، پایان نامه پایان نامه نقش امید و آرزو در رفتارهای اجتماعی مردم شهرستان بم

مقدمهیکی از ساز و کارهای حیات و زندگی ، امیدواری است از نظر جهان بینی توحیدی ، امید تحفه الهی است که چرخ زندگی را به گردش وامی دارد و موتور تلاش و انگیزه را پرشتاب می کند اگر روزی امید از انسان گرفته شود ، دوران خمودی و ایستایی او فرا می رسدامیدواری ، حالتی نفسانی است که در آن ، انسان به اموری که انتظارش را دارد دل بستگی پیدا کرده است امید ،


مشخصات فایل
تعداد صفحات90
حجم0/243 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdocx

توضیحات کامل

چکیده

در اسلام، امید و آرزو جایگاه رفیعی دارد تا جایی که در روایات معصومین از امید به عنوان رحمت الهی یاد شده است . امید داشتن، مهم ترین انگیزه در زندگی انسان است. اگر انسان از زمان مرگ خویش آگاه بود به کاری دست نمی زد. اگر می دانست چند سال دیگر می میرد،  کاری را آغاز نمی کرد و تنها به امور و مسایل روزانه خویش بسنده می کرد. ناآگاهی از زمان مرگ و امید به زندگی است که وی را وامی دارد تا درس بخواند، کاری بزرگ را آغاز کند . قرآن امید را عاملی مهم در حرکت و زندگی بشر برمی شمرد و بیان می کند که امید است که وی را به سوی کاری سوق می دهد. به عنوان نمونه بیان می کند که امید به استجابت از سوی خداوند، علت و انگیزه برای دعا و طلب از او می شود.هدف از تحقیق حاضر پایان نامه نقش امید و آرزو در رفتارهای اجتماعی مردم شهرستان بم است. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. مطالب مورد نظر در این تحقیق با فیش برداری از كتاب های معتبر كتابخانه شهر  و جستجو در پایگاه های اطلاعاتی و مصاحبه و پرسش از مردم شهر بم جمع آوری شده است.

 

کلید واژه ها: امید،آرزو، رفتار اجتماعی،شهربم.


 

فهرست مطالب

عنوان................................................................................................................ صفحه

فصل اول : طرح تحقیق

مقدمه................................................................................................................................................................ 1

بیان مساله........................................................................................................................................................ 2

اهمیت و ضرورت تحقیق............................................................................................................................ 4

اهداف تحقیق.................................................................................................................................................. 6

سوالات تحقیق............................................................................................................................................... 7

تعاریف و مفاهیم............................................................................................................................................ 8

فصل دوم : پیشینه تحقیق

پیشینه تحقیق................................................................................................................................................ 9

فصل سوم : روش تحقیق

روش تحقیق................................................................................................................................................. 24

روش گردآوری اطلاعات .......................................................................................................................... 24

جامعه پژوهش............................................................................................................................................. 24

نمونه ............................................................................................................................................................. 24

روش نمونه گیری....................................................................................................................................... 25

روش اجرا...................................................................................................................................................... 25

ابزار اندازه گیری......................................................................................................................................... 25

روایی و اعتبار پرسشنامه ........................................................................................................................ 25

پرسشنامه امید به زندگی اشنایدر......................................................................................................... 25

طریقه نمره گذاری امید به زندگی اشنایدر......................................................................................... 27

روش تجزیه و تحلیل داده ها.................................................................................................................. 28

فصل چهارم : یافته های تحقیق

امید................................................................................................................................................................. 29

امید در قرآن................................................................................................................................................ 29

ایجاد امید با توبه و شفاعت...................................................................................................................... 35

ناامیدی و زیان های آن............................................................................................................................. 36

اقسام امید و آرزو........................................................................................................................................ 41

آفات امید و آرزو......................................................................................................................................... 42

آرزوی برتر.................................................................................................................................................... 45

راه های امیدواری........................................................................................................................................ 46

امید و آثار آن.............................................................................................................................................. 50

آنچه داریم، ناچیز نشماریم...................................................................................................................... 50

امید به زندگی............................................................................................................................................. 55

تعریف امید به زندگی................................................................................................................................ 56

امید به زندگی در روانشناسی................................................................................................................. 57

تاریخچه مطالعات مربوط به امید به زندگی........................................................................................ 58

متوسط امید به زندگی ............................................................................................................................ 59

امید به زندگی در بدو تولد....................................................................................................................... 60

مراحل رشد و تحول امید در انسان....................................................................................................... 61

دوره اول کودکی( تولد تا 3 سالگی)...................................................................................................... 61

دوره دوم کودکی(سالهای پیش دبستانی :6-3 سالگی).................................................................... 62

سالهای میانه کودکی(سنین13-7 سالگی).......................................................................................... 63

سالهای نوجوانی(سنین18-13 سالگی)................................................................................................ 64

اندازه گیری امید به زندگی و کاربرد آن.............................................................................................. 64

امید درمانی و تاثیرات آن......................................................................................................................... 65

تئوریهای مختلف و متفاوت در رابطه با امید....................................................................................... 70

عوامل روان شناختی موثر برای امید به زندگی................................................................................. 76

تجزیه و تحلیل داده ها.............................................................................................................................. 77

آمار استنباطی............................................................................................................................................. 82

فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

نتیجه گیری................................................................................................................................................. 84

پیشنهادات.................................................................................................................................................... 87

محدودیت های تحقیق.............................................................................................................................. 87

منابع فارسی................................................................................................................................................. 88

پرسشنامه امید به زندگی اشنایدر......................................................................................................... 89


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود"

پشتیبانی در صورت مشکل در دانلو فایل لطفا اول پیامک بدید 09214087336

مقاله در مورد بحران | پاورپوینت بحران


:: بازدید از این مطلب : 1
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پروتکل های درمانی

پایان نامه شاخص ها و مولفه های احساس امنیت و نظریه های روانشناسی مربوط به آن

دانلود پایان نامه شاخص ها و مولفه های احساس امنیت و نظریه های روانشناسی مربوط به آن , باکیفیت ترین پایان نامه شاخص ها و مولفه های احساس امنیت و نظریه های روانشناسی مربوط به آن موجود, فایل پایان نامه شاخص ها و مولفه های احساس امنیت و نظریه های روانشناسی مربوط به آن , مقاله تحقیق پاورپوینت در مورد پایان نامه شاخص ها و مولفه های احساس امنیت و نظریه های روانشناسی مربوط به آن
هدف از این نوشتار پایان نامه شاخص ها و مولفه های احساس امنیت و نظریه های روانشناسی مربوط به آن بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد پایان نامه شاخص ها و مولفه های احساس امنیت و نظریه های روانشناسی مربوط به آن

هدف از این نوشتار پایان نامه شاخص ها و مولفه های احساس امنیت و نظریه های روانشناسی مربوط به آن بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات64
حجم105/935 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdocx

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه رشته علوم اجتماعی

پایان نامه شاخص ها و مولفه های احساس امنیت و نظریه های روانشناسی مربوط به آن

 

 

 

 

هدف از این نوشتار پایان نامه شاخص ها و مولفه های احساس امنیت و نظریه های روانشناسی مربوط به آن بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد

احساس امنیت 
امنیت و به موازات آن و به تعبیری مهم تر ازآن احساس امنیت مقدمه لازم برابر حیات هر نظام سیاسی و اجتماعی است چه اینکه رشد وشکوفایی جامه متکی بر«سرمایه انسانی »و«سرمایه اجتماعی» است و این دو نیازمند امنیت وگسترش سایه اساس امنیت هستند. و وقتی روح و جسم مردمان درآرامش وآسودگی خاطر باشد تمام قوای ذهنی و جسمی آنان معطوف به خود شکوفایی مادی ومعنوی میگردد.   امنیت باید احساس شود تا آثار وضعی خود را در فرد و جامعه به جای گذارد. این آثار از درون افراد شروع می شود، سپس در محیط گسترش پیدا می کند. امنیت از حیث نگرش فرد به خود و جامعه به دو قسمت امنیت ذهنی و امنیت عینی قابل تقسیم است . شناخت فرد از یک پدیده یا یک واقعه وقضاوتی که در مورد آن میکند بیانگر جنبه ذهنی و ادراکی فرد از واقعه است. این ادراک موجب هیجان شده و خود انگیزه حرکت در انسان را به وجود می آورد .    

حرکات افراد تحت تاثیر میزان تهدیدی است که احساس می کنند حیات و منافع شان را به خطر انداخته است و عده ای نیز امنیت ذهنی را احساس امنیت افراد در ارائه افکار واندیشه های خود می دانند مثلا خود سانسوری راناشی از یک نوع نا امنی ذهنی می دانند .

حالات چهار گانه احساس امنیت در جامعه عبارتند از :
1-امنیت وجود دارد ،احساس امنیت نیز وجود دارد .2-امنیت وجود ندارد، احساس امنیت وجود دارد.
3-امنیت از نظرپلیس و معیارهای و شاخص های آن وجود دارد، اما مردم احساس امنیت نمی کنند .
4-امنیت با شاخصهای پلیس وجود ندارد ،اما احساس امنیت در مردم وجود دارد .

 

 

 تعریف لغوی احساس امنیت
به لحاظ لغوی احساس را دریافت، درک کردن، دریافتن، دانستن، دیدن وآگاه شدن، معنا کرداند، همچنین گفته شده است، احساس درک چیزی است،یکی از حواس اگر احساس باحس ظاهر باشد آن را مشاهدات گویند واگر با حس باطن باشد، وجدانیات( دهخدا،ج اول ) احساس: حس کردن ، در یافتن، درک کردن، دریافت  (عمید، 1374ص108)فرهنگ فارسی امروز :احساس؛ دریافت ،درک، آگاهی -  واکنش دستگاه عصبی یا حواس نسبت به تحریکی از راه اعصاب حسی به مغز منتقل می شود- فرایند درک ذهن ناشی از تاثیر بدنی به واسطه تحرک خارجی و عضوی - واکنش عاطفی و هیجانی نسبت به کسی یا چیزی ابراز کردن(فرهنگ فارسی امروز 64ص1373).احساس را دریافت، درک کردن، آگاه شدن معنا نموده اند. نیزگفته شده است احساس درک چیزی است یا یکی از حواس، واژه احساس راچنین تعریف نموده اند؛ انتقال اثر محرک از گیرنده حسی به سیستم اعصاب مرکزی ،که به صورت عینی قابل پیگیری است .

(رجبی پور، 1384ص193).     واژه احساس در اصطلاح این چنین تعریف نموده اند: انتقال اثر محرک از گیرنده حسی به سیستم اعصاب مرکزی، که به صورت عینی قابل پیگیری است . این احساس ارزشی شناختی ندارد . به گونه ای منفعل حاصل می گردد و اساس صدرصد فیزیلوژکی دارد. این همان چیز است که در حیوان ونوزاد آدمی به وضوح قابل مشاهد و آزمایش است . احساس در دو مرحله صورت میگیرد یک متحرک بیرونی یا درونی و دیگری تاثیر عضو حسی که به وسیله یکی از حواس حاصل میشود و از راه اعصاب آورنده به نخاع و مراکز عصبی منتقل و موجب احساس میشود دیدگاه کامل روانشناختی، احساس را می توان به عنوان پدیده ای اصلی و اولیه تنها درارتباط با یک را عصبی مرکز رو در نظر گرفت. بنابراین احساس را می توان با کنش سلولهای دریافت کننده که وارد حیطه  ادراک می شود همزمان دانست (رجبی پور، 1384ص93).

 

 

تعاریف مفهوم احساس امنیت
احساس امنیت موضوعی است روانشناختی، وقتی انسان با شنیدن خبری در زمینه های گوناگون ویامشاهده رفتار یا اتفاقی که مستقیم یا غیر مستقیم یا تعلقات و منافع مادی و معنوی در تضاد بوده و به نوعی خاطرجمعی، اطمینان، ایمنی آسودگی، آرامش قلبی او را تحت تاثیر قرار داده و ذهن او را درگیر کرده، روبه رو میشود درچینین شرایطی احساس نا امنی به او دست خواهد داد. در شرایط نا امنی و درگیرشدن ذهن انسان ،هیچ امری برای او جالب توجه و لذت بخش نیست، بنابر این احساس امنیت می توان اینگونه تعریف نمود : «احساس آزادی نسبی از خطر ، این احساس وضع خوشایندی رادرمردمان ایجاد می کند که فرد در آن دارای آرامش روحی وجسمی می شود »(رجبی پور ،1382).
ایمنی از عواطف و احساسات زیر بنایی و حیاتی برای حصول بهداشت روانی است. بنابراین احساس امنیت که معطوف به جنبه ذهنی و روانی انسان هاست، در یک طبقه بندی کلی به معنی فقدان ترس و نگرانی در ابعاد مالی، جانی و روانی خانواده هاست.

- امنیت مالی بر حسب اطمینان در سرمایه گذاردرآمد ،حفظ وصیانت از اندوخته ها و اموال.
- امنیت جانی بر حسب اطمینان  از صیانت جان و عدم هرگونه تهدید برای جسم وجان.
- امنیت روانی بر حسب حفظ حرمت آبرو ، حیثیت و وجاهت اجتماعی.


جایگاه مفهومی احساس امنیت
از نظر مفهومی واژه های امنیت واحسس امنیت درجامعه شناسی، سیاست ،عرفان ،فلسفه ،مذهب و000حامل مفهومی خاص هستند . اما مفهومی عامی که از امنیت درک میشود وجود ثبات و مصونیت است و احساس لمس آن در تک تک آحاد جامعه به نحوی که دغدغه های زندگی به حداقل ممکن برسد می توان گفت که عمده مضامیمی که از طریق شهروندان به عنوان احساس امنیت مطرح می شود با امنیت اجتماعی مرتبط می باشد.
     به سخنی دیگر تمامی مولفه های امنیت اجتماعی (رفاه و بهزیستی، فقدان جرم وجنایت ،اعتماد و سرمایه اجتماعی ،حفظ هویت )قابل سنجش ازطریق مراجعه به ذهنیت و آراء عمومی است. علاوه بر آن در سایر ابعاد امنیت مثل امنیت سرزمین (دفاعی یا نظامی )هم برخی جهات قابل سنجش از طریق اخذ نظرات واحساسات و شهروندان می باشد.

     رفاه وبهزیستی :گروه مرجع در این سطح فرد و مولفه یا شاخص اصلی آن وجود رفاه و تامین اجتماعی است برای بسیاری کسان احساس وجود امنیت هنگامی محقق است که فرد احساس می کند، ازلحاظ منابع کمیاب از غذا و مسکن گرفته تا شغل رفاه تامین است.    
 فقدان جرم وجنایت: در این بعد امنیت به معنی فقدان جرم وجنایت است. فقدان وکاهش بزهکاری یکی از مهمترین مولفه های امنیت اجتماعی تلقی می شود .برآورد و قضاوت فرد در خصوص میزان وقوع جرائم وکجروی های اجتماعی در جامعه و بویژه محیط پیرامون وی که درآن زیست می کند حائز اهمیت فراوان است .
اعتماد و سرمایه اجتماعی: بنا بر ماهیت زندگی جمعی، آدمی تمایل ذاتی برای برقراری ارتباط و تعامل با دیگران یکی از دل مشغولی های همبستگی در میزان و امکان اعتماد به دیگران است. این مسئله به ویژه از حیث مهم است که بدون ارتباط با دیگران امکان حیات اجتماعی وجود ندارد.
     حفظ هویت : شاخص مهم دیگر برای تک تک افراد جامعه، امکان حفظ  وتداوم آن دسته از ارزش ها و وجوهی است که آنها را از دیگران متمایز می سازد .

 

 

فهرست مطالب
تعاریف    4
2-1 امنیت واحساس آن    4
2-1-1تعریف امنیت    4
2-1-2مفهوم لغوی و اصطلاحی امنیت    7
2-1-4 قرآن وامنیت    10
2-1-5 ولایت وامنیت    10
2-1-6 فقه واجتهاد وامنیت    11
2-1-7  احساس امنیت    13
2-1-8 تعریف لغوی احساس امنیت    14
2-1-9 تعاریف مفهوم احساس امنیت    15
2-1-10 جایگاه مفهومی احساس امنیت    16
2-1-11 نیازبه امنیت و احساس امنیت    18
2-1-12 امنیت واحساس آن در فرهنگ دینی    19

2-1-13 شاخص ها و مولفه های احساس امنیت    20

2-1-14 نشانه های تقابلی احساس امنیت    22
2-1-15 امنیت قابل قبول واحساس امنیت    23

2-1-16 عوامل موثر بر احساس امنیت    24

2-1-17 اقدامات و راه کارهای افزایش احساس امنیت    27
2-1-18 پیامد های احساس امنیت وناامنی    28
2-4  ادبیات نظری    30
2-4-1 پیشینه تحقیق    30
2-4-2 چارچوب نظری تحقیق    37

2-4-3 دیدگاهها ونظریه های امنیت    38

نظریه مالر    38
نظریه ویور    40
نظریه مازلو    42
شکل 2-1: هرم نیاز های مازلو    43
نظریه چلبی    43

2-4-4 برخی از نظریه های روانشناسی مربوط به احساس امنیت    44

نظریه گوردن الپورت     44
نظریه کارن هورنای    45
نظریه اریک فرروم     46
2-4-5 تئوریهای امنیت    47
تئوری پنجره های شکسته    47
مراقبت وتنبیه (تولد زندان)    48
تئوری های پیشگیری وضعی از جرم    49
نظریه فضای قابل دفاع    53
نظریه فعالیت روزمره    53
مراقبت از محله    54
گشت زنی شهروندان    54
استراتژی های تغییر محیطی    55
پروژه نورپردازی خیابان ها    55
کاهش جاذبه آماج ها    56
حذف آماج های جرم    56
تقلیل وسوسه ها    56
گشت زنی های پلیس    57
اطلاع رسانی وهشدارهای پلیسی    57
2-4-6 جمع بندی چهارچوب نظری    57
2-4-7 فرضیه های تحقیق    59
2-4-8 مدل مفهومی وتحلیلی تحقیق    60
جدول 3-6 تحلیلی تحقیق    60
منابع    61


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود"

پشتیبانی در صورت مشکل در دانلو فایل لطفا اول پیامک بدید 09214087336

مقاله در مورد بحران | پاورپوینت بحران


:: بازدید از این مطلب : 0
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پروتکل های درمانی

استراتژی منابع انسانی ، معیارهای اثربخش آن و پایان نامه رابطه آن با مفاهیم مشابه

دانلود استراتژی منابع انسانی ، معیارهای اثربخش آن و پایان نامه رابطه آن با مفاهیم مشابه , باکیفیت ترین استراتژی منابع انسانی ، معیارهای اثربخش آن و پایان نامه رابطه آن با مفاهیم مشابه موجود, فایل استراتژی منابع انسانی ، معیارهای اثربخش آن و پایان نامه رابطه آن با مفاهیم مشابه , مقاله تحقیق پاورپوینت در مورد استراتژی منابع انسانی ، معیارهای اثربخش آن و پایان نامه رابطه آن با مفاهیم مشابه
هدف از این پایان نامه تفصیل و تشریح استراتژی منابع انسانی بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد استراتژی منابع انسانی ، معیارهای اثربخش آن و پایان نامه رابطه آن با مفاهیم مشابه

هدف از این پایان نامه تفصیل و تشریح استراتژی منابع انسانی بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات75
حجم218/511 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdocx

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه رشته مدیریت

استراتژی منابع انسانی ، معیارهای اثربخش آن و پایان نامه رابطه آن با مفاهیم مشابه

 

 


مفهوم و فرایند استراتژی
 تعریف استراتژی 
استراتژی شامل تصمیم گیری در این باره است که مقصد کجاست و رسیدن به آن چگونه خواهد بود. استراتژی همانا بیان نیًت(قصد) است: «استراتژی یعنی آنچه دوست داریم انجام دهیم و اینکه قصد داریم چگونه آنرا به انجام برسانیم». استراتژی ها اهداف بلندمدت را تعریف می کنند ولی عمدتاً تأکید آنها بر چگونگی تحقق این اهداف است. استراتژی وسیله و ابزار ایجاد ارزش است. استراتژی خوب، آنی است که به کار آید؛ یابه عبارت بهتر راهنمای اقدامات هدفهمند در جهت کسب نتایج لازم باشد.

استراتژی را بسیاری از نویسندگان این حیطه تعریف کرده اند؛ از آن جمله :
«استراتژی عبارت است از تعیین آرمانها و اهداف بلند مدت برای شرکت و پذیرش مجموعه ای از اقدامات و تخصیص منابع لازم برای تحقق آنها»(چاندلر ، 1962؛ به نقل از اعرابی، 1383: 168).  
«استراتژی مجموعه ای از انتخاب های محوری و تعیین کننده یا حساس در باره اهداف و ابزارها و وسایل فعالیت کسب و کار مشخصی است» (استونز و همکاران، 1379: 259). 
«استراتژی یعنی جهت گیری و حوزه فعالیت بلند مدت سازمان که منابع انسانی را با شرایط متغییر محیطی و به ویژه بازارها، مشتریان و کارفرمایان به منظور تحقق نیازهای گروه های ذینفع هماهنگ می سازد»(بامبرگر، 1384: 94).
«استراتژی هر بنگاه با همامنگ ساختن و ایجاد تطابق میان شایستگی های داخلی شرکت یا بنگاه و نیز شرایط محیط خارجی سرو کار دارد»(کی ، 1998: 331).  
«تأکید و تمرکز استراتژی بر اقداماتی است که شرکت ها را از رقیبان شان متمایز می سازند»(پرسل ، 2005: 29).  
«هر استراتژی چه در حیطه منابع انسانی باشد و چه هر نوع استراتژی در زنینه مدیریت می بایست در بردارنده دو عنصر اصلی باشد: نخست آنکه دارای اهداف استراتژیک باشد (یعنی آن چیزهایی که قرار است به وسیله استراتژی، تحقق یابند)؛ و دوم آنکه باید طرحی عملی نیز وجود داشته باشد (منظور ابزاری است که بوسیله آن بتوان به اهداف دست یافت)» (جزئی، 1378: 67).

 

2-2-2. مفهوم استراتژی
مفهوم استراتژی بر سه مفهوم دیگر استوار است: مزیت رقابتی ، قابلیتهای متمایز  و هماهنگی استراتژیک .


2-2-3. مزیت رقابتی
مفهوم مز یت رقابتی را نخستین بار مایکل پورتر  (1985) مطرح ساخت. به زعم پورتر، مزیت رقابتی نصیب شرکتی می شود که برای مشتریانش ارزش قائل می شود. شرکت ها برای کسب مزیت رقابتی، بازارهایی رابرای فعالیت بر می گزینند که بتوانند در آنها بهتر عمل کنند و با بهبود مستمر موقعیت-شان، در واقع خود را به هدف متحرکی برای رقبایشان بدل می سازند. پورتر بر اهمیت «تمایز»   تأکید می کرد که خود شامل عرضه کالا یا خدمتی است که گمان می کنند آن محصول در سراسر صنعت، بی نظیر و منحصر به فرد است. وی در عین حال، بر «تمرکز»  تأکید می کرد، که همانا توجه به گروه خریدار یا بازار محصول خاص، به میزانی بیشتر و به شکل کاراتر و اثربخش از رقباست. وی پس از معرفی این مفاهیم، چارچوب معروف استراتژی های عمومی ( ژنریک ) خود را مطرح ساخت مبنی بر اینکه سازمان ها می توانند به منظور کسب مزیت رقابتی آنها را بکار گیرند.

این استراتژی ها عبارتنداز :
    نوآوری  : تولید کننده ای منحصر به فرد و یگانه بودن.
    کیفیت  : عرضه و ارائه کالاها و خدمات دارای کیفیت عالی به مشتریان.
    رهبری هزینه  : نتیجه برنامه ریزی شده سیاست های که هدفشان «مدیریت صحیح مخارج» است.
بارنی  (1991) بین مزیت رقابتی که شرکت در حال حاضر از آن استفاده می کند و رقبا می توانند از آن کپی برداری کنند و مزیت رقابتی پایدار که رقبا نمی توانند از آن تقلید کنند، تفاوت قائل شده است. این موضوع به اهمیت مفهوم قابلیت های متمایز منجر می شود.


2-2-4. قابلیت های متمایز
همانگونه که کی (1999) مطرح می سازد، «فرصت های فراروی شرکت برای حفظ مزیت رقابتی را معمولاً قابلیت های آن تعیین می کنند». هر قابلیت یا شایستگی متمایز را می توان بعنوان ویزگی یا مشخصه ای مهم توصیف کرد که، همانگونه که کویین  (1980) می گوید، «موجب برتری شرکت و سازمان می شود». کی باتأکید براینکه بین قابلیت های متمایز و قابلیت های تقلیدشدنی تفاوت وجود دارد، این تعریف را توسعه   می دهد. قابلیت های متمایز عبارتداز آن دسته مشخصات و ویژگی هایی که رقیبان نمی توانند از آنها گرته برداری یا آنها را تقلید کنند، یا اینکه اصلاً دشوار بتوان آنها را تقلید کرد. قابلیت های تقلید شدنی می توان خریداری کرد، یا هر شرکتی که دارای مهارت های مدیریتی بالا و بارزی  باشد و منابع مالی خوبی نیز در اختیار داشته باشد، می تواند آنها را بیافزایند. بیشتر قابلیت های فنی تقلید شدنی هستند. پرهلد و همل   (1990) برانند که مزیت رقابتی در بلندمدت برای شرکتی ایجاد می شود که دارای «شایستگی محوری » است و این شایستگی ها برتر از رقباست. همچنین مزیت رقابتی در شرکتی ایجاد می شود که سریعتر فرا گیرد و می آموزد و آموخته های خود را به شکلی موثرتر از رقیبانش به کار می گیرد.


بارنی (1991) برای تصمیم گیری در مورد اینکه آیا می توان منبعی را مشخصاً شایستگی یا قابلیت متمایز برشمرد یا نه، چهار معیار را معرفی کرده است :
1.    خاق ارزش برای مشتری
2.    کمیاب بودن آن در مقایسه با رقیبان
3.    تقلید ناشدنی بودن آن 
4.    جایگزین ناشدنی بودن آن
مفهوم قابلیت متمایز، اساس نگرش منبع- محور به استراتزی را تشکیل می دهد، که در ادامه فصل به آن اشاره خواهد شد.

2-2-5. هماهنگی استراتژیک
مفهوم هماهنگی استراتژیک به معنی به حداکثر رساندن میزان تناسب و تطابق میان مزیت رقابتی هر شرکت با منابع و قابلیت هایش و همچنین فرصت های موجود در محیط بیرونی است. همتنطور که هوفر و شندل   (1986) می گویند : «یکی از جنبه های اساسی وظایف مدیران امروزی، هماهنگ کردن شایستگی-های سازمان (مهارها و منابع داخلی) یا فرصت ها و خطرپذیری (ریسک) های ناشی از تغییرات محیطی است، بگونه ای که در زمان استفاده از این منابع، هر دوی اینها هم کارآمد باشند و هم اثربخش».


2-2-6. مبانی استراتژی
اساساً استراتژی به تعریف مقاصد (قصد استراتزیک)  و تخصیص یا تعدیل منابع با فرصت ها (استراتژی منبع- محور  ) و در واقع ایجاد همانگی استراتژی بین آنها می پردازد. طراحی و اجرای اثربخشی استراتژی به توان استراتژیک  سازمان بستگی می یابد. توان استراتژیک شامل توانایی طراحی آرمان های استراتژیک و اجرای طرح های استراتژیک از طریق فرایند مدیریت استراتژیک است.


2-2-7. قصد استراتژیک
استراتژی را در ساده ترین شکل آن می توان بعنوان بیان مقاصد سازمان تعریف کرد. یا به عبارتی، آنچه که سازمان می خواهد انجام دهد  و روش انجام آن همانگونه که ویکنز  (1987) می گوید : «استراتژی یعنی اینکه سازمان چگونه می خواهد از اینجا به آنجا برود». همانطور که همل و پرهلد (1989) تعریف کرده اند، قصد استراتژیک به موقعیت ممتاز و پیشگامی اشاره دارد که سازمان می خواهد به آن برسد و در واقع نوعی شاخص به منظور ارزیابی میزان موفقیت سازمان در تحقق این هدف به شمار می آید. قصد استراتژیک     می تواندبه صورتی بسیار کلی و گسترده از مأموریت یا بینش حاکم بر سازمان، بیان شود و یا اینکه به طور دقیق به تشریح آرمان ها و اهداف سازمان بپردازد. میلر و دس  (1996) توالی قصد استراتژیک را بدین شرح تعریف کرده اند :
1.    چشم انداز گسترده در خصوص این که سازمان باید چگونه باشد.
2.    مأموریت سازمان.
3.    اهداف خاصی که عملیاتی می شوند.
4.    اهداف استراتژیک.

 

 

 

 

فهرست مطالب
2-1.  مقدمه    18
2-2.  مفهوم و فرایند استراتژی    18
2-2-1. تعریف استراتژی    18
2- 2-2. مفهوم استراتژی    19
2-2-3. مزیت رقابتی    19
2-2-4. قابلیت های متمایز    20
 2-2-5.  هماهنگی استراتژیک    20
2-2-6. مبانی استراتژی     21
2-2-7. قصد استراتژیک    21
2-3. استراتژی منبع- محور     22
2-4. توان استراتژیک    22
 2-5. مدیریت استراتژیک    
2-6. تدوین استراتژی    
2-7. نگرش سیستماتیک به تدوین استراتژیک    
2-8. واقعیت فرایند تدوین استراتژی    
2-9. واقعیت مدیریت استراتژیک    
 2-10. استراتژی منابع انسانی    
2-10-1. مدیریت استراتژیک منابع انسانی و استراتژی های منابع انسانی    
2-10-2. استراتژی سرباز وفادار    
2-10-3. استراتژی نیروی کار قراردادی    
2-10-4. استراتژی متخصص متعهد    
2-10-5. استراتژی پیمانکارانه    
2-11. تعریف استراتژی منابع انسانی    
2-12. انواع استراتژی منابع انسانی    
2-13. استراتژی عام منابع انسانی    
2-13-1. یک شرکت تولیدی    
2-14. استراتژی خاص منابع انسانی    
2-14-1. استراتژی منابع انسانی مؤسسات آموزش عالی    
2-15. معیارهای استراتژی اثربخش منابع انسانی    
2-16. تعبیری از استراتژی مطلوب منابع انسانی    
2-17. نقش استراتژی منابع انسانی در سازمان های متعالی و ارتباط آن با استراتژی سازمان    
2-18. تدوین و استقرار استراتژی منابع انسانی در سازمان-های متعالی    
2-19. نقش استر اتژی های منابع انسانی و ارتباط آن با استراتژی سازمان    

منابع


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود"

پشتیبانی در صورت مشکل در دانلو فایل لطفا اول پیامک بدید 09214087336

مقاله در مورد بحران | پاورپوینت بحران


:: بازدید از این مطلب : 1
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پروتکل های درمانی

شاخص ها و معیارهای ارزیابی عملکرد سازمان

دانلود شاخص ها و معیارهای ارزیابی عملکرد سازمان , باکیفیت ترین شاخص ها و معیارهای ارزیابی عملکرد سازمان موجود, فایل شاخص ها و معیارهای ارزیابی عملکرد سازمان , مقاله تحقیق پاورپوینت در مورد شاخص ها و معیارهای ارزیابی عملکرد سازمان
هدف از این نوشتار پایان نامه شاخص ها و معیارهای ارزیابی عملکرد سازمان بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد شاخص ها و معیارهای ارزیابی عملکرد سازمان

هدف از این نوشتار پایان نامه شاخص ها و معیارهای ارزیابی عملکرد سازمان بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات50
حجم75/341 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdocx

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه رشته مدیریت

شاخص ها و معیارهای ارزیابی عملکرد سازمان

 


مقدمه 
امروزه نقش نظامهای ارزیابی و نظارت کارآمد در بهبود و تعالی سازمانها کاملا شناخته شده است. ازریابی عملکرد سازمانها جهت شناسایی نقاط قوت و ضعف به منظور استفاده بهینه از منابع و امکانات از جایگاه خاصی برخوردار بوده و شایان توجه زیادی می باشد، در واقع مقوله ارزیابی عملکرد، توجه به "باید" و "هست" است. با استفاده از ارزیابی است که می توان به شکاف میان عملکرد و هدف دست یافت. در هر سازمانی مجموعه فعالیت ها و عواملی هستند که در ارتباط با یکدیگر و محیط، عملکرد نهایی آن را می سازند. پس این مجموعه ها باید مورد سنجش قرار گیرند تا بتوان نسبت به آن آگاهی یافت. البته این امر از آنجا ناشی می شود که در دنیای پر رقابت امروزی، تنها شرط بقاء و حضور در عرصه فعالیتها، صحت عمل و برخورداری از کارآیی و اثربخشی است و اینها بدست نمی آید مگر با برنامه ریزی، نظارت، کنترل و ارزیابی مستمر فعالیتها. در همین راستا مدل های تعالی سازمانی  بعنوان ابزاری قوی در پاسخگویی به این نیاز سازمانها از موفقیت چشمگیری برخوردار بوده و توانسته تا حدود زیاد در آسیب شناسی سازمانی و تعیین مسیر حرکت جهت دسترسی به تعالی منابع انسانی مورد استفاده قرار گیرند. 

در واقع مدلهای تعالی سازمانی، در پی پاسخ به این سؤال هستند که سازمان برتر چگونه سازمانی است، چه اهدافی را دنبال می کند و معیارهایی که بر رفتارهای آن حاکم هستند، چیستند. با بکارگیری این مدل ها ضمن اینکه سازمان می تواند میزان موفقیت خود را در اجرای برنامه های بهبود در مقاطع مختلف زمانی مورد ارزیابی قرار دهد، می تواند عملکرد خود را با سایر سازمانها به ویژه بهترین آنها مقایسه کند. امروزه اکثر کشورهای دنیا، با تکیه بر این مدلها، جوایزی را در سطح ملی و منطقه ای ایجاد کرده اند که محرک سازمانها و کسب و کارها در تعالی، رشد و ثروت آفرینی است. در بین این مدلها، مدل تعالی سازمانی، بعنوان یکی از جامع ترین مدلهای ارزیابی عملکرد شناخته شده است و الگویی برای بسیاری از کشورهای دیگر در طراحی این جوایز بوده است. مدل تعالی سازمانی به عبارت دیگر تصویری کلان از نقشه ای است که هر سازمان می تواند از آن بهره گیرد تا ابعاد مختلف مدیریتی و عملیاتی خود را در قالبی یکپارچه و جامع بهبود و تعالی بخشد.

 

 

اهمیت ارزیابی و مدیریت عملکرد
بهبود مستمر عملکرد سازمان ها، نیروی عظیم هم افزایی   ایجاد می کند که این نیروها می تواند پشتیبان برنامه رشد و توسعه و ایجاد فرصت های تعالی سازمانی شود. دولت ها و سازمانها و مؤسسات تلاش جلو برندهای را در این مورد اعمال می کنند. بدون پایان نامه و کسب آگاهی از میزان پیشرفت و دستیابی به اهداف و بدون شناسایی چالش های پیش روی سازمان و کسب بازخورد و اطلاع از میزان اجرای سیاست های تدوین شده و شناسایی مواردی که به بهبود جدی نیاز دارند، بهبود مستمر عملکرد میسر نخواهد شد. تمامی موارد مذکور بدون اندازه گیری و ارزیابی امکان پذیر نیست.

لرد کلوین فیزیکدان انگلیسی در مورد ضرورت اندازه گیری می گوید: «هر گاه توانستیم آنچه درباره آن صحبت می کنیم اندازه گرفته و در قالب اعداد و ارقام بیان نماییم، می توانیم ادعا کنیم درباره موضوع مورد بحث چیزهایی می دانیم. در غیر این صورت آگاهی و دانش ما ناقص بوده و هرگز به مرحله بلوغ نخواهد رسید» (رحیمی، 1385، 36). علم مدیریت نیز مبین مطالب مذکور است. هر چه را که نتوانیم اندازه گیری کنیم نمی توانیم کنترل کنیم و هر چه را که نتوانیم کنترل کنیم مدیریت آن امکانپذیر نخواهد بود. موضوع اصلی در تمام تجزیه تحلیل های سازمانی عملکرد است و بهبود آن مستلزم اندازه گیری است و از این رو سازمانی بدون سیستم ارزیابی عملکرد قابل تصور نمی باشد. همچنین صاحبنظران و محققین معتقدند که ارزیابی عملکرد، موضوعی اصلی در تمامی تجزیه و تحلیل های سازمانی است و تصور سازمانی که شامل ارزیابی و اندازه گیری عملکرد نباشد، مشکل است. ارزیابی و اندازه گیری عملکرد موجب هوشمندی سیستم و برانگیختن افراد در جهت رفتار مطلوب می شود و بخش اصلی تدوین و اجرای سیاست سازمانی است (Jollands.; 2006).

 

 

ارزیابی و اندازه گیری عملکرد بازخورد لازم را در موارد زیر ارائه می کند:
    با پیگیری میزان پیشرفت در جهت اهداف تعیین شده مشخص می شود که آیا سیاست های تدوین شده به صورت موفقیت آمیزی به اجرا در آمده اند یا خیر؟
    با اندازه گیری نتایج مورد انتظار سازمانی و همچنین ارزیابی و اندازه گیری و رضایت کارکنان و مشتری ها مشخص می شود آیا سیاستها به طور صحیح تدوین شده اند یا خیر؟
    ارزیابی و اندازه گیری عملکرد امکان شناسایی زمینه هایی که مدیریت باید توجه بیشتری به آنها بنماید را میسر می سازد و به شناسایی فرصت ها و محدودیت ها کمک می کند.
    ارزیابی عملکرد باعث ایجاد اطلاعات برای مدیران در تصمیم گیری های مدیریتی خواهد بود. چرا که بخش زیادی از اطلاعات لازم برای تصمیم گیری های مدیریتی از طریق اندازه گیری و ارزیابی سیستم عملکرد و ارزیابی سیستم عملکرد فراهم می آید.

هر تلاشی که به منظور دستیابی به موفقیت صورت می گیرد باید دارای چارچوبی باشد و بهبود عملکرد سازمانی باید بر آگاهی فرآیندی باشد که چرخه عملکرد نامیده می شود. هر برنامه بهبود، عملکرد سازمانی باید از اندازه گیری عملکرد و بعد ارزیابی عملکرد شروع نماید(علوی و مشفق، 1387). طرحهای ارزیابی و مدیریت عملکرد باید مبتنی بر بهبود مستمر باشند نه مبتنی بر فرهنگ سرزنش و تخطئه. مهمترین اصل ارزیابی عملکرد، اطمینان از این موضوع است که سیستم ارزیابی برای تضمین ارائه خدمات به کاربران، باید مبتنی بر بهبود مستمر نه بر فرهنگ ملامت و سرزنش باشد. اگر عملکرد یک شاخص خاص پایین تر از میزان متوسط باشد، لازم است که بر شناخت علل اشتباهات و نحوه برخورد با آن علل در آینده توجه شود اگر مدیریت بخواهد فرد یا بخشی را سرزنش کند، اغلب این کار نا عادلانه و نقطه مقابل بهره وری خواهد بود ( (Moullin; 2004تهیه و اجرای طرح ارزیابی شایستگی و مدیریت عملکرد کارکنان باید با همکاری مشترک مدیران و واحد های اجرائی انجام شود. 

 

 

 

فهرست مطالب
مقدمه    3
1-1-2  اهمیت ارزیابی و مدیریت عملکرد    4
2-1-2 آشنایی با مفهوم ارزیابی عملکرد    7
3-1-2 مفهوم و ماهیت مدیریت عملکرد    9
4-1-2 هدف مدیریت عملکرد    10
5-1-2 مدیریت عملکرد به عنوان یک فرآیند    11
6-1-2 نحوه ارتباط بین مدیریت عملکرد و ارزیابی عملکرد    12

7-1-2 معیارهای ارزیابی عملکرد سازمان    13

8-1-2  اهداف، کاربردها و انواع ارزیابی عملکرد    15
ب) انواع ارزیابی    16

9-1-2 شاخصهای ارزیابی عملکرد سازمانها    17

10-1-2 اصول ارزیابی عملکرد    19
11-1-2 روشهای ارزیابی عملکرد    21
12-1-2 فرآیند ارزیابی عملکرد    22
13-1-2 مدل های ارزیابی عملکرد    26
شکل شماره 2-1: عناصر کارت امتیازی متوازن    30
14-1-2 مزایای ارزیابی عملکرد سازمان    30
15-1-2 سیر تکاملی مدلهای سرآمدی کسب و کار و جوایز کیفیت    31
16-1-2 بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت و مدل سرآمدی EFQM    34
3-2 پیشینه تحقیق    36
1-3-2 تحقیقات داخلی    36
2-3-2 تحقیقات خارجی    40
منابع و مأخذ    43


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود"

پشتیبانی در صورت مشکل در دانلو فایل لطفا اول پیامک بدید 09214087336

مقاله در مورد بحران | پاورپوینت بحران


:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پروتکل های درمانی

پایان نامه تطبیقی مدل های ارزیابی عملکرد کارکنان

دانلود پایان نامه تطبیقی مدل های ارزیابی عملکرد کارکنان , باکیفیت ترین پایان نامه تطبیقی مدل های ارزیابی عملکرد کارکنان موجود, فایل پایان نامه تطبیقی مدل های ارزیابی عملکرد کارکنان , مقاله تحقیق پاورپوینت در مورد پایان نامه تطبیقی مدل های ارزیابی عملکرد کارکنان
هدف از این پایان نامه پایان نامه تطبیقی مدل های ارزیابی عملکرد کارکنان بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد پایان نامه تطبیقی مدل های ارزیابی عملکرد کارکنان

هدف از این پایان نامه پایان نامه تطبیقی مدل های ارزیابی عملکرد کارکنان بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات110
حجم293/666 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdocx

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه رشته مدیریت

پایان نامه تطبیقی مدل های ارزیابی عملکرد کارکنان

 

 

- مدل های ارزیابی عملکرد کارکنان

در این قسمت مهمترین و معروفترین مدل های ارزیابی منابع انسانی که توسط سازمان ها، مؤسسات و انجمن های ملی و بین-المللی به منظور ارزیابی منابع انسانی سازمان ها و شرکت ها مورد استفاده قرار می گیرند ارائه می گردد. این مدل ها به شرح زیر هستند:


1-  مدل جایزه تعالی منابع انسانی ایران
2-  منابع انسانی در مدل بالدریج
3-  منابع انسانی در مدل بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت
4-  مدل سرمایه گذاری در منابع انسانی(آی. آی. پی)
5-  مدل توسعه گر منابع انسانی
6-  مدل تعالی عملکرد تنسی
7-  مدل محیط کار عالی
8-  مدل جوایز بهترین ها
9-  مدل بلوغ قابلیت افراد
10- مدل تی. ئی. ای. ام
11- مدل ارزیابی عملکرد کارکنان مبتنی بر شایستگی در وزارت نیرو
12- مدل ارزیابی عملکرد کارکنان مبتنی بر شایستگی در سازمان تامین اجتماعی
13- مدل ارزیابی عملکرد کارکنان مبتنی بر شایستگی  های مدیریتی در بخش نظامی، دولتی و عمومی کشور کانادا
14- الگوی ارزیابی عملکرد کارکنان مبتنی بر شایستگی مدیران اجرایی بخش های دولتی در استرالیا
15- مدل ارزیابی عملکرد کارکنان شرکت فورد
16- مدل اونت
17- مدل ارزیابی های نوین منابع انسانی در ایران خودرو
18- الگوی فریس

 


شاخصهای ارزیابی عملکرد سازمانها

برای سنجش و ارزیابی عملکرد هر سازمانی (اعم از سازندگان کالاها یا ارائه دهندگان خدمات)، معیارها و شاخصهای گوناگون و متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از شاخصهایی که بیش از سایر معیارهای ارزیابی عملکرد رایج تر می باشند عبارتند از:

اثربخشی ، با پاسخ به سوالاتی از این قبیل معلوم می شود که: آیا برای رسیدن به هدفهای سازمان فعالیتهای درستی را انجام می دهیم؟ آیا مشکلات سازمان را به درستی تشخیص داده ایم، و در صدد رفع آنها بر آمده ایم، به طوری که به هدفهای سازمان در موعد مقرر دست یابیم؟ درجه دسترسی به هدفهای از پیش تعیین شده در هر سازمان، میزان اثر بخشی را در هر سازمان نشان می دهد(طاهری، 1384، 17).

کارایی ، بازده یا نسبت کار انجام شده به منابع مصرف شده و انجام امری به بهترین طریقه بوسیله فرد حائز شرایط در بهترین محل و مناسبترین وقت نیز تعریف گردیده است(فرهمند، 1382، 173).
کیفیت ، کیفیت یعنی میزان مرغوبیت محصولی یا ارائه خدمتی بالاتر از حد متوسط، با توجه به قیمت مناسب و قابل رویت(نجف بیگی، 1378، 154).

نوآوری ، به میزان تطابق محصولات تولیدی و فرآیندهای تولیدی یک سازمان در قبال تغییرات تقاضا و نیازهای جدیدی مشتریان، تغییرات تکنولوژی و ساخت محصولات جدید گفته می شود.
نوآوری به منظور براورد نیازهای جدید یا ایجاد تقاضای جدید و کسب سهم بیشتر در بازار در مقایسه با رقبا انجام می پذیرد(طاهری، 1384، 18).

بهره وری ، ایسترفیلدبهره وری را نسبت بازده سیستم تولیدی به مقداری که از یک یا چند عامل تولید به کار گرفته شده است می داند. اشتاینر از بهره وری به عنوان معیار عملکرد یا قدرت و امکانات موجود برای تولید کالا یا خدمت معین سخن می داند(ابطحی و کاظمی، 1383، 21).

کیفیت زندگی کاری ، به این موضوع مربوط می شود که سازمان تا چه میزان به برقراری ایمنی در محیط کار، امنیت شغلی در سازمان، پرورش استعداد کارکنان خود و بالا بردن مهارتهای آنان از طرق گوناگون و به عبارتی دیگر ایجاد رضایت شغلی آنان از محیط کار قادر می باشند(طاهری، 1384، 18).

 

 

 

اصول ارزیابی عملکرد

الف) ارزیابی عملکرد نیاز به تطبیق شدن با استراتژی سازمان دارد.
نقطه شروع، مشخص نمودن آنچه که شما می خواهید اندازه گیری نمایید می باشد. در حالی که این کار خیلی ساده به نظر می رسد ولی اغلب یکی از مشکل ترین کارهاست. ایجاد نمودن پهنه وسیعی از از اندازه ها که همه فعالیت های سازمان را می پوشاند، کافی نمی باشد و این عمل بیشتر مصرف نمودن منابع است و می تواند گیج کننده باشد و بیشتر باید بر روی آن چیزهایی که واقعا مهم هستند تمرکز شود. اندازه گیریهای انجام شده باید انتخاب کننده باشند این عمل بستگی به دید، رسالت و استراتژی سازمان دارد. این عمل پیشنهاد می کند که روش عملکرد در یک خط باید به طور مکرر با توجه به برنامه ریزی استراتژی نرمال، پایان نامه شود تا مطمئن سازد که مسیر پیوسته و ثابت است (کاپلان و نورتن، 1997، 62).

ب) ارزیابی زیر واحدها باید به طور پیوسته در پهنه اندازه گیریهای سازمان انجام گیرد.

روش اندازه گیری کارا یک روش یکپارچه و جامع است. روش اندازه گیری در سطح زیر مجموعه باید سازگار با روش در سطح سازمان باشد و داده های خام باید برای سطح تجمعی تهیه گردد. این امر مطمئن می سازد که سطوح پایین تر با افزایش عملکردشان در هزینه سازمان بی تاثیر نیستند (کاپلان و نورتن، 1997، 62).
ج) روش ارزیابی الزام آور باشد.

ابتدا آن ضروری است که مدیر ارشد سازمان بطور کامل روش اندازه گیری را پشتیبانی نماید. آنها این عمل را به وسیله ارائه اطلاعاتی که واقعاً مفید هستند انجام خواهد داد. اطلاعات به دست آمده باید در تعیین سیاست و گرفتن تصمیمات مفید باشد. این روش اندازه گیری در صورتیکه به طور دقیق با رسالت و استراتژی سازمان مطابقت داشته باشد، باید حفظ و نگهداری شود. دوم آنکه کارمندان در سطوح پایینتر باید روش اندازه گیری را درک نمایند و برای اندازه گیری متحد شوند (کاپلان و نورتن، 1997، 63).

د) ارزیابی باید روی عملکرد اثر گذار باشد.

در آنجا باید تجزیه و تحلیل بطور کامل انجام گیرد و حلقه بازخور برای مطمئن ساختن از آنکه اندازه گیری عملکرد تجزیه تحلیل شده است و تبدیل آن به عمل و رفتاری که طبیعت فعالیت و عملکرد را تغییر می دهد وجود داشته باشد. اندازه گیری باید عملکرد را بهبود دهد (کاپلان و نورتن، 1997، 63).

ه) ارزیابی باید قابل اطمینان باشد.

منفعت اندازه گیری اغلب وابسته به قابلیت اطمینان و مقایسه پیش بینی هاست. بنابراین مشخص نمودن پیش بینی هایی که می توانند قابلیت اطمینان در دوره های زمانی مطلوب ایجاد نمایند، مهم است (کاپلان و نورتون، 1997، 63).

 

 

 


فهرست مطالب
- مدلهای ارزیابی عملکرد کارکنان    3
1- مدل جایزه تعالی منابع انسانی ایران    4
نمودار2-3- مدل تعالی منابع انسانی(راهنمای متقاضیان پنجمین دوره جایزه تعالی منابع انسانی، 1392)    6
2- منابع انسانی در مدل بالدریج    7
در مدل بالدریج، حوزه منابع انسانی بر سه محور کلیدی زیر تاکید دارد:    8
نمودار2- 4-  مدل سرمایه گذاری در منابع انسانی منبع:  www.investorsinpeople.co.uk/2005    16
5- مدل تعالی عملکرد تنسی    17
6- مدل استاندارد توسعه گر منابع انسانی(پی، دی. اس)                                                                          
  این الگو در کشور سنگاپور در سال 1997 برای بهبود و توسعه منابع انسانی این کشور به وجود آمد و دارای 3 اصل و 11 بعد است که عبارتند از:    17
7- مدل محیط کار عالی    18
نمودار 2-5-  مدل محیط کار عالی (قلیچلی، 1386، 180)    19
8- مدل جوایز بهترینها    19
حوزه های دهگانه جوایز بهترینها عبارتند از:    20
9-  مدل بلوغ قابلیت منابع انسانی(پی. سی. ام. ام)    21
نمودار2-6- حوزههای مدل بلوغ قابلیت منابع انسانی(قلیچلی،1386، 184)    23
10- مدل تی. ئی. ای. ام    23

11- مدل ارزیابی عملکرد مبتنی بر شایستگی در وزارت نیرو    28

12- مدل ارزیابی عملکرد مبتنی بر شایستگی در سازمان تامین اجتماعی    28

نمودار2-7- مدل قابلیتهای مدیران سازمان تامین اجتماعی، منبع ؛ طراحی الگوی شایستگی های مدیران    29
جدول2-4 - فهرست معیارهای هاي اصلي ، شاخصها و توصيف رفتاري قابليت هاي مديران سازمان    29


13- مدل ارزیابی عملکرد مبتنی بر شایستگی های مدیریتی در بخش نظامی، دولتی و عمومی کشور کانادا    32

نمودار2-8- مدل پنج شايستگي اصلي مديريت در ارتش کانادا به همراه قابليت هاي مورد نظر    33
جدول شماره 2-5-  الگوي شايستگي هاي مديريتي در بخش عمومي کشور کانادا    33
14- الگوی ارزیابی عملکرد مبتنی بر شایستگی مدیران اجرایی بخشهای دولتی در استرالیا    35
جدول شماره 2-6- الگوهاي قابليت مديران دولتي در بخشهاي دولت و حکومت در استراليا    36
15- مدل ارزیابی عملکرد شرکت فورد    38

جدول شماره 2-7-  معیارهای ارزیابی مدیران شرکت فورد    38

16- مدل اونت    47
تاريخچه مدل ONET    47
مشکل بودن نگهداري DOT    48
مشکل بودن به روز رساني DOT    48
مدل مفهومي اونت    49
جدول 2-8- مدل مفهومي اونت ( به انضمام عوامل، ابعاد و مولفه ها )    50

17- مدل ارزیابیهای نوین منابع انسانی در ایران خودرو    51

چگونگي شکل گيري ارزيابي 360 درجه در شرکت ايران خودرو    51

نمودار2- 9-  الگوی مفهومی فرآیندهای ارزشیابی (فریس) و اقدامات مهارتهای لازم در هر  مرحله(فریس، 1990، 192)    56
جدول 2- 9- خلاصه مدلهای ارزیابی منابع انسانی    57
2-12- پیشینه تحقیق    62
2-12-1- تحقیقات در داخل کشور    62
2-12-2- تحقیقات در خارج از کشور    68
جدول 2-10-  خلاصه تحقیقات انجام شده    69
جدول شماره 2- 11-  معیارها و اشتراکات مدلهای ارزیابی عملکرد کارکنان    78
جدول شماره 2-12-  معیارها و اشتراکات پیشنه تحقیقات انجام شده در داخل و خارج از کشور    79
جدول شماره 2-13-  برگرفته از جدول 2-11  و جدول 2-12    79
جدول 2-14-  الگوی تحلیلی تحقیق    80

منابع


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود"

پشتیبانی در صورت مشکل در دانلو فایل لطفا اول پیامک بدید 09214087336

مقاله در مورد بحران | پاورپوینت بحران


:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پروتکل های درمانی

ارزیابی عملکرد و کارایی و پایان نامه مدلها و چگونگی اندازه گیری آنها

دانلود ارزیابی عملکرد و کارایی و پایان نامه مدلها و چگونگی اندازه گیری آنها , باکیفیت ترین ارزیابی عملکرد و کارایی و پایان نامه مدلها و چگونگی اندازه گیری آنها موجود, فایل ارزیابی عملکرد و کارایی و پایان نامه مدلها و چگونگی اندازه گیری آنها , مقاله تحقیق پاورپوینت در مورد ارزیابی عملکرد و کارایی و پایان نامه مدلها و چگونگی اندازه گیری آنها
هدف از این ارزیابی عملکرد و کارایی و پایان نامه مدلها و چگونگی اندازه گیری آنها بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد ارزیابی عملکرد و کارایی و پایان نامه مدلها و چگونگی اندازه گیری آنها

هدف از این ارزیابی عملکرد و کارایی و پایان نامه مدلها و چگونگی اندازه گیری آنها بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات62
حجم293/279 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdocx

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه رشته مديريت

ارزیابی عملکرد و کارایی و پایان نامه مدلها و چگونگی اندازه گیری آنها

 

 

 

هدف از این ارزیابی عملکرد و کارایی و پایان نامه مدلها و چگونگی اندازه گیری آنها بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد


-  مدل های ارزیابی عملکرد
برای ارزیابی عملکرد یک سازمان یا صنعت از تکنیک های تحلیلی استفاده می شود. تکنیک های تحلیلی جهت ساده سازی و کاهش داده ها به منظور قابل فهم بودن وضعیت بکار گرفته می شوند. به طور کلی در این نوع ارزیابی ها، تکنیک ها به دو روش سنتی و نوین تقسیم می شوند. در تکنیک های سنتی می توانیم از تحلیل نسبت ها، تحلیل روند، تحلیل صورت های مالی مقایسه ای و تحلیل صورت های مالی عمودی استفاده می کنیم. تکنیک های نوین خود به دو دسته پارامتریک و ناپارامتریک تقسیم می شوند. تکنیک های سنتی تحت عنوان مدل های مالی ارزیابی عملکرد نیز نامیده می شوند. در این تکنیک ها بیشتر نگاه ها معطوف به عملکرد مالی شرکت ها است که غالبا مبتنی بر صورت های مالی است(کاشانی،1392). صورت های مالی اساسی عبارتند از : صورت های سود و زیان، ترازنامه و صورت جریان های وجوه نقد. تجزیه و تحلیل این سه صورت و همزمان با آن تجزیه و تحلیل نسبت های مالی مربوط را «تجزیه و تحلیل صورت های مالی» می نامند.


 این نوع تجزیه و تحلیل ها باعث می شود مدیران شرکت ها، صاحبان سرمایه، بستانکاران و سرمایه گذاران بتوانند از وضع مالی حال و آینده شرکت های سهامی مورد نظر خود آماده شوند ودرباره آن قضاوت کنند. در سایه همین تجزیه و تحلیل صورت های مالی است که عده ای به عملکرد های آینده برخی شرکت های سهامی دل می بندند(نوو،1989،28). تجزیه و تحلیل صورت های مالی به دو روش عمده انجام می گیرد. روش اول، تجزیه و تحلیل مقایسه ای که در آن وضع مالی شرکت در یک زمان مشخص ارزیابی و عملکرد آن با عملکرد شرکت رقیب مقایسه می شود. این دو روش مکمل هم هستند. تحلیل گران برای شناخت نقاط قوت و ضعف شرکت از نسبت ها به عنوان یک ابزار متداول استفاده می کنند. نسبت های نقدینگی قدرت شرکت را در پرداخت بدهی های جاری تعیین می کنند. نسبت های فعالیت و یا کارایی درجه کارایی شرکت را از نظر استفاده مؤثر ار منابع تعیین می کنند. نسبت های بدهی یا اهرمی میزان وجوهی را که شرکت از راه گرفتن وام تأمین کرده است را نشان می دهد. نسبت های سود آوری توانایی شرکت در به دست آوردن سود را نشان می دهد(نوو،1989،39).


همانطور که اشاره شد پس از ایرادات وارده به مدل های سنتی بسیاری از شرکت ها طی دهه های 1980 و 1990 کیفیت را به عنوان نقطه اتکای مرکزی خود جهت مدیریت عملکرد انتخاب کردند که پیامد آن ایجاد طبقه ای دیگر از مدل های ارزیابی عملکرد به نام مدل های تعالی سازمان شد(آذر و صفری،1383). مدل هایی همچون مدل جایزه تعالی EFQM، مدل الگوی جایزه کیفیت مالکوم بالدریج  (MBNQA) و مدل دمینگ ؛ که مبتنی بر نه معیار است که این نه معیارها منعکس کننده فعالیت های مطلوب مدیریت هستند. از این نه معیار پنج معیار شامل مواردی است که سازمان توانایی دستکاری و کنترل آن ها را دارد(توانمندسازها) و چهار معیار دیگر بیانگر مواردی است که سازمان می تواند به آن ها دست یابد(نتایج).

 


مقایسه سیستم های ارزیابی عملکرد
ریشه اصلی و نقطه آغاز سیر تحول و تکامل ارزیابی عملکرد سازمان به شیوه ی علمی و مدرن به شهر  و نیز در قرن پانزدهم برمی گردد. هنگامی که اصول حسابداری با ابداع شیوه ثبت دو طرفه دفاتر متحول شد. از آن زمان تا قرن نوزدهم اصول شناسایی شود و کنترل جریان وجوه نقد بر ارزیابی عملکرد سازمان ها حاکم بود. تا این که دورانت  مؤسس شرکت جنرال موتور چنین بیان داشت که نباید سود را حاصل عملیات حسابداری دانست بلکه در حقیقت سود نتیجه جریانی از هزینه است که در طول زنجیره ارزش ایجاد شده است. دراکر  (1995) این موضوع را سرآغاز توسعه دیدگاه های ارزیابی عملکرد می داند. مدل های ارزیابی عملکرد ریشه در حسابداری داشتند، از این رو مفاهیم سنتی ارزیابی عملکرد توسط صاحبنظران علم حسابداری به چالش کشیده شد و نقاط ضعف و نارسایی های سیستم ارزیابی عملکرد سنتی نمود پیدا کرد. گلدرات  و فیزیکدانی به نام کاکس  (1984) از سیستم های منطقی فیزیکی اندازه گیری استفاده کرده و تغییراتی را در مفاهیم مورد استفاده در سیستم های حسابداری صنعتی ایجاد کردند. 

جانسون  و کاپلان  (1987) نیز معتقد بودند که این سیستم ها تنها بر افق های زمانی کوتاه مدت تمرکز دارند. در سال 1987 کوپر  و کاپلان پس از انتقاداتی که بر رویکردهای سنتی حسابداری مدیریت و صنعتی وارد کردند سیستم هزینه یابی  بر مبنای فعالیت را معرفی کردند. ماسکل (1989) معتقد بود یکی از نقاط قوت این رویکرد انعطاف پذیری، پیچیدگی و بهبود مستمر است و این مفاهیم همان موضوعات مهمی هستند که در محتوای مهندسی مجدد  کسب و کار و سایر مباحث تغییر سازمانی وجود دارد (سیستم های اندازه گیری عملکرد بر مبنای زمان). ماسکل(1991) سیستم های ارزیابی عملکرد سنتی را باعث عدم تسری مؤثر استراتژی ها و اولویت های سازمانی می دانستند. سپس ماسکل (1991) هزینه یابی چرخه عمر را مطرح کرد و معتقد بود که حسابداران هنگامی می توانند مفهوم واقعی هزینه را درک کنند که چرخه عمر محصول را به دقت مورد پایان نامه قرار دهند(کاشانی،1392). ریچارد (1995) عدم انعطاف پذیری این سیستم ها را در برابر تغییرات محیطی را از نارسایی های این سیستم می دانستند(محمدی زنجیرانی،1386) به طور کلی می توان تقاط ضعف ارزیابی عملکرد سنتی را که صرفا شاخص های مالی متکی بودند را این گونه تشریح کرد (Tangen;2004).

 

1- شاخص های مالی سعی دارند عملکرد سازمان ها را به پول تبدیل کنند. این در حالی است که بسیاری از موقعیت های سازمان به سادگی در کمیت پول جای نمی گیرد.
2- شاخص های مالی تأخیری هستند.
3- شاخص های مالی دارای قالب مشخص و استانداردی بوده و به صورت سنتی غیرقابل تغییر هستند، یعنی ویژگی ها و اولویت های متفاوت و منحصر بفرد هر سازمان در آن ها مورد توجه قرار نمی گیرند.
4- سنجه های مالی ممکن است با استراتژی سازمان ارتباط پیدا نکنند و یا با اهداف استراتژیک سازمان در تضاد باشند.
5- معیارهای سنتی موجب فشار آوردن به مدیران و توجه به نتایج کوتاه مدت شده است.
6- شاخص های مالی برای تشخیص هزینه های کیفی؛ شکل دقیق ناکارا هستند.

 

این در حالی که مدیریت مدرن امروزی ارزیابی عملکرد چیزی فراتر از محاسبات عددی است. در ادامه سیستم های ارزیابی عملکرد مبتنی بر زمان به وجود آمدند که هدف آن ها کاهش کل زمان و کاهش یا حذف فعالیت های بدون ارزش افزوده بود. از طرف دیگر در سیستم های ارزیابی عملکرد اجرای صحیح اهداف استراتژیک موجود مکانیسم بازخور احساس می شد از این رو بسیاری از شرکت ها طی دهه های 1980 و 1990 کیفیت را به عنوان نقطه اتکای مرکزی خود جهت مدیریت عملکرد انتخاب کردند که در این رابطه ظهور ISO 9000-2001 ، جوایز اصلی کیفیت مانند مدل تعالی کیفیت اروپایی ، کارت امتیازی متوازن  جهت ارزیابی عملکرد تدوین شدند که در این مدل ها ارزیابی یک بنگاه فراتر از یک منظر و معیار خاص تلقی می شد؛ اما کیفیت نیز به تنهایی کافی نبود، و لذا برنامه های کیفیت نیز رو به جایگزینی گذاشتند؛ و پس از آن سیستم های چند معیاره ارائه شدند(محمد زنجیرانی،1386).


نیلی (2003) مسیر تحول سیستم های ارزیابی عملکرد را در قالب سه نسل بیان کرد. اولین نسل مبتنی بر شاخص های مالی است. مشخصه ایستایی اولین نسل نگرش به سیستم های ارزیابی عملکرد سبب مشکلات اضافه تری در خصوص ادغام و اتصال آن ها به فرایند های تجاری شدو در ترسیم ارتباط بین جنبه های گوناگون عملکرد کافی به نظر نرسیدند. دومین نسل فکری از سیستم های ارزیابی عملکرد موضوع فوق را از طریق بکار گیری استراتژی ها تعقیب کردند. نسل سوم نیز با نگرش هایی همچون سازمان استراتژی محور، کنترل عملکرد و سازمان مبتنی بر دانش  در ارتباط هستند(کاشانی،1392)

 

 


فهرست مطالب
مقدمه    3
2-2-عملکرد    3
3-2-  ارزیابی عملکرد    4
1-3-2- اهداف اصلی و کلی ارزیابی عملکرد    4
2-3-2-  مقایسه سیستم های ارزیابی عملکرد    6
3-3-2-  مدل های ارزیابی عملکرد    8
4-2- کارایی    12
1-4-2- روش های اندازه گیری کارایی فنی    13
5-2- انواع بازده نسبت به مقیاس    13
6-2-  تحلیل پوششی داده ها    14
1-6-2-  مدل های کلاسیک تحلیل پوششی داده ها    15
1-1-6-2- مدل CCR    15
2-1-6-2- مدل BCC    17
3-1-6-2- رابطه تعداد ورودی ها و خروجی ها با تعداد DMU    20
4-1-6-2- ویژگی های مدل تحلیل پوششی داده ها    20
5-1-6-2- اشکالات مدل DEAکلاسیک    21
7-2- رتبه بندی واحدهای تصمیم گیری    22
1-7-2-  روش شاخص کمینه حداکثر زیان(پشیمانی)    25
8-2- تئوری منطق فازی    28
9-2- اعداد فازی    29
1-9-2- متغیرهای کلامی    30
2-9-2- عملیات ریاضی بر روی اعداد فازی    33
3-9-2- تبدیل فازی به کلاسیک    35
1-3-9-2- روش های تبدیل فازی به قطعی    36
1-1-3-9-2- روش برش α    36
3-1-3-9-2- روش مرکز ثقل    37
4-1-3-9-2- روش میانگین موزون    38
5-1-3-9-2- روش درجه عضویت حداکثر-میانگین    39
10-2-  پیشینه تحقیق    40
11-2- جمع بندی    49

منابع


 
 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود"

پشتیبانی در صورت مشکل در دانلو فایل لطفا اول پیامک بدید 09214087336

مقاله در مورد بحران | پاورپوینت بحران


:: بازدید از این مطلب : 1
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()